Z badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku wynika, że Polacy są coraz bardziej mobilni. Dostęp do konta bankowego z poziomu smartfona to dla wielu oczywistość. Ponad 90% użytkowników bankowości mobilnej robi za jej pomocą przelewy. Ale już wnioskowanie o kredyt gotówkowy w ten sposób budzi więcej naszych obaw, choć zupełnie niepotrzebnie. Mimo to apetyt na ułatwienia technologiczne nieustannie rośnie. Potwierdza to również raport Banku Millennium „Finanse przyszłości, czyli jak Polacy wyobrażają sobie swój bank teraz i za 10 lat”. Nie ma wątpliwości, że wkrótce oddziały mogą być nam niepotrzebne. Zmiany przyspieszyła w ostatnim czasie pandemia.
Bankowość mobilna – czym jest?
Bankowość mobilna rozwija się niezwykle szybko i nieustannie zyskuje nowych użytkowników, ale wciąż banki posiadają grono takich klientów, którzy nie korzystają z niej i mogą zastanawiać się, co to jest bankowość mobilna i czym różni się od bankowości internetowej. Zatem wyjaśniamy.
Bankowość mobilna to rodzaj bankowości elektronicznej, dzięki której za pomocą urządzenia mobilnego (np. smartfonu lub tabletu) z dostępem do internetu możemy zalogować się na swoje konto bankowe i wygodnie wykonywać określone operacje bankowe. Jest zatem odmianą bankowości internetowej, ponieważ nie skorzystamy z niej bez dostępu do sieci.
Aby korzystać z bankowości mobilnej należy pobrać aplikację mobilną swojego banku na telefon. Jeśli tylko mamy połączenie z internetem, to w każdej chwili możemy zalogować się do aplikacji i w ten sposób w dowolnym miejscu i czasie zarządzać swoimi finansami. Tym samym wiele czynności bankowych możemy załatwić bez konieczności wizyty w wybranej placówce.
Wystarczy smartfon zamiast wizyty w oddziale
Bankowość mobilna swój dynamiczny rozwój zawdzięcza równie szybkiemu rozwojowi technologii i urządzeń mobilnych, w tym przede wszystkim smartfonów.
Wszyscy mamy świadomości, że dzisiaj smartfon to już nie tylko narzędzie, które ułatwia nam kontakt. To urządzenie, dzięki któremu możemy mieć pod stałą kontrolą wiele dziedzin swojego życia, w tym również finanse i łatwo załatwiać sprawy, które jeszcze niedawno wymagały naszej wizyty m.in. w oddziale banku.
Przed pandemią z bankowości internetowej korzystało niewiele ponad 70% Polaków, natomiast 45% do "bankowania” używało aplikacji mobilnej. Takie informacje zaprezentował w styczniu 2020 r. Alior Bank. Z jego badania wynikało, że najczęściej Polacy bankową aplikację uruchamiają, żeby:
- sprawdzić stan konta (95% badanych),
- zlecić przelew (91% badanych),
- zapłacić za zakupy internetowe (76% badanych)
- kupić bilet komunikacji miejskiej (40% badanych),
- założyć lokatę (27% badanych).
Natomiast złożyć wniosek o pożyczkę gotówkową przez aplikację bankową decyduje się więcej niż co dziesiąty ankietowany (13% badanych). Oznacza to, że proste czynności wykonujemy bardzo chętnie za pomocą smartfona. Ale gdy przychodzi do pożyczania pieniędzy, to wciąż czujemy pewne obawy. Być może jest to spowodowane tym, że mamy coraz większą wiedzę o kredytach i wolimy porównać oferty, zamiast od razu brać pożyczkę w swoim banku, nawet jeśli jest to obecnie naprawdę łatwe.
Aplikacja mobilna popularniejsza wśród młodych
Wśród osób, które aktywnie korzystają z bankowości mobilnej, największą grupą klientów są osoby młode w wieku od 18 do 34 lat (stanowią ponad 83% użytkowników). Takie dane wynikają z raportu spółki Easy Check i Krajowego Rejestru Długów. W zakresie usług finansowych przez internet najczęściej młodzi Polacy wykonują płatności online (83%) i korzystają właśnie z bankowości mobilnej (80%).
Nie są to zaskakujące dane. W końcu to pokolenia, które wychowywały się równocześnie z rozwojem technologii. Niestety statystyki maleją wraz ze wzrostem wieku badanych.
Najlepsze konto bankowe, czyli warto postawić na nowoczesną bankowość
Jak przekonać się, jakie możliwości daje bankowość mobilna? Trzeba wybrać dobre konto osobiste. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba przeanalizować, ile będzie ono kosztowało. Trzeba zwróć uwagę, jakie warunki należy spełnić, żeby bank nie pobrał prowizji za prowadzenie rachunku i użytkowanie karty. Najczęściej nie są one trudne do spełnienia. Wystarczy, że co miesiąc na konto będzie wpływało wynagrodzenie, a za zakupy będziemy płacić kartą. Powinniśmy też zastanowić się, jak często wypłacamy gotówkę z bankomatów i czy bank będzie pobierał opłaty z tym związane.
Opłat za konto bankowe można uniknąć, dlatego przy wyborze konta warto kierować się także dodatkowymi korzyściami, jakie bank może nam zagwarantować a także atrakcyjną premią za założenie rachunku.
Czytaj także: Jak założyć konto w banku?
Bankowość mobilna – dzięki niej otworzysz nie tylko konto
Bankowość mobilna kojarzy się nam z łatwym dostępem do konta, możliwością wykonania szybko przelewu, ale w czasie pandemii banki przyspieszyły wdrażanie zdalnych procesów, a to oznacza, że dużo łatwiej dzięki bankowości internetowej zawnioskować także o kredyt gotówkowy online.
Oznacza to, że jeśli potrzebujemy dodatkowej gotówki, to wystarczy zalogować się do aplikacji i wypełnić odpowiedni wniosek. Nasz bank szybko zweryfikuje, czy mamy szasnę na kredyt gotówkowy i jaka jest nasza zdolność kredytowa, ponieważ zna już nas jako klientów. Dlatego może z łatwością sprawdzić w historii naszego rachunku nasze wpływy wynagrodzenia. Ułatwia to i przyspiesza proces wnioskowania o kredyt.
Trzeba jednak pamiętać, że nasz bank niekoniecznie zaproponuje nam najkorzystniejsze warunki. Wcześniej warto sprawdzić, co mogą zaoferować nam inne banki. Nawet jako nowi klienci mamy szansę na kredyt bez wychodzenia z domu. Pożyczka gotówkowa online dla nowych klientów jest dostępna m.in. w Banku Citi Handlowym, Alior Banku czy BNP Paribas, a także w Aion Banku.
0 Komentarze