Jak założyć sklep internetowy?

Fot.

Według raportu pt. „Klient w świecie cyfrowym”, przygotowanego przez PwC, już ponad połowa Polaków robi zakupy w sieci. Warto wykorzystać ten trend, jeśli myślisz o własnym biznesie. Założenie sklepu internetowego nie musi być kosztowne, a może ci przynieść spore zyski. Dowiedz się, jak krok po kroku wejść do świata e-commerce.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu osoby, które samodzielnie wykonywały biżuterię, szyły ubrania lub malowały na szkle, mogły wykonywać swoje projekty wyłącznie „do szuflady” lub na indywidualne zamówienie najbliższych przyjaciół. Obecnie sprzedaż własnych wyrobów jest znacznie prostsza. Jeśli handmade jest twoją pasją, a rzeczy, które wykonujesz są jedyne w swoim rodzaju, masz duże szanse na to, aby zamienić hobby w dochodowy biznes.

Założenie strony

Pierwszym, najważniejszym elementem założenia sklepu internetowego jest przygotowanie strony, za pomocą której klienci będą mogli kupować oferowane przez ciebie produkty. W związku z tym, że konkurencja na rynku e-commerce jest z roku na rok coraz większa, warto zainwestować w przygotowanie profesjonalnej, „przyjaznej” strony, która będzie przejrzysta oraz intuicyjna w obsłudze. W tym celu możesz skorzystać z usług programisty lub wybrać tzw. sklep w chmurze, czyli gotowe oprogramowanie dedykowane sklepom online. Pierwsze rozwiązanie jest znacznie droższe, jednak masz pewność, że strona będzie wyglądała i funkcjonowała dokładnie tak, jak chcesz. Korzystając z gotowych szablonów, zapłacisz znacznie mniej (lub wcale), jednak weź pod uwagę, że budowa twojej strony będzie dużo bardziej schematyczna i przewidywalna.

Produkcja lub zakup towarów

Jeśli wiesz już, jak będzie wyglądał twój sklep internetowy, przyszedł czas na umieszczenie w nim produktów. W momencie, gdy chcesz sprzedawać samodzielnie wykonywane artykuły, sprawa wydaje się prosta. Przygotowujesz kilkanaście/kilkadziesiąt projektów, fotografujesz je i umieszczasz w odpowiednich kategoriach. Zainwestować musisz w tym wypadku czas na przygotowanie wszystkich artykułów oraz pieniądze na zakup potrzebnych materiałów. Wiele sklepów internetowych opiera się jednak na pośrednictwie w sprzedaży. Na tej zasadzie funkcjonują sklepy ze zdrową żywnością, kosmetykami lub odzieżą. Wówczas musisz pozyskać dostawców i producentów, którzy podejmą z tobą współpracę. Dobrze, aby produkty, które chcesz zaoferować, były trudno dostępne w innych miejscach lub na tyle niszowe, że klienci znajdą je wyłącznie u ciebie. W pozostałych przypadkach będziesz musiał rywalizować z innymi graczami na rynku, którzy mają już ugruntowaną pozycję i mogą sobie pozwolić na znaczne obniżenie cen.

Przechowywanie towarów

Przechowywanie nawet 100 par kolczyków lub 500 koszulek z nadrukiem nie jest kłopotliwe. Wystarczy, że zagospodarujesz jedno z pomieszczeń w domu. Co jednak, jeśli chcesz zająć się sprzedażą zdrowej żywności, zabawek dla dzieci lub akcesoriów dla zwierząt? Wówczas będziesz musiał wynająć magazyn, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Aby ograniczyć wydatki ponoszone na przechowywanie towarów, możesz je sprzedawać w modelu dropshipping. Wówczas produkty będą dostarczane do klienta bezpośrednio z hurtowni. Twoim zadaniem będzie zbieranie zamówień i przekazywanie ich do realizacji dostawcom. Zarabiasz wówczas na różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną sprzedawanych towarów.

Wybór formy prowadzenia działalności

Otwierając sklep internetowy, musisz wybrać formę prowadzenia działalności. Jedynym ograniczeniem jest w tym wypadku działalność w formie spółki partnerskiej. Do wyboru masz więc: jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, jawną, spółkę komandytową, komandytowo-akcyjną, sp. z o.o. lub spółkę akcyjną. Twoja decyzja będzie miała wpływ m.in. na sposób rozliczania podatków i ewentualny podział zysków.

Ile to kosztuje?

Koszt założenia sklepu internetowego zależy od bardzo wielu czynników. Co istotne, nie ma jasnej reguły, która dowodziłaby, że im wyższe nakłady poniesione na początku, tym większy i szybszy sukces biznesowy. Wręcz przeciwnie – zdarza się, że niewielki, ale realizowany z dużym zaangażowaniem sklep, z czasem rośnie, stając się liderem w swojej kategorii.

Minimalna kwota, jakiej będziesz potrzebował, jeśli marzysz o własnym sklepie to ok. 2100 zł. Jest to suma, która obejmuje m.in.:

  • rejestrację i utrzymanie domeny przez rok (ok. 40 zł),
  • wykupienie hostingu na rok (ok. 40 zł),
  • zakup opakowań i sprzętu biurowego - pieczątka, drukarka, tusz itp.(ok. 400 zł),
  • miesięczny ZUS (600 zł),
  • działania marketingowe, takie jak pozycjonowanie, AdWords lub reklamy na Facebooku (ok. 300 zł),
  • zamówienie regulaminu sklepu u prawnika (ok. 250 zł),
  • obsługę zamówień - wysyłka, prowizja od realizacji szybkich transakcji itd. (ok. 100 zł),
  • księgowość internetowa (ok. 50 zł),
  • zamówienie towaru/kupno materiałów do wykonania własnych produktów (ok. 300 zł).

Jeśli masz mocno ograniczony budżet, skorzystaj z darmowego oprogramowania dla sklepów internetowych, a zdjęcia i opisy produktów przygotuj samodzielnie. Oczywiście każdy sklep ma własną specyfikę, dlatego w niektórych przypadkach wydasz mniej na reklamę, ale będziesz musiał zainwestować więcej w materiały lub odwrotnie. Pamiętaj również, że jako początkujący przedsiębiorca możesz skorzystać z preferencyjnych składek na ZUS (tzw. mały ZUS). Niższe składki będziesz płacił w ciągu pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności. Tym, czego będziesz potrzebował z wyjątkiem pieniędzy jest czas. Im więcej go poświęcisz na realizację swojego marzenia, tym większa szansa, że uda ci się je spełnić.

Podobne artykuły