Auto elektryczne na kredyt - czy się opłaca?

  • 06 Sie 2020
  • 12 min. czytania
  • Komentarze(0)
Po polskich drogach w 2019 r. jeździło ponad 10 tys. samochodów elektrycznych. Sprawdziłem, jakie auta elektryczne możesz kupić w Polsce i w jaki sposób sfinansować ich zakup.
Auto elektryczne na kredyt - czy się opłaca?

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w 2019 r. po polskich drogach poruszały się 10 232 samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. Wśród nich było 5 427 hybryd plug-in, 4 984 samochody elektryczne i 1 auto zasilane wodorem.

Jakie były najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce w 2019 r.?

Najpopularniejszymi modelami samochodów z napędem elektrycznym (według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR) w Polsce były:

  • BMW i3 – 1 314 szt. (auto często spotykane w barwach wypożyczalni Innogy Go),
  • Nissan Leaf – 1 188 szt.,
  • Tesla Model S – 358 egz.,
  • Renault Zoe – 223 szt.

Samochody elektryczne w Polsce – subiektywne zestawienie

Jeżeli chcesz na co dzień poruszać się „zeroemisyjnym” samochodem, to na polskim rynku motoryzacyjnym możesz znaleźć całkiem sporo ciekawych propozycji. Od małych miejskich aut, po samochody, które łączą jazdę bezemisyjną ze sportowymi osiągami.

Auta miejskie

Zacznę od Skody Citigoe iV. To niewielkie auto kosztuje od 81 900 zł (za wersję Ambition) i od 89 900 zł (za wersję Style). Na w pełni naładowanych akumulatorach auto przejedzie do 260 km.

Kolejnym elektrycznym „maluchem” jest Volkswagen e-up! Niemiecki „elektryk” jest droższy od Skody – trzeba za niego zapłacić co najmniej 97 990 zł (dostępny jest w jednej wersji wyposażenia). Volkswagen podaje, że zasięg auta wynosi 258 km.

Smart EQ fortwo. Za to małe autko trzeba zapłacić co najmniej 96 900 zł. Jego zasięg na w pełni naładowanych akumulatorach wynosi do 159 km (co pokazuje, że jest to auto typowo miejskie). Smart EQ dostępny jest też jako kabriolet (od 110 700 zł) i w wersji czterodrzwiowej (EQ forfour – od 98 400 zł).

Nieco większe auta miejskie

Renault Zoe, to propozycja auta z segmentu B (rozmiarami zbliżonymi do Clio). Renault Zoe można kupić w jednej z trzech wersji wyposażenia: Life (od 135 900 zł), Zen (od 140 900 zł) i Intens (od 147 900 zł). Zasięg Renault Zoe wynosi 398 km.

Opel Corsa-e, w zależności od wersji wyposażenia, kosztuje od: 122 990 zł (wersja specjalna Color Edition), 128 990 zł (wersja Edition) i 134 890 zł (wersja Elegance). Zasięg Corsy-e wynosi do 337 km.

Prąd zgromadzony w akumulatorze Peugeota e-208 pozwala na pokonanie nawet 340 km bez konieczności ładowania. Ile kosztuje Peugeot e-208? Od 124 900 zł (wersja Active), od 131 900 zł (wersja Allure), od 138 700 zł (wersja GT Line) i od 147 700 zł (wersja GT).

Samochody kompaktowe i trochę większe

Przedstawicielem tego segmentu jest Nissan Leaf. Za podstawową wersję tego auta (Acenta) trzeba zapłacić co najmniej 117 550 zł. Wersja N-Connecta została wyceniona na min. 138 050 zł, a Tekna – na co najmniej 143 750 zł. W pełni naładowany akumulator pozwala Leafowi na przejechanie nawet 270 km (lub nawet 385 km w wersji Leaf E+).

Hyundai IONIQ Electric dostępny jest w dwóch wersjach – Premium (od 184 500 zł) i Platinum (od 200 900 zł). Zasięg auta wynosi 311 km.

Volkswagen e-Golf FL. Elektryczna wersja tego auta kompaktowego występuje w jednej wersji wyposażenia, której cena wynosi od 141 890 zł. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwoli e-Golfowi FL na przejechanie 233 km.

Crossovery i SUV

Zestawienie zakończę na modnych crossoverach i SUVach.

Za wyprodukowanego Korei Hyundaia Kona Electric trzeba zapłacić od: 158 400 zł (wersja Style), 172 000 zł (wersja Premium) i 216 100 zł (wersja Platinum). Zasięg tego auta – w zależności od akumulatora – może wynieść 289 km lub 449 km.

