Co to jest identyfikator/login klienta?

  • 28 Lip 2020
  • 4 min. czytania
  • Komentarze(0)
Identyfikator klienta jest bardzo ważnym, unikatowym kodem, który zostanie ci nadany przez bank już na początku korzystania z jego usług, czyli np. przy podpisywaniu umowy o założenie konta bankowego. Najczęściej na identyfikator klienta w banku składa się ciąg określonych liczb lub znaków, który przypisywany jest do konkretnego klienta i pozwala bankowi na zweryfikowanie twojej osoby. Z loginu korzystasz wtedy, gdy logujesz się do bankowości elektronicznej lub bankowości mobilnej swojego banku.
Co to jest identyfikator/login klienta?

Aby uzyskać dostęp do konta osobistego i dokonywać na nim podstawowych operacji, musisz wpisać do bankowości elektronicznej lub w aplikacji mobilnej banku odpowiedni ciąg cyfr czy znaków. Ten ciąg to po prostu identyfikator użytkownika, który nadawany jest klientom nie tylko przez banki, ale również przez firmy pozabankowe, np. firmy pożyczkowe czy też usługodawców dostarczających prąd, gaz, wodę lub usługi telekomunikacyjne.

Czym jest identyfikator klienta i jaką spełnia funkcję?

„Identyfikator użytkownika” to określenie pochodzące z języka angielskiego (user identifier). Może on oznaczać nazwę, kod, ciąg znaków i liczb, które przypisane są określonemu użytkownikowi. Jego zadaniem jest po prostu identyfikacja konta. Czasami banki zamiast nazwy „identyfikator użytkownika” używają określenia „login”. W parze z indywidualnie wybranym lub nadanym przez bank hasłem tworzą one dane pozwalające się zalogować do bankowości elektronicznej. Do identyfikatora klienta (loginu) przypisywane są przez bank określone uprawnienia – zwykle pozwala on na dostęp do komputera, sieci, systemu czy konta bankowego. Dlatego nie możesz wiązać tego pojęcia wyłącznie z dziedziną finansową i z bankowością.

Jeśli jednak będziesz rozpatrywać login klienta w kontekście usług bankowych, to identyfikator tego rodzaju pozwoli na dostęp do bankowości elektronicznej danej instytucji. Login powinien być długi i skomplikowany, podobnie jak przypisywane mu przez ciebie indywidualnie hasło, ponieważ oddziałuje to pozytywnie na twoje bezpieczeństwo na etapie procesu autoryzacji czy logowania.

Czy każdy klient banku posiada swój identyfikator?

Musisz mieć login i hasło, by bez przeszkód przez całą dobę logować się do bankowości internetowej banku i tam korzystać z oferowanych ci przez instytucję bankową usług, a także z pełnej funkcjonalności swojego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego.

W jakich sytuacjach potrzebny jest identyfikator klienta?

Identyfikator klienta potrzebny jest ci wtedy, gdy chcesz się bezpiecznie zalogować do systemu bankowości internetowej lub bankowości mobilnej w swojej instytucji finansowej. Przy pierwszym logowaniu w większości banków w Polsce musisz posłużyć się jednorazowym hasłem nadanym przez bank, które po zalogowaniu zmieniasz na wybrany przez ciebie kod. Zazwyczaj musi się on składać z 8–20 znaków, a jego kombinacja powinna być jak najbardziej nieoczywista i skomplikowana. Banki wymagają, żeby przy nadawaniu hasła wykorzystywać zarówno duże, jak i małe litery, a także cyfry i znaki specjalne, co wzmacnia siłę hasła i zwiększa bezpieczeństwo twoich środków finansowych, jakie zgromadzisz na swoim koncie bankowym.

Oprócz tego w niektórych bankach, np. w mBanku, identyfikator klienta potrzebny jest przy połączeniu z doradcą bankowym na mLinii. Jest on wówczas elementem weryfikacji dzwoniącego klienta.

Gdzie można znaleźć swój identyfikator klienta w banku?

Jak sprawdzić identyfikator? W zależności od banku odpowiedź może być inna.

Identyfikator klienta w Alior Banku to numer nadany ci przez bank. Użyjesz go do pierwszego logowania i wówczas numer klienta CIF, tj. identyfikator klienta, jest unikatowym 8-cyfrowym numerem. Alior informuje swoich klientów, że identyfikator można znaleźć w takich dokumentach jak:

  • umowa ramowa – czyli umowa, na podstawie której korzystasz z kanałów elektronicznych;
  • umowa na dowolny produkt bankowy w Alior Banku;
  • przelew zwrotny, jeśli umowa produktowa została potwierdzona przelewem.

Czy możliwa jest zmiana identyfikatora klienta?

Identyfikator klienta do bankowości elektronicznej, nadawany jest przez bank i dla każdego użytkownika systemu jest unikatowy. Problem w tym, że czasem nadany ciąg znaków czy cyfr jest tak skomplikowany, że klientowi trudno go zapamiętać. Znajdujesz się w takiej sytuacji? Sprawdź, jak zmienić identyfikator klienta w banku. Czy jest to w ogóle możliwe?

Niektóre banki dadzą ci taką możliwość, choć niestety nie wszystkie. Między innymi w mBanku, PKO BP czy w Citi Handlowym będziesz mieć możliwość zmiany odgórnie przydzielonego loginu na bardziej spersonalizowany, który sam sobie wymyślisz. To przydatna opcja. Pamiętaj przy tym, aby nie nadawać takich samych loginów do banku, poczty elektronicznej czy forów dyskusyjnych, ponieważ wówczas łatwo je przechwycić, co przeczy zasadom bezpieczeństwa w bankach.

Ciekawostką są tzw. aliasy, czyli alternatywne loginy do logowania się w bankowości elektronicznej. Kilka instytucji bankowych, jak BNP Paribas czy Bank Millennium, oferuje taką opcję w przypadku chęci zmiany identyfikatora klienta.

Co w sytuacji, gdy klient banku nie pamięta swojego identyfikatora?

Każdy bank daje możliwość odzyskania zapomnianego identyfikatora. Można to zrobić poprzez bankowość internetową, aplikację mobilną lub kontakt z infolinią. Jeśli zapomnisz swojego identyfikatora wejdź na stronę banku i skorzystać z opcji przypomnienia. Link do niej jest zazwyczaj dostępny z poziomu logowania do bankowości elektronicznej. Możesz też przedzwonić na infolinię. Doradca zada Ci kilka pytań, aby zweryfikować twoją tożsamość. Procedura odzyskiwania loginu i hasła może zależy od wewnętrznych procedur banku w którym masz konto.

Poznaj inne opcje dostępne online:
1. #Lepiejzdomu – dbaj o swoje finanse przez internet!
2. Kredyt hipoteczny – czy możesz wziąć go online?
3. Jak założyć firmę przez bankowość elektroniczną?

Dodano:
17 Gru 2019

Zaktualizowano:
28 Lip 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły