Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?

Fot.

Niesłusznie bank naliczył ci opłatę za konto, przyjął niekorzystny kurs walutowy czy pobrał ci pieniądze z konta, a bankomat się zepsuł i nie zdążyłeś wybrać gotówki. Co dalej? Pewnie złożyłeś reklamację do banku. Co zrobić, jeśli wciąż nie doczekałeś się odpowiedzi albo twój wniosek został odrzucony? Jeszcze nic straconego! Są instytucje, które pomogą ci załatwić sprawę szybko, tanio i skutecznie.

Niestety, kiedy zapomnisz o spłacie raty kredytu, bank niezwłocznie ci o tym przypomni. Jednak jeżeli ma zwrócić ci niesłusznie zabrane środki, to nie działa już tak szybko. Warto wiedzieć, że są instytucje, które pomogą ci odzyskać pieniądze.

Złóż reklamację jeszcze raz

Ponowne złożenie reklamacji to zazwyczaj najskuteczniejsze rozwiązanie. W ten sposób pokażesz bankowi, że jesteś zdeterminowany i zależy ci na rozwiązaniu sprawy. W interesie banku nie jest zrażanie do siebie klientów. Nawet jeżeli jego początkowa decyzja była odmowna, to może ją zmienić, by uchronić się od negatywnych opinii, które możesz przekazywać znajomym czy publikować w internecie.

Zwróć się do arbitra

Przy Związku Banków Polskich działa Bankowy Arbitraż Konsumencki. Możesz złożyć do niego wniosek w przypadku sporu pomiędzy tobą, a instytucją finansową. Złożenie wniosku kosztuje 50 zł, a gdy wartość sporu nie przekracza tej kwoty, to wtedy będziesz musiał zapłacić 20 zł. Nie jest to wygórowana kwota ze względu na to, że decyzja arbitra jest ostateczna i bank nie ma prawa się od niej odwołać. Jeśli wygrasz, to należne ci pieniądze trafią na twoje konto w ciągu 14 dni.

Nie ma żadnego wzoru wniosku, więc możesz napisać go nawet odręcznie. Ważne tylko, aby zawrzeć w nim: swoje dane, pozwany bank, wartość przedmiotu sporu oraz uzasadnienie. Musisz także napisać deklarację, że bank nie odpowiedział na twoją reklamację ten są w ustawowym terminie 30 dni albo załączyć decyzję odmowną. Warto wiedzieć, że do Arbitrażu możesz skierować sprawę, która jest warta maksymalnie 8 tys. zł.

Postaw na Sąd Polubowny

Jeśli bank jest ci winny większą kwotę, skieruj się do Sądu Polubownego, który działa przy Komisji Nadzoru Finansowego. Zajmuje się on sprawami, w których przedmiot sporu jest warty więcej niż 500 zł. Zanim wkroczysz na drogę sądową musisz złożyć formularz z prośbą o zgodę banku na mediację. Dokument składasz w Sądzie Polubownym, który go przekazuje do drugiej strony, a następnie dostajesz informację, czy postępowanie może zostać rozpoczęte. Wtedy wpłacasz do Sądu 50 zł. Sprawa powinna zostać wyjaśniona na jednym posiedzeniu. Pamiętaj, że od decyzji Sądu ani ty, ani bank nie możecie się odwołać.

Dzięki zwróceniu się do Arbitrażu lub Sądu Polubownego oszczędzasz sobie stresu, czasu i kosztów sądowych, które musiałbyś ponieść w standardowym postępowaniu. W ten sposób także łatwiej dogadasz się z bankiem.

Podobne artykuły