Kia e-Niro dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia (M, L i XL) i trzeba za nią zapłacić od 146 990 zł (za wersję M), od 156 990 zł (za wersję L) i od 166 990 zł (za wersję XL). Ceny, które podałem dotyczą e-Niro z akumulatorem 39,2 kWh i zasięgiem 289 km. Za auto z większym akumulatorem (64 kWh) i zasięgiem (455 km) trzeba zapłacić więcej o 21 tys. zł.

Jeszcze jedną propozycją od Kii jest e-Soul. Także i ten model jest dostępny w wersjach M, L i XL. Za Kię e-Soul trzeba zapłacić od: 139 900 zł (wersja M), 150 490 zł (wersja L) i 160 490 zł (wersja XL). Ceny, które podałem dotyczą auta z akumulatorem 39,2 kWh i zasięgiem 276 km. Za auto z większym akumulatorem (64 kWh) i zasięgiem (452 km) trzeba zapłacić więcej o 21 tys. zł.

Tesla

Na koniec subiektywnego zestawienia aut elektrycznych, które można kupić w Polsce zostawiłem Teslę. Ta marka, której chyba nie trzeba przedstawiać, od niedawna ma polską stronę internetową, na której możesz zamówić jeden z trzech jej modeli:

  • Model 3 (od 195 490 zł) – z zasięgiem 409 km,
  • Model S (od 360 490 zł) – z zasięgiem 610 km
  • i Model X (od 385 490 zł) – z zasięgiem 507 km.

Auto elektryczne na kredyt

Za nowe auto elektryczne trzeba zapłacić prawie 90 000 zł. Jego zakup trudno by było więc sfinansować z własnej kieszeni. Zakup samochodu elektrycznego możesz sfinansować  kredytem.

Kredyt samochodowy czy gotówkowy?

Kredyt samochodowy czy kredyt gotówkowy? To jedno z pierwszych pytań, na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć, kiedy zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób sfinansujesz kupno samochodu elektrycznego.

Co prawda to kredyt samochodowy jest rozwiązaniem dedykowanym w przypadku finansowania kupna samochodu, ale możesz też wziąć na ten cel kredyt gotówkowy.

Co powinieneś wiedzieć na temat obu tych rozwiązań?

Kredyt samochodowy

Kredyt samochodowy ma określony cel. Możesz go wydać tylko na pojazd (w tym przypadku samochód elektryczny), którego dane (takie jak m.in. marka, model, rok produkcji czy numer nadwozia) będą wpisane do umowy kredytu.

Z kredytem samochodowym wiąże się jeszcze to, że jest zabezpieczony. Wśród zabezpieczeń kredytów samochodowych znajdziesz np.:

  • przewłaszczenie (całkowite, częściowe lub z warunkiem zawieszającym),
  • depozyt karty pojazdu,
  • przewłaszczenie na zabezpieczenie
  • czy depozyt karty pojazdu.

Sposoby zabezpieczenia kredytu samochodowego są uzależnione m.in. od tego, w jakim banku weźmiesz kredyt samochodowy.

Kredyt samochodowy spłacasz w miesięcznych ratach. Najczęściej masz do wyboru dwa rodzaje kredytu:

  • kredyt standardowy, w przypadku którego po upływie okresu spłaty i spłacie całego zobowiązania (np. po 6 latach) bank zwolni zabezpieczenie i samochód będzie w 100% należał do ciebie,
  • kredyt z ratą balonową. W jego przypadku przez 3-4 lata spłacasz część zadłużenia w miesięcznych ratach. Na koniec zostaje Ci do spłacenia tzw. rata balonowa. Może ona wynosić kilkanaście a nawet kilkadziesiąt procent wartości samochodu. Ratę balonową możesz spłacić jednorazowo lub w ratach i nadal korzystać z samochodu lub potraktować ją jako udział własny do kredytu na nowy samochód.

Jaki będzie najlepszy kredyt samochodowy? To zależy od Ciebie. Jeżeli planujesz jeździć samochodem przez wiele lat, powinieneś wziąć pod uwagę standardowy kredyt samochodowy. Jeśli z kolei, wolisz np. po 3 latach wymienić samochód na nowy i – jednocześnie – nie chcesz zawracać sobie głowy sprzedażą auta, powinieneś wziąć pod uwagę kredyt samochodowy z ratą balonową.

Jeśli zastanawiasz się, jaki będzie najtańszy kredyt samochodowy, powinieneś pamiętać o tym, że na jego cenę wpływu będzie miało nie tylko oprocentowanie (obecnie nie może ono przekroczyć 7,2% w skali roku), ale także prowizja za udzielenie finansowania.

