Bezpieczne płatności w sieci, czyli #Lepiejzdomu, ale z głową

  • 02 Cze 2020
  • 6 min. czytania
  • Komentarze(0)
Ostatnie tygodnie uświadomiły nam, jak ważne jest bezpieczeństwo naszych bliskich i nas samych. Dostosowaliśmy się do rządowych nakazów i pozostajemy w domach, a codzienne życie przenieśliśmy do sieci. Taka sytuacja niewątpliwie sprzyja zakupom online. Jak sprawić, żeby i te były bezpieczne? Jak zachować ostrożność, płacąc przez internet? Czy to, w jakim banku mamy konto osobiste ma znaczenie? Przygotowałam dla Ciebie specjalny poradnik.
Bezpieczne płatności w sieci, czyli #Lepiejzdomu, ale z głową

Zwiększona aktywność Polaków w sieci w związku z pandemią COVID-19 jest dobrą okazją dla oszustów do kradzieży nie tylko samych danych osobowych, ale również naszych pieniędzy. Ostrzega przed tym Związek Banków Polskich, ponieważ tylko w I kwartale tego roku próbowano wyłudzić w bankach na cudze dane ponad 1,4 tys. kredytów na łączną kwotę 62,1 mln zł. A w ostatnim czasie największym zagrożeniem stali się tzw. cyberprzestępcy. Dlatego korzystając z internetu, należy być ostrożnym. Poznaj złote zasady, które pomogą Ci bezpiecznie płacić w sieci.

Sprawdź sklep internetowy, w którym chcesz zrobić zakupy

Przewagą zakupów przez internet jest przede wszystkim możliwość szybkiego porównania cen towarów, duża dostępność produktów i brak konieczności dźwigania do domu ciężkich toreb wypełnionych po brzegi. To co zamówimy online, dostarczy nam pod same drzwi kurier. Wygoda i oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy, to jednak nie wszystko.

W sieci trzeba mieć się na baczności, żeby nie dać się oszukać. Jak sprawdzić, czy sprzedawca u którego planujemy zrobić zakupy internetowe jest wiarygodny? Przede wszystkim warto skorzystać z doświadczeń innych klientów. Zanim dodasz produkty do koszyka i za nie zapłacisz, przeczytaj opinie o danym sklepie. Dostępnych jest wiele platform, które to umożliwiają. Można też zajrzeć na profile wybranego sklepu internetowego w social mediach. Niezadowoleni klienci chętnie ostrzegają innych np. przed bardzo długim terminem dostawy lub brakiem kontaktu ze sklepem.

Można też zweryfikować firmę w bardziej formalny sposób. Koniecznie poszukaj na stronie zakładki „Kontakt” i sprawdź, kto tak naprawdę prowadzi sprzedaż. Jeśli informacje te nie są łatwo dostępne na stronie, to jest to pierwszy sygnał do niepokoju. W kolejnym kroku warto sprawdzić, czy podana firma rzeczywiście istnieje. Można to zrobić za pomocą elektronicznego rejestru przedsiębiorców CEDIG.

Natomiast to, czy sama strona internetowa sklepu jest bezpieczna, pomoże sprawdzić certyfikat SSL. To nic innego, jak ikona kłódki przy adresie strony internetowej. Potwierdza ona, że dane klientów są szyfrowane. Ważny jest także przedrostek https w adresie  witryny internetowej.

Gdy nic nie będzie budzi Twoich wątpliwości, możesz śmiało robić zakupy. Ale zanim je opłacisz, koniecznie zapoznaj się z możliwościami zapłaty za kupione produkty.

Wybierz bezpieczną formę płatności

Najpopularniejszą formą płatności w sieci jest e-przelew. Jest to usługa, którą dostarcza wybrany przez sklep agent rozliczeniowy (np. PayU, Przlewy24, dotpay). Metoda ta polega na wybraniu z listy swojego banku, w którym mamy konto osobiste po czym zostajemy przekierowani na jego stronę. Wystarczy zalogować się, zweryfikować dane przelewu (najczęściej kodem SMS) i go zaakceptować. Po pomyślnie przeprowadzonej transakcji wracamy na stronę sklepu. Wykonany przelew widoczny będzie w historii rachunku. Najczęściej dostajemy też potwierdzenie transakcji na wskazany podczas zakupów adres e-mail. Fachowo metoda ta określana jest jako Pay-by-link, ponieważ płatności dokonujemy bezpośrednio po przekierowaniu na stronę banku.

