Jakie prawa ma konsument?

Fot.

Jako świadomy konsument powinieneś znać swoje prawa. Dzięki temu już nigdy nie będziesz się zastanawiał, czy możesz zwrócić zakupiony towar i jak powinna przebiegać reklamacja. Każdy zakup to umowa między tobą a sprzedawcą, która określa twoje prawa i chroni interesy.

W teorii zazwyczaj wszystko wygląda pięknie, jednak nie zawsze przekłada się to na rzeczywistość. Poznaj swoje prawa, z których możesz korzystać i nie daj się nieuczciwym sprzedawcom. W styczniu tego roku prezydent podpisał ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która ma wspierać rozstrzygnięcie sporów na wniosek konsumenta. Zdarzają się również sytuacje, gdy to przedsiębiorca może zgłosić sprawę. Zazwyczaj ustawa jest wykorzystywana w chwili, gdy przedsiębiorca odrzuca reklamację konsumenta.

Zakupy tradycyjne

Wiele osób ceni sobie możliwość zakupienia towaru i dokładne sprawdzenie go na miejscu. Takie rozwiązanie ma wiele plusów. Jednak, gdy towar był zakupiony w sklepie stacjonarnym, zwrot nie zawsze należy do najprostszych, ponieważ wymaga to dobrowolnej zgody sprzedawcy. Zdarza się, że już podczas dokonywania zakupów, ustalisz indywidualnie ze sprzedawcą, że jeśli okaże się, że zakupiony towar to nietrafiony prezent, zwrócisz go w określonym przez sprzedawcę terminie.

Zakupy przez internet

W chwili, gdy robisz zakupy przez internet, uczestniczysz w zawieraniu umowy na odległość. W tym przypadku przysługują ci dodatkowe prawa. Sprzedający ma obowiązek przedstawienia dokładnych parametrów kupowanego przez ciebie towaru. W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych sklep internetowy musi przyjąć zwrot towaru w trakcie 14 dni od chwili otrzymania zamówienia. Jest to spowodowane tym, że nie masz możliwości obejrzenia zakupionej rzeczy.

W skrócie, masz prawo do:

  • otrzymania szczegółowych parametrów kupowanego towaru,
  • uzyskania pełnej informacji o sprzedawcy,
  • dochodzenia roszczeń,
  • ochrony przed narzuceniem niekorzystnych warunków,
  • odstąpienia od umowy,
  • reklamacji.

Wyjątki

Warto, pamiętać o tym, że nie zawsze masz prawo do zwrotu. Sprzedawcy nie zgadzają się na zwrot w przypadku gdy:

  • towar jest wykonany na zamówienie,
  • towar ma krótką datę ważności,
  • towar służy do higieny i jego opakowanie zostało naruszone.

Jako konsument powinieneś czuć się bezpiecznie, robiąc zakupy w sieci lub w tradycyjny sposób. Pomimo że jesteś na słabszej pozycji niż przedsiębiorca, nie pozostajesz bez wsparcia. Możesz egzekwować swoje prawa i liczyć na pomoc ze strony kilku instytucji. Wsparcia możesz szukać udając się do m.in.:

  • rzecznika praw konsumenta,
  • organizacji konsumenckich.

Nie zapominaj, że pomimo wielu praw, które ci przysługują, musisz dokładnie sprawdzić zasady panujące w sklepie. Zawsze czytaj regulaminy, a jeśli masz wątpliwości, nie bój się pytać doradców, którzy pomogą ci je rozwiać.

Podobne artykuły