Kupuj w sieci bez obaw

Fot.

Męczy cię stanie w kolejkach i noszenie ciężkich toreb? Zacznij robić zakupy w sieci. Dzięki sklepom internetowym możesz zaoszczędzić czas i pieniądze, a przede wszystkim kupować ulubione produkty bez wychodzenia z domu. Nie masz pewności, czy transakcje na odległość są bezpieczne? Przeczytaj poradnik, który dla ciebie przygotowałam, a żadna sytuacja cię nie zaskoczy.

Według badania TNS Polska przygotowanego na zlecenie Trusted Shops już niemal połowa Polaków robi zakupy online. Głównym powodem, dla którego wybieramy sklepy online, jest wygoda. Zamiast chodzić po olbrzymiej hali, możemy szybko wrzucić potrzebne artykuły do wirtualnego koszka, uregulować należność poprzez system szybkich płatności i czekać na kuriera w domu. Jeśli już jednak decydujemy się na zakupy w sieci, nie możemy zapominać o swoim bezpieczeństwie. Na co powinieneś zwrócić uwagę, zanim ruszysz na wirtualny shopping?

Sklepy internetowe - na co uważać

Jedną z zalet zakupów online jest możliwość kupna tego samego produktu w kilku, a nierzadko kilkunastu miejscach. Dlatego sprzedawcy rywalizują między sobą, a klienci mogą nabywać artykuły w bardzo atrakcyjnych cenach. Jednocześnie ceny w sieci są często o wiele niższe w porównaniu z tymi, jakie obowiązują w sklepach stacjonarnych, ponieważ ich właściciele mogą zaoszczędzić na kosztach wynajmu lokalu, utrzymaniu pracowników itp.

R E K L A M A

Co jednak zrobić, gdy markowe buty lub ubrania sprzedawca oferuje po zadziwiająco niskiej cenie? Wtedy zachowaj czujność. Bezpieczne zakupy w internecie zależą przede wszystkim od ciebie. Sprawdź dokładnie dane na temat sklepu (kto jest jego właścicielem, gdzie znajduje się siedziba sklepu itp.). Możesz w tym celu skorzystać z bazy KRS. Zawsze czytaj opis pod zdjęciem. Słyszałeś o przypadku, gdy pewien mężczyzna kupił telefon, a otrzymał tylko pudełko? Co szokujące, było to zgodne z prawem! Po prostu sprzedający dopisał drobnym druczkiem, że przedmiotem aukcji jest pudełko, a nie telefon. A kupujący nie zwrócił na to uwagi. Ucz się na cudzych błędach i pamiętaj, aby dokładnie czytać warunki transakcji.

Bezpieczne zakupy przez internet - płatności elektroniczne

Sprawdziłeś, że sklep jest godny zaufania? Przyszedł czas na opłacenie transakcji. Z reguły będziesz miał do wyboru kilka opcji: tradycyjny przelew, płatność kartą kredytową, za pobraniem lub za pośrednictwem systemu szybkich płatności. Każda z tych metod jest bezpieczna, dlatego wybierz tą, która najbardziej ci odpowiada.

Jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej, sprawdź dokładnie dane odbiorcy, aby pieniądze trafiły na właściwe konto. W przypadku, gdy wybrałeś system szybkich płatności, dane zostaną uzupełnione automatycznie. Ryzyko pomyłki jest wówczas znacznie mniejsze, jednak mimo to warto sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Korzystaj jedynie z zaufanych sieci, a po zakończonej transakcji, wyloguj się z systemu.

Zakupy przez internet - prawa konsumenta

Jako klient sklepu online zyskujesz szereg praw, wynikających bezpośrednio z ustawy o prawach konsumenta. Znowelizowana ustawa z 20 maja 2014 r. nakazuje m.in. aby przedsiębiorca, który sprzedaje towar, podał jego cenę całkowitą. Musi także wraz z podatkiem uwzględnić całą kwotę wynikającą z kosztów przesyłki. Zgodnie z prawem osoby robiące zakupy w sieci mogą reklamować towar na mocy rękojmi.

Rękojmia - odpowiedzialność sprzedawcy za towar. Sprzedawca odpowiada więc z mocy prawa za to, że sprzedana rzecz ma wady fizyczne i prawne.
Na podst. https://www.prawokonsumenckie.pl/pl/a/rekojmia

Ponadto przedsiębiorca nie ma prawa zarabiać na połączeniach z infolinią. Oznacza to, że koszt połączenia z biurem obsługi klienta muszą być takie same, jak taryfa proponowana przez operatora.

Zakupy w internecie - reklamacje

Osoby dokonujące zakupów w sieci mają prawo reklamować produkty z tytułu rękojmi. Przyjmuje się wówczas, że towar miał wadę fizyczną już w momencie zakupu. Odpowiedzialność za wadliwy towar ponosi w tym momencie sprzedawca i to do niego powinieneś skierować pisemną reklamację. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat od daty otrzymania towaru. Reklamacji podlegają zarówno produkty pełnowartościowe, jak i te objęte przeceną. Po otrzymaniu pisma reklamacyjnego sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do niego.

Zakupy w sieci - zwroty

Olbrzymią zaletą zakupów przez internet jest fakt, że masz aż 14 dni na zwrot towaru. Nie musisz się więc obawiać, czy buty będą miały dobry rozmiar, a nowa zabawka spodoba się twojemu dziecku. Możesz zwrócić towar w ciągu dwóch tygodni od daty jego otrzymania bez podawania przyczyny. Pamiętaj jednak, że odsyłany towar nie może nosić śladów użytkowania. Co to oznacza? Przykładowo, możesz spokojnie przymierzyć buty i sprawdzić, jak w nich wyglądasz, jednak jeśli pójdziesz w nich do pracy lub na spacer, a potem się rozmyślisz, sprzedawca ma prawo nie przyjąć twojego zwrotu. Sklepy online idą często klientom na rękę, dlatego wydłużają czas na zwrot artykułów (nawet do 100 dni) i same ponoszą koszt przesyłki towaru.

Bezpieczne zakupy w internecie to nic trudnego. Pamiętaj jednak o swoich prawach. Dzięki temu nic cię nie zaskoczy.