Drugą metodą uregulowania należności za zamówienie internetowe jest karta płatnicza. Mitem jest, że w tym celu przyda nam się tylko karta kredytowa. Równie skutecznie można zapłacić kartą debetową do naszego konta bankowego. Wystarczy wpisać numer karty, imię i nazwisko jej właściciela, datę ważności oraz kod CVV2/CVC2. Po zaakceptowaniu danych środki są pobierane automatycznie z rachunku. Skorzystanie z tej metody może wiązać się z koniecznością zapłaty dodatkowej prowizji. Warto to sprawdzić, zanim w ten sposób zapłacisz. 

Sprzedawcy umożliwiają także zapłatę w formie tradycyjnego przelewu bankowego. Chociaż ta metoda odchodzi powoli do lamusa. Dlaczego? Wymaga samodzielnego wejścia na stronę swojego banku, ręcznego przepisania danych do przelewu, a dodatkowo trzeba odczekać, aż środki zostaną zaksięgowane na koncie sprzedawcy. A to opóźnia realizację zamówienia.

Trzeba jeszcze wspomnieć o nowszych metodach płatności, czyli BLIK-u oraz tzw. wirtualnych portfelach. Pierwsza opcja to metoda płatności mobilnej. Wystarczy na swoim smartfonie otworzyć aplikację swojego banku, wygenerować kod BLIK, a następnie wpisać go w okienku płatności. Następnie potwierdzić płatność na ekranie telefonu i to wszystko. BLIK zyskuje na popularności, o czym świadczy fakt, że przez 5 lat od udostępnienia tego rozwiązania płatniczego Polakom, wykonaliśmy łącznie 353 mln transakcji. W samym 2019 r. korzystało z niego ponad 9 mln użytkowników.

A czym są wirtualne portfele? To specjalne konta, które zakładamy na platformach takich jak np. PayPal. Zasilamy je odpowiednią sumą środków lub po prostu podpinamy swoją kartę kredytową lub debetową i w dowolnym momencie możemy bezpiecznie płacić przez internet.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest płatność za pobraniem. Często jednak wiąże się z wyższą opłatą za dostawę zakupów, a także ogranicza możliwości dostarczenia zamówienia. Kurier musi zastać Cię w domu, ponieważ nie zostawi nieopłaconej przesyłki u sąsiadów.

działanie banków w czasie epidemii

Każda metoda ma swoje wady i zalety. Ale wszystkie internetowe metody płatności podlegają opracowanym standardom, więc muszą być bezpieczne. Choć wiadomo, że ostrożności nigdy za wiele. Zawsze należy weryfikować jak, ile i za co płacimy. To ważne, żeby nie stać się ofiarą internetowego przestępstwa. Wyjaśnianie tego typu spraw trwa długo i kosztuje wiele niepotrzebnego stresu. W takich sytuacjach trzeba reklamować transakcję i zgłosić sprawę na policję. Czy pomoże nam w tym bank?

Dowiedz się, czy i kiedy możesz liczyć na pomoc banku

Wnioski z ostatniego raportu Związku Banków Polskich pokazują, że Polacy ufają bankom. Ale mają do tego podstawy. Banki robią co mogą, żeby nasze pieniądze na kontach bankowych były bezpieczne. Niektóre z nich idą o krok dalej i pomagają dodatkowo chronić nasze dane w sieci. Świetnym przykładem jest bank BNP Paribas, który wraz z Kontem Otwartym na Ciebie z Kartą Otwartą na eŚwiat proponuje bezpłatne ubezpieczenie „Cyber Pomoc”. Wraz z nim zyskujemy ochronę:

  • w przypadku utraty środków z konta, gdy dostęp do niego uzyskała osoba trzecia bez naszej wiedzy,
  • w przypadku braku realizacji zamówienia internetowego, które opłaciliśmy przy użyciu Karty Otwartej na eŚwiat,
  • w przypadku awarii laptopa i utraty danych z dysku,
  • w przypadku naruszenia naszej reputacji w sieci, czyli gdy ktoś publicznie udostępni niepochlebne opinie na nasz temat,
  • w przypadku kradzieży danych i wykorzystania ich w celu oszustwa np. wzięcia kredytu.

W obliczu szybkiego postępu technologicznego i coraz bardziej zawansowanych metod działania hakerów oraz internetowych oszustów taka ochrona, którą gwarantuje nam bank jest naprawę ważna. Warto mieć to na uwadze, wybierając dla siebie najlepsze konto osobiste. A to także można wygodnie i co najważniejsze bezpiecznie zrobić online. Warto się więc przekonać, że #Lepiejzdomu nie tylko robić zakupy przez internet, ale także porównywać oferty produktów bankowych.

Wybierz najlepsze konto bankowe >>

Dodano:
02 Cze 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły