Finansowa walka płci

Fot.

Myślisz, że kobiety wydają pieniądze tylko na buty, a mężczyźni to najlepsi biznesowi stratedzy? Kto według ciebie zarządza domowym budżetem w polskich domach? Chociaż wokół finansów kobiet i mężczyzn narosło wiele mitów, rzeczywistość przedstawia się w zupełnie innym świetle. Przekonaj się, że w kwestiach finansowych nie ma wyraźnych podziałów.

Jeśli uważasz, że to mężczyźni są najlepszymi menedżerami, a rolą kobiet jest gotowanie obiadów i wychowywanie dzieci, po przeczytaniu tego tekstu zmienisz zdanie.

Oszczędzanie domeną kobiet

Chociaż zgodnie ze stereotypem to kobiety są bardziej rozrzutne i łatwiej ulegają zakupowym pokusom, liczne badania pokazują zupełnie coś innego. Pomimo że panie znacznie rzadziej podejmują finansowe ryzyko i są mniej skłonne do inwestowania na giełdzie, wykazują w swoich działaniach większą determinację i skuteczność. Nawet jeśli kobiety decydują się na bezpieczniejsze formy oszczędzania (takie jak konto oszczędnościowe lub lokata), dzięki wytrwałości i konsekwencji, są w stanie zgromadzić większe zyski. Co więcej, kobiety częściej niż mężczyźni przewidują możliwe wydatki, dlatego odkładają pieniądze na wypadek niespodziewanej sytuacji.

A jakimi umiejętnościami finansowymi mogą pochwalić się panowie? Jak pokazuje raport pt. „Polak finansowym... singlem”, przygotowany na zlecenie Avivy, mężczyźni chętniej podejmują finansowe ryzyko i aktywnie poszukują nowych rozwiązań pozwalających na pomnażanie kapitału. Obraz, jaki wyłania się z przytoczonego badania, nasuwa jeden wniosek. Racjonalność i zapobiegliwość kobiet w połączeniu z otwartością mężczyzn może zaowocować skuteczną strategią oszczędzania.

Polka zarządza domowym budżetem

Gospodarowanie domowym budżetem to jedna z ważniejszych umiejętności finansowych. Pomyśl, kto w twoim domu opłaca rachunki, robi codziennie zakupy, dba o to, aby dzieci miały buty na zimę i nowe podręczniki do szkoły? Jak pokazuje kolejne badanie, tym razem przeprowadzone przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, to właśnie panie w większości polskich domów odpowiadają za planowanie i kontrolę wydatków. Jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że kobiety myślą perspektywicznie i odkładają fundusze na „czarną godzinę”. Polki są również bardziej wymagającymi konsumentkami, co potwierdza badanie pt. „Płeć konsumenta w Marketingu”. Według niemal 74% ankietowanych panie podejmują świadome decyzje zakupowe, poświęcają czas na porównanie i analizę kupowanych produktów oraz wykazują się większą cierpliwością. Być może dlatego panowie chętnie powierzają obowiązki związane z zarządzaniem domowym budżetem swoim życiowym partnerkom. Aby jednak panowie nie czuli się w tym opisie pominięci, warto zaznaczyć, że to głównie Polacy decydują o zakupie samochodu, sprzętu RTV/AGD oraz produktów finansowych, a więc produktów zwyczajowo uznanych za „męskie”.

Siła kobiet w biznesie

Wyobraź sobie, że masz firmę i szukasz partnera biznesowego. Umawiasz się na spotkanie, jednak za biurkiem nie czeka na ciebie mężczyzna w garniturze i pod krawatem, tylko niepozorna blondynka, ubrana w sukienkę oraz szpilki. Czy będziesz miał do niej takie same zaufanie jak do mężczyzny? W związku z tym, że panie są postrzegane jako bardziej emocjonalne, niezdecydowane oraz słabsze, dużo rzadziej zajmują kierownicze stanowiska. Tymczasem, raport Delitte, który omawia, jakie techniki zarządzania stosują mężczyźni i kobiety, potwierdza, że działania biznesowe kobiet bywają dużo bardziej efektywne. Jak panie to robią? Przede wszystkim częściej posługują się perswazją, przez co budują bardziej lojalny i zaangażowany zespół. Mężczyźni z kolei lepiej odnajdują się w sytuacjach wymagających szybkiego działania i podejmowania natychmiastowych decyzji. Po raz kolejny więc potwierdza się zasada, że przeciwieństwa mogą się doskonale uzupełniać, a wymiana kompetencji i doświadczeń kobiet i mężczyzn przekładać na skuteczne działania, zarówno w domu, jak i biznesie.

Podobne artykuły