Kredyt gotówkowy na kupno samochodu

Kredyt gotówkowy to rozwiązanie alternatywne względem kredytu samochodowego. Od kredytu samochodowego różni się tym, że:

  • kredytu gotówkowego nie musisz zabezpieczać,
  • jest przeznaczony na dowolny cel – jeżeli np. uda Ci się wynegocjować z dealerem korzystną obniżkę – dodatkowe środki możesz przeznaczyć na dowolnie wybrany przez siebie cel.

W przypadku finansowania samochodu elektrycznego, w grę nie będzie niestety wchodził kredyt gotówkowy online. Jest on udzielany zazwyczaj w kwocie nie przekraczającej 20-30 tys. zł. Z uwagi na kwotę, jaką będziesz chciał pożyczyć z banku, rozwiązaniem dla Ciebie nie będzie też mógł być kredyt gotówkowy bez zaświadczeń. Bank pożyczając Ci co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych na dowolny cel, do oceny Twojej zdolności kredytowej będzie potrzebował zaświadczenia o zarobkach wystawionego przez pracodawcę.

Kredyt na samochód elektryczny

Sprawdziłem propozycje banków udzielających kredytów, którymi możesz sfinansować zakup auta elektrycznego. Pod uwagę wziąłem oferty:

  • BNP Paribas, który udziela kredytów samochodowych, którymi możesz sfinansować zakup aut marek Hyundai i Kia (możliwości finansowania pokażę na przykładzie Hyundai Finance),
  • RCI Banque, finansującego samochody Nissan i Renault,
  • Volkswagen Financial Services, w którym możesz uzyskać kredyt na zakup np. Skody czy Volkswagena.

Kredyt na auto elektryczne Hyundai Finance

Kupując elektrycznego Hyundaia możesz wybrać jeden z sześciu rodzajów finansowania:

  • Kredytu Easy Move On – to 3- lub 4-letni kredyt samochodowy z ratą balonową i z gwarantowaną wartością odkupu.
  • Kredytu od 0% - możesz skorzystać z finansowania w wysokości nawet 100% ceny auta. Kredyt spłacasz w miesięcznych równych ratach nawet przez 60 miesięcy.
  • Kredytu z odroczoną spłatą pierwszej raty – spłatę pierwszej raty możesz odroczyć o 3 miesiące (jeśli Twoja wpłata własna wyniosła 20%) lub o 6 miesięcy (jeśli Twoja wpłata własna wyniosła 35%). W okresie karencji Twój kredyt nie jest oprocentowany. Kredyt zawiera obligatoryjne ubezpieczenie na życie.
  • Kredytu 3x33 lub kredytu 50/50 – w jego przypadku wpłata własna wynosi 33,4% lub 50% ceny samochodu. Pozostałe pieniądze wpłacasz w dwóch ratach (kredyt 3x33) lub w jednej racie (kredyt 50/50). Kredyt nie jest oprocentowany.
  • Kredytu standardowego – z wpłatą własną od 0% i długim okresem kredytowania.
  • Hyundai Abonament – w tym przypadku jeździsz (od 2 do 6 lat) nowym samochodem bez potrzeby jego kupowania (płacisz stałą miesięczną ratę). Abonament pozwala na wymianę samochodu na nowy.

Z informacji jakie znalazłem w serwisie internetowym Hyundaia nie wynika, żeby któraś z wymienionych powyżej ofert była przeznaczona tylko dla osób chcących sfinansować samochód elektryczny.

Kredyt na samochód elektryczny w RCI Banque

W RCI Banque znajdziesz 3 kredyty, którymi możesz sfinansować zakup Renault Zoe i jedną przeznaczoną na sfinansowanie zakupu Nissana Leaf.

Kredyt na Renault Zoe

  • Kredyt Flexi – możesz go spłacać przez 24 miesiące. Jego oprocentowanie wynosi 0%, a wkład własny – od 20 do 50%. Liczba rat balonowych wynosi od 2 do 4. Raty kapitałowo-odsetkowe możesz spłacać co 6, 8 lub 12 miesięcy. Częstotliwość ich opłacania jest uzależniona od liczby rat balonowych i wynosi: 2 – przy spłacie rat co 12 miesięcy; 3 – przy spłacie rat co 8 miesięcy i 4 – przy spłacie rat co 6 miesięcy. Opłata przygotowawcza wynosi 2,9%.
  • Kredyt Ulgowy od 2,99% - to kredyt, który możesz spłacać od 24 do nawet 84 miesięcy. Wysokość oprocentowania wynosi od 2,99% (dla kredytu na 24 miesiące) do 6,99% (dla kredytu na 84 miesiące). Powinieneś wnieść od 20 do 70% wkładu własnego. Opłata przygotowawcza wynosi 4%.
  • Kredyt 50/50 – spłacasz go przez 12 miesięcy. Twój wkład własny wynosi 50%. Drugą połowę kapitału spłacasz po 12 miesiącach. Kredyt nie jest oprocentowany, a opłata przygotowawcza wynosi 2,9%.

