Zwrot towarów - dowiedz się, jakie masz prawa

Fot.

Kupiłeś nowe buty. Po przyjściu do domu stwierdziłeś, że są niewygodne i chciałbyś je oddać. Czy masz do tego prawo? A co jeśli te same buty zamówisz w sieci? Zasady dotyczące zwrotów towarów różnią się w zależności od tego, w jaki sposób dokonujesz zakupu. Sprawdź, kiedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć od ciebie zwracany produkt, a kiedy jest to wyłącznie jego dobra wola.

Klient, który robi zakupy w sieci, ma zupełnie inne prawa niż ten, który dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim, kiedy kupujesz produkty online, zawierasz umowę na odległość. Nie masz możliwości obejrzenia towaru, sprawdzenia jego właściwości itd. Aby zmniejszyć ryzyko, jakie wiąże się z zakupem towarów przez internet, wprowadzono szereg zasad, mających uchronić zarówno sprzedawców, jak i konsumentów.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a zwrot produktu

Zacznijmy od zakupów tradycyjnych. W tym wypadku sprzedawca może, ale nie musi zgodzić się na zwrot towaru. Przedsiębiorca sam ustala zasady, na jakich klient ma prawo oddać pełnowartościowy produkt. To dlatego w jednym salonie masz aż 30 dni na zwrot towarów, a w innym jedynie 7. Sprzedawca może również określić, w jaki sposób odda ci pieniądze – czy będzie to zwrot gotówki, przelew na kartę lub równowartość transakcji przelana na kartę zakupową. Równie dobrze jednak sprzedawca może nie zgadzać się na zwroty oraz wymianę produktów. Jeśli więc nie jesteś pewny, czy chcesz kupić daną rzecz, zapytaj o regulamin i upewnij się, czy w razie zmiany zdania, uda ci się oddać nietrafiony produkt.

R E K L A M A

Zakupy w sklepie internetowym - ile czasu na zwrot?

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakupów online. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta masz 14 dni kalendarzowych na to, aby zwrócić towar, który kupiłeś w sieci. Okres ten nalicza się przeważnie od momentu, kiedy odbierzesz przesyłkę. Aby oddać produkt kupiony w sieci, musisz przedstawić sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Przykładowy wzór takiego formularza znajdziesz bez trudu w internecie, z reguły jest on także zamieszczony na stronie przedsiębiorcy, z którym zawarłeś transakcje. Przepisy prawa zobowiązują sprzedawcę do zwrotu należności za odesłany towar nie później niż w ciągu 14 dniu od dnia otrzymania formularza odstąpienia od umowy. Sposób przekazania pieniędzy powinien być taki sam, jak sposób płatności, którego użyłeś podczas składania zamówienia. Pamiętaj jednak, że sprzedawca zwróci ci pieniądze za produkt oraz najtańszą formę dostawy. Za odesłanie niechcianego produktu musisz zapłacić z własnej kieszeni.

Co z opakowaniem?

Zakupy w sieci dają konsumentom znacznie większą swobodę w zakresie zwrotu towarów. Dotyczy to chociażby oryginalnego opakowania, w który został zapakowany produkt. W myśl ustawy opakowanie nie jest przedmiotem sprzedaży, służy jedynie zabezpieczeniu produktu. Jednocześnie klient ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości kupionej rzeczy. Właśnie z tego względu najlepiej odsyłać towar zapakowany w oryginalne pudełko, nie noszący żadnych śladów użytkowania. Przyjmuje się, że kupując w sieci, powinieneś sprawdzić właściwości produktu w taki sam sposób, jak zrobiłbyś to w sklepie stacjonarnym. Przykładowo, jeśli kupiłeś sportowe buty, możesz je przymierzyć, ale nie wychodź w nich na poranny jogging. W przeciwnym razie sprzedawca ma prawo ustalić, jaką wartość towaru utracił i oddać ci mniejszą sumę, niż ta którą zapłaciłeś za produkt.

Kiedy nie zwrócisz towaru kupionego w sieci

Ustawa o prawach konsumenta wymienia szereg produktów, których nie zwrócisz, robiąc zakupy przez internet. Ograniczenie dotyczy m.in. rzeczy wykonywanych na indywidualne zamówienie klienta, artykułów ulegających szybkiemu zepsuciu, treści cyfrowych nie zapisanych na nośniku materialnym, a także dzienników, periodyków i czasopism. Jeśli więc zdecydujesz się zrobić przyjacielowi wyjątkowy prezent i zamówisz mu koszulkę z wymyślonym przez siebie napisem, nie będziesz mógł jej oddać. Podobnie jest z żywnością o krótkim terminie przydatności do spożycia (owoce, wędliny, pieczywo itd.). Poznaj całą listę produktów wyłączonych z prawa odstąpienia od umowy.

Zwrot a reklamacja

Bez względu na to, czy kupujesz towar w sieci, czy w sklepie stacjonarnym, masz prawo reklamować produkt, który posiada wadę fizyczną lub prawną. Odpowiedzialność za tego rodzaju wadę ponosi sprzedawca – jest to tzw. rękojmia. Na złożenie reklamacji masz dwa lata od daty dokonania zakupu.