Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×

Assistance - co to jest i kiedy nam się przyda?

Fot.

Brak paliwa, rozładowany akumulator, kluczyki zatrzaśnięte w środku samochodu. To tylko niektóre problemy, z którymi może zetknąć się kierowca, a które potrafią znacznie uprzykrzyć mu życie. Pomocne w ich rozwiązaniu jest ubezpieczenie Assistance. Sprawdziłem co to jest Assistance i kiedy może się przydać.

Ubezpieczenie Assistance znane jest nie tylko posiadaczom samochodów. Mogą z niego korzystać także klienci banków – często Assistance dodawane jest do kont osobistych czy kart kredytowych. W tym artykule przyjrzę się Assistance komunikacyjnemu. Sprawdzę czym jest to ubezpieczenie i w jakich sytuacjach może ci się przydać.

Co to jest Assistance?

Assistance komunikacyjne można zdefiniować jako ubezpieczenie, które ma zapewnić ubezpieczonemu rodzaj pomocy określony w umowie, np.:

  • techniczną (holowanie pojazdu, jego naprawę, pomoc w uruchomieniu silnika, auto zastępcze)
  • medyczną (opiekę medyczną dla ubezpieczonego i dla członków jego rodziny)
  • czy informacyjną (np. poinformowanie o lokalizacji najbliższego warsztatu czy stacji paliw).

Co trzeba wiedzieć o Assistance?

Assistance komunikacyjne może być oferowane obligatoryjnie wraz z ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych lub być ubezpieczeniem fakultatywnym (tak jak AutoCasco). Czym różnią się od siebie te rozwiązania?

Assistance dystrybuowane razem z OC najczęściej zapewnia bardzo ograniczony zakres świadczeń. W jego ramach, w zależności od warunków oferowanych przez konkretnego ubezpieczyciela, otrzymasz zazwyczaj pomoc tylko w razie wypadku. Jeżeli więc np.:

  • twój samochód zepsuje się w trasie,
  • czy nie będziesz mógł go uruchomić,

będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni za przyjazd pomocy drogowej, holowanie do serwisu i – jeżeli będzie taka konieczność – za zorganizowanie noclegu (jeśli samochód zepsuje się w większej odległości od twojego miejsca zamieszkania).

O wiele lepszym rozwiązaniem jest Assistance będące ubezpieczeniem fakultatywnym. Zapewnia ono przede wszystkim większy zakres świadczeń. To, z jakiej pomocy będziesz mógł skorzystać zależy od tego, jaką jego opcję wykupisz.

Kiedy przyda ci się Assistance?

Większości z nas Assistance komunikacyjne kojarzy się z pomocą drogową, która pomoże ci w przypadku awarii samochodu na trasie, czy przyjedzie z urządzeniem rozruchowym (tzw. boosterem) by uruchomić auto z rozładowanym akumulatorem. To tylko niektóre świadczenia, z których możesz korzystać w ramach tego ubezpieczenia. Assistance komunikacyjne – poza holowaniem czy naprawą na miejscu awarii – może zapewnić też np. nocleg w hotelu, wynajem samochodu zastępczego czy opiekę nad dziećmi lub zwierzętami domowymi.

Jaką pomoc otrzymasz?

Pokażę to na przykładzie Assistance oferowanego przez LINK4. Ubezpieczenie to występuje w trzech wariantach:

  • Auto Assistance
  • Auto Assistance Plus
  • Auto Assistance Komfort.

Już podstawowy wariant Auto Assitance zapewnia szeroki zakres świadczeń, wśród których znajduje się m.in. holowanie (do 200 km do wskazanego przez ciebie miejsca), naprawa na miejscu zdarzenia, uruchomienie pojazdu w przypadku rozładowanego akumulatora czy otwarcie samochodu w przypadku utraty lub zniszczenia kluczyków – czyli najbardziej podstawowe usługi Assistance. Możesz też w razie konieczności wybrać jedno wymienionych poniżej świadczeń:

  • samochód zastępczy do 4 dni w razie wypadku lub kradzieży
    nocleg w dwu- lub trzygwiazdkowym hotelu, jeśli znajdujesz się ponad 20 km od miejsca zamieszkania
    transport kierowcy i pasażerów do celu podróży lub miejsca zamieszkania, jeśli odległość ta przekracza 20 km.

Auto Assistance Plus – oprócz wszystkich świadczeń z wariantu podstawowego – oferuje też – jeden raz w okresie ubezpieczenia – możliwość skorzystania (w razie awarii) do 2 dni z samochodu zastępczego.

Najbogatsza opcja – Auto Assistance Komfort – poza świadczeniami z pakietu podstawowego zapewnia m.in. holowanie bez limitu kilometrów na terenie Polski i 500 km za granicą, opiekę nad dziećmi, jeśli zostaniesz hospitalizowany lub jesteś ich jedynym opiekunem, transport ze szpitala do miejsca zamieszkania (w przypadku hospitalizacji trwającej co najmniej 5 dni), schronienie i opiekę dla zwierząt, jeśli zostaniesz przewieziony do szpitala czy samochód zastępczy na 10 dni w razie wypadku lub kradzieży i 5 dni w razie awarii.

Trzeba podkreślić, że – niezależnie od wariantu – Auto Assitance działa nie tylko na terenie Polski, ale także niemal całej Europy – bez dodatkowych opłat.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Podobnie jak w przypadku innych ubezpieczeń (nie tylko komunikacyjnych), przed dokonaniem wyboru oferty warto zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU). W dokumencie tym znajdują się m.in. informacje o zasadach postępowania w razie zdarzenia (w tym informacje o zasadach postępowania przy zgłaszaniu zdarzenia), zasady ustalania i refundacji kosztów świadczeń, wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela czy zgłaszania reklamacji.

W OWU znajdziesz też tabelę świadczeń i limitów. Z niej dowiesz się np. o maksymalnej odległości, na jaką twoje auto może być holowane, limicie kosztów na naprawę samochodu na miejscu zdarzenia czy maksymalnej liczbie noclegów organizowanych przez ubezpieczyciela.

Ubezpieczenie Assistance jest usługą, o której powinieneś pamiętać kupując nową lub przedłużając dotychczasową polisę dla swojego samochodu. Lepiej – jak mówi powiedzenie – dmuchać na zimne – mieć Assistance i nie mieć potrzeby korzystania z niego niż w przypadku awarii – nawet tak prozaicznej jak niemożność uruchomienia pojazdu – zapłacić za przyjazd pomocy drogowej z własnej kieszeni.

Advertisement

Podobne artykuły