Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?

  • 14 Cze 2017
  • 3 min. czytania
  • Komentarze(14)
Złożyłeś reklamację do banku i otrzymałeś odpowiedź odmowną lub żadnej? Sprawdź, co możesz zrobić w takiej sytuacji, aby rozwiązań problem tanio, szybko i skutecznie.
Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?

Niesłusznie bank naliczył ci opłatę za konto, przyjął niekorzystny kurs walutowy czy pobrał ci pieniądze z konta, a bankomat się zepsuł i nie zdążyłeś wybrać gotówki. Co dalej? Pewnie złożyłeś reklamację do banku. Co zrobić, jeśli wciąż nie doczekałeś się odpowiedzi albo twój wniosek został odrzucony? Jeszcze nic straconego! Są instytucje, które pomogą ci załatwić sprawę szybko, tanio i skutecznie.

Niestety, kiedy zapomnisz o spłacie raty kredytu, bank niezwłocznie ci o tym przypomni. Jednak jeżeli ma zwrócić ci niesłusznie zabrane środki, to nie działa już tak szybko. Warto wiedzieć, że są instytucje, które pomogą ci odzyskać pieniądze.

Złóż reklamację jeszcze raz

Ponowne złożenie reklamacji to zazwyczaj najskuteczniejsze rozwiązanie. W ten sposób pokażesz bankowi, że jesteś zdeterminowany i zależy ci na rozwiązaniu sprawy. W interesie banku nie jest zrażanie do siebie klientów. Nawet jeżeli jego początkowa decyzja była odmowna, to może ją zmienić, by uchronić się od negatywnych opinii, które możesz przekazywać znajomym czy publikować w internecie.

Zwróć się do arbitra

Przy Związku Banków Polskich działa Bankowy Arbitraż Konsumencki. Możesz złożyć do niego wniosek w przypadku sporu pomiędzy tobą, a instytucją finansową. Złożenie wniosku kosztuje 50 zł, a gdy wartość sporu nie przekracza tej kwoty, to wtedy będziesz musiał zapłacić 20 zł. Nie jest to wygórowana kwota ze względu na to, że decyzja arbitra jest ostateczna i bank nie ma prawa się od niej odwołać. Jeśli wygrasz, to należne ci pieniądze trafią na twoje konto w ciągu 14 dni.

Nie ma żadnego wzoru wniosku, więc możesz napisać go nawet odręcznie. Ważne tylko, aby zawrzeć w nim: swoje dane, pozwany bank, wartość przedmiotu sporu oraz uzasadnienie. Musisz także napisać deklarację, że bank nie odpowiedział na twoją reklamację ten są w ustawowym terminie 30 dni albo załączyć decyzję odmowną. Warto wiedzieć, że do Arbitrażu możesz skierować sprawę, która jest warta maksymalnie 8 tys. zł.

Postaw na Sąd Polubowny

Jeśli bank jest ci winny większą kwotę, skieruj się do Sądu Polubownego, który działa przy Komisji Nadzoru Finansowego. Zajmuje się on sprawami, w których przedmiot sporu jest warty więcej niż 500 zł. Zanim wkroczysz na drogę sądową musisz złożyć formularz z prośbą o zgodę banku na mediację. Dokument składasz w Sądzie Polubownym, który go przekazuje do drugiej strony, a następnie dostajesz informację, czy postępowanie może zostać rozpoczęte. Wtedy wpłacasz do Sądu 50 zł. Sprawa powinna zostać wyjaśniona na jednym posiedzeniu. Pamiętaj, że od decyzji Sądu ani ty, ani bank nie możecie się odwołać.

Dzięki zwróceniu się do Arbitrażu lub Sądu Polubownego oszczędzasz sobie stresu, czasu i kosztów sądowych, które musiałbyś ponieść w standardowym postępowaniu. W ten sposób także łatwiej dogadasz się z bankiem.
 

Dodano:
14 Cze 2017

Zaktualizowano:
26 Wrz 2020

14 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Anna Malek Ekspert 06 października 2017
    Świetnie, trzymam kciuki za pomyślne zakończenie sprawy :)
  • Weronika Reczuch Ekspert 06 października 2017
    Witam cie Aniu, jestem umowiona na spotkanie z pania dyrekor teg banku,ktora jak sama powiedziala ze bank zawinil i to musza rozwiazac,widze ze pani dyrekor stara sie nam pomoc  ,pisze wydzwania ale tez ciagle czeka na odpowiedz, Zobacze co bedzie w poniedzialek ,i jak bank rozwiaze ten problem ,ale to juz jest ostatecznosc ,jezeli nie bedzie to rozwiadzane to ruszam dalejOd: "Disqus" <notifications@disqus.net>Do: weronikareczuch@interia.pl; Wysłane: 9:27 Piątek 2017-10-06Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? "Weroniko,możesz mi też spokojnie "pisać" po imieniu. Przede wszystkim musisz niezwłocznie zgłosić tę sprawę, aby uniknąć dalszych problemów. Rzecznik jest po to, by wyegzekwować Twoje prawa. "SettingsA new comment was posted on http://direct.money.pl Anna MalekWeroniko,możesz mi też spokojnie "pisać" po imieniu. Przede wszystkim musisz niezwłocznie zgłosić tę sprawę, aby uniknąć dalszych problemów. Rzecznik jest po to, by wyegzekwować Twoje prawa.3:27 a.m., Friday Oct. 6|Other comments by Anna MalekReplyto Anna MalekAnna Malek’s comment is in reply toWeronika Reczuch:jak pani sadzi jakie jeszcze moge z tego powodu miec problemy,i dlaczego to ja jestem ta ofiara a nie pracownik ktory zawinil, caly czas ... Read moreYou're receiving this message because you're signed up to receive notifications about replies to weronikareczuch.You can unsubscribefrom emails about replies to weronikareczuchby replying to this email with "unsubscribe"or reduce the rate with which these emails are sent byadjusting your notification settings.
  • Anna Malek Ekspert 06 października 2017
    Weroniko,możesz mi też spokojnie "pisać" po imieniu. Przede wszystkim musisz niezwłocznie zgłosić tę sprawę, aby uniknąć dalszych problemów. Rzecznik jest po to, by wyegzekwować Twoje prawa.
  • Weronika Reczuch Ekspert 05 października 2017
    jak pani sadzi jakie jeszcze moge z tego powodu miec problemy,i dlaczego to ja jestem ta ofiara a nie pracownik ktory zawinil, caly czas jestem  kontakcie z ta placowka 2 razy pisalam reklamacje i zadnej opowiedziOd: "weronikareczuch" <weronikareczuch@interia.pl>Do: "Disqus" <notify-1666DE5C-A997-11E7-AC30-002590F38886@disqus.net>; Wysłane: 14:16 Czwartek 2017-10-05Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?Dziekuje za informacjeOd: "Disqus" <notifications@disqus.net>Do: weronikareczuch@interia.pl; Wysłane: 8:33 Czwartek 2017-10-05Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? "Tak, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Tam też będziesz mogła wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące Twojej sprawy. Pozdrawiam :)"SettingsA new comment was posted on http://direct.money.pl Anna MalekTak, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Tam też będziesz mogła wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące Twojej sprawy.Pozdrawiam :)2:33 a.m., Thursday Oct. 5|Other comments by Anna MalekReplyto Anna MalekAnna Malek’s comment is in reply togosc (Guest):Czy pomoze tez rzecznik spraw kosumenta? bo do niego mam najblizej. Mam pytnie ,gdy zawinil bank a wlasciwie pracownik tego banku ,gdzie nie zostalam powiadomiona ... Read moreYou're receiving this message because you're signed up to receive notifications about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?.You can unsubscribefrom emails about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? by replying to this email with "unsubscribe"or reduce the rate with which these emails are sent byadjusting your notification settings.
  • Weronika Reczuch Ekspert 05 października 2017
    Dziekuje za informacjeOd: "Disqus" <notifications@disqus.net>Do: weronikareczuch@interia.pl; Wysłane: 8:33 Czwartek 2017-10-05Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? "Tak, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Tam też będziesz mogła wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące Twojej sprawy. Pozdrawiam :)"SettingsA new comment was posted on http://direct.money.pl Anna MalekTak, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Tam też będziesz mogła wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące Twojej sprawy.Pozdrawiam :)2:33 a.m., Thursday Oct. 5|Other comments by Anna MalekReplyto Anna MalekAnna Malek’s comment is in reply togosc (Guest):Czy pomoze tez rzecznik spraw kosumenta? bo do niego mam najblizej. Mam pytnie ,gdy zawinil bank a wlasciwie pracownik tego banku ,gdzie nie zostalam powiadomiona ... Read moreYou're receiving this message because you're signed up to receive notifications about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?.You can unsubscribefrom emails about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? by replying to this email with "unsubscribe"or reduce the rate with which these emails are sent byadjusting your notification settings.
  • Anna Malek Ekspert 05 października 2017
    Tak, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Tam też będziesz mogła wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące Twojej sprawy.Pozdrawiam :)
  • Anna Malek Ekspert 05 października 2017
    Weroniko,niestety tak. Bank nie ma obowiązku informowania Cię o tym. Dopiero komornik lub sąd, jeżeli sprawa trafi do postępowania egzekucyjnego.
  • Anna Malek Ekspert 05 października 2017
    Weroniko,niestety bardzo trudno będzie udowodnić, do czego przyznał się bank, jeżeli nie ma formy pisemnej. Mimo wszystko, opowiedz o wszystkich zawiłościach sprawy, korzystając z pomocy instytucji wymienionych w tekście.
  • Weronika Reczuch Ekspert 04 października 2017
    Dodam jeszcze, ze  filia banku przyznala sie ustnie ze byl blad z ich strony ,ale szkode ponosze tylko jaOd: "weronikareczuch" <weronikareczuch@interia.pl>Do: "Disqus" <notify-FA7CD046-A8CB-11E7-AFD7-002590853080@disqus.net>; Wysłane: 15:30 Środa 2017-10-04Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?W tej chwili na zycie biore z puly debetowej tak mi powiedzial bank(bo tez nie mam innego wyjscia) ze zlozy sie reklamacje na zwrot odsetek, z zwiazku z mam pytanie czy bank moze bezprawnie bez wyjasnienia zabrac fundusze z puly debetowej?  Dziekuje za dpowiedzOd: "Disqus" <notifications@disqus.net>Do: weronikareczuch@interia.pl; Wysłane: 8:19 Środa 2017-10-04Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? "Cześć,przede wszystkim nie ma co się załamywać, bo każda sytuacja, a już na pewno taka jest jak najbardziej do rozwiązania. Pamiętaj, że bank nie ma prawa zabrać Ci wszystkich środków, tylko musi pozostawić na rachunku "kwotę wolną od zajęcia". W 2017 r. wynosi ona 1 500 zł. Z tego, co napisałaś wynika, że reklamacja jest nieskuteczna, więc najlepiej udać się do arbitra. Odnosząc się do tego, że bank nie powiadamia Cię o zajęciu należności, musisz wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie ma takiego obowiązku. Pozdrawiam i życzę pomyślnego rozwiązania sprawy :)"SettingsA new comment was posted on http://direct.money.pl Anna MalekCześć,przede wszystkim nie ma co się załamywać, bo każda sytuacja, a już na pewno taka jest jak najbardziej do rozwiązania. Pamiętaj, że bank nie ma prawa zabrać Ci wszystkich środków, tylko musi pozostawić na rachunku "kwotę wolną od zajęcia". W 2017 r. wynosi ona 1 500 zł. Z tego, co napisałaś wynika, że reklamacja jest nieskuteczna, więc najlepiej udać się do arbitra.Odnosząc się do tego, że bank nie powiadamia Cię o zajęciu należności, musisz wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie ma takiego obowiązku.Pozdrawiam i życzę pomyślnego rozwiązania sprawy :)2:19 a.m., Wednesday Oct. 4|Other comments by Anna MalekReplyto Anna MalekAnna Malek’s comment is in reply togosc (Guest):Zlozylam odstapienie umowy o kredyt ,ktory byl przeznaczony na splate innego kredytu, przez blad pracownika banku sprawa nie zostalo do konca zalatwiona,jak i z ... Read moreYou're receiving this message because you're signed up to receive notifications about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?.You can unsubscribefrom emails about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? by replying to this email with "unsubscribe"or reduce the rate with which these emails are sent byadjusting your notification settings.
  • Weronika Reczuch Ekspert 04 października 2017
    W tej chwili na zycie biore z puly debetowej tak mi powiedzial bank(bo tez nie mam innego wyjscia) ze zlozy sie reklamacje na zwrot odsetek, z zwiazku z mam pytanie czy bank moze bezprawnie bez wyjasnienia zabrac fundusze z puly debetowej?  Dziekuje za dpowiedzOd: "Disqus" <notifications@disqus.net>Do: weronikareczuch@interia.pl; Wysłane: 8:19 Środa 2017-10-04Temat: Re: Comment on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? "Cześć,przede wszystkim nie ma co się załamywać, bo każda sytuacja, a już na pewno taka jest jak najbardziej do rozwiązania. Pamiętaj, że bank nie ma prawa zabrać Ci wszystkich środków, tylko musi pozostawić na rachunku "kwotę wolną od zajęcia". W 2017 r. wynosi ona 1 500 zł. Z tego, co napisałaś wynika, że reklamacja jest nieskuteczna, więc najlepiej udać się do arbitra. Odnosząc się do tego, że bank nie powiadamia Cię o zajęciu należności, musisz wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie ma takiego obowiązku. Pozdrawiam i życzę pomyślnego rozwiązania sprawy :)"SettingsA new comment was posted on http://direct.money.pl Anna MalekCześć,przede wszystkim nie ma co się załamywać, bo każda sytuacja, a już na pewno taka jest jak najbardziej do rozwiązania. Pamiętaj, że bank nie ma prawa zabrać Ci wszystkich środków, tylko musi pozostawić na rachunku "kwotę wolną od zajęcia". W 2017 r. wynosi ona 1 500 zł. Z tego, co napisałaś wynika, że reklamacja jest nieskuteczna, więc najlepiej udać się do arbitra.Odnosząc się do tego, że bank nie powiadamia Cię o zajęciu należności, musisz wiedzieć, że zgodnie z przepisami nie ma takiego obowiązku.Pozdrawiam i życzę pomyślnego rozwiązania sprawy :)2:19 a.m., Wednesday Oct. 4|Other comments by Anna MalekReplyto Anna MalekAnna Malek’s comment is in reply togosc (Guest):Zlozylam odstapienie umowy o kredyt ,ktory byl przeznaczony na splate innego kredytu, przez blad pracownika banku sprawa nie zostalo do konca zalatwiona,jak i z ... Read moreYou're receiving this message because you're signed up to receive notifications about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji?.You can unsubscribefrom emails about activity on Co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji? by replying to this email with "unsubscribe"or reduce the rate with which these emails are sent byadjusting your notification settings.

Podobne artykuły