Kredyt na Nissana Leaf

Nissan Kredyt Leaf możesz spłacać przez 24 miesiące. Oprocentowanie kredytu wynosi 5% w skali roku, wkład własny – od 20 do 50%, a opłata przygotowawcza – 5%. Liczba rat balonowych wynosi od 2 do 4. Raty kapitałowo-odsetkowe możesz spłacać co 6, 8 lub 12 miesięcy. Częstotliwość ich opłacania jest uzależniona od liczby rat balonowych i wynosi: 2 – przy spłacie rat co 12 miesięcy; 3 – przy spłacie rat co 8 miesięcy i 4 – przy spłacie rat co 6 miesięcy.

Volkswagen Financial Services

Aktualnie samochody elektryczne z oferty Grupy Volkswagen są finansowane przy pomocy tych samych produktów, co auta z napędem spalinowym czy hybrydowym. W przypadku Skody jest to np. Skoda Kredyt Niskich Rat, czy Kredyt EasyDrive (Volkswagen).

Z informacji, jakie otrzymałem z Volkswagen Financial Services wynika, że prawdopodobnie wszystkie elektryczne modele Grupy Volkswagen, które mają pojawić się w ciągu najbliższych lat, będą finansowane za pośrednictwem leasingu z niskimi ratami.

Takie produkty dla nowych samochodów Volkswagen Financial Services wprowadził w Polsce ponad 5 lat temu. Charakteryzują się one niskimi ratami, które wynikają z tego, że w ciągu trwania umowy klient spłaca przewidywaną utratę wartości samochodu, a nie całą jego wartość, jak przy tradycyjnym leasingu. Miesięczna opłata wyliczona od – na przykład – około połowy ceny auta będzie zawsze znacznie niższa od raty za całą jego wartość.

Klient (zarówno firmowy, jak i indywidualny) mają także zagwarantowaną możliwość oddania samochodu na koniec umowy i wzięcia kolejnego w leasingu. Klient nie musi martwić się o odsprzedaż pojazdu kolejnemu właścicielowi. Nie bierze też na siebie ryzyka utraty wartości samochodu po kilku latach. Ryzyko to bierze na siebie Volkswagen Financial Services.

Oferta finansowa dla Volkswagena ID.3, następnych modeli z rodziny ID., a także wszystkich innych samochodów elektrycznych marek należących do Grupy Volkswagen będzie wykorzystywać leasing z niskimi ratami. Klient będzie też mógł wybrać jeden z trzech pakietów serwisowych:

  • pakietu przeglądów serwisowych,
  • pakietu zawierającego przeglądy i przedłużoną ochronę gwarancyjną,
  • najszerszego pakietu, zawierającego: pakiet przeglądów Plus, przedłużoną ochronę gwarancyjną, Mobilność Zastępczą: klient na 10 dni w roku będzie mógł wymienić swoje auto elektryczne na podobnej klasy samochód z silnikiem spalinowym. To propozycja szczególnie cenna na przykład przy wyjazdach w rejony ze słabszą lub nieistniejącą infrastrukturą do ładowania auta.

Do tego dochodzi jeszcze zagwarantowana możliwości zwrotu pojazdu, czyli brak problemów z ewentualną odsprzedażą auta na rynku wtórnym. Bierze to na siebie leasingodawca. Volkswagen Financial Services bierze też na siebie ryzyko spadku wartości samochodu ze względu na uszkodzenia baterii czy obniżenie ich efektywności.

Ceny samochodów elektrycznych z podstawowym poziomem wyposażenia są obecnie zbliżone do aut z napędem spalinowym z wyższymi poziomami wyposażenia. Powoduje to, że zakup e-samochodu trudno może być sfinansować z własnych środków. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest jego sfinansowanie przy pomocy kredytu lub leasingu. To od Twojej decyzji zależy, które z tych rozwiązań wybierzesz. Biorąc pod uwagę ceny aut elektrycznych, dobrym rozwiązaniem wydaje się być kredyt z ratą balonową – dzięki niemu możesz co 3-4 lata wymieniać auto na nowe, a temu, którym jeździłeś dać „nowe życie” u kolejnego posiadacza.

Dodano:
06 Sie 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły