Czas to pieniądz - naucz się nim zarządzać i popraw swój budżet

Fot.

Chaos w codziennym życiu z pewnością nie sprzyja twoim finansom. Choć są osoby, które nie muszą mieć idealnie zaplanowanego dnia, a ich finanse są w doskonałej formie, warto, abyś zaczął świadomie zarządzać swoim czasem. Jeśli wprowadzisz kilka prostych rozwiązań z łatwością zauważysz, że to w jaki sposób ustalasz priorytety i jak planujesz różne czynności, wpływa na twój budżet.

Świadome zarządzanie czasem to nic innego jak poprawienie wielu sfer życia. Oczywiście nie jesteśmy w stanie zaplanować wszystkiego, jednak warto skupić się chociaż na kilku aspektach. Pomoże to okiełznać finanse i realizować cele, które sobie wyznaczysz, bez narażania się na stres. Istnieje wiele szkół, jak zarządzać czasem, najlepiej wybrać tę, która będzie pasowała do twojego stylu życia.

Cel i czas

Wyznaczaj swoje cele na tydzień, na miesiąc, na rok. Tylko od ciebie zależy w jakim czasie zrealizujesz swoje marzenie lub projekt. Rób to tak, aby ich wykonanie było jak najbardziej realne: przygotuj listę swoich pragnień i celów, zacznij prowadzić kalendarz i rozliczaj samego siebie z ich realizacji. Dzięki temu łatwiej ci będzie widzieć realne postępy lub wywnioskować, co musisz zmienić. Planuj zadania w taki sposób, aby nie zostawiać tych najważniejszych na ostatnią chwilę.

Marnowanie czasu

Gdy będziesz notować co robisz w ciągu dnia, będzie ci znacznie łatwiej zauważyć, na co tracisz czas. Obejrzenie trzech sezonów serialu podczas jednego popołudnia możesz zamienić na czynność, która będzie równie przyjemna, a przybliży cię do wyznaczonego celu. Gdy zamienisz bieganie po sklepach na przemyślane zakupy w sklepach on-line, zaoszczędzisz nie tylko swój czas ale i pieniądze. Zazwyczaj marnujemy czas na porównywanie się z innymi, nanoszenie nowych poprawek, rozpraszanie się mediami społecznościowymi i czekanie, aż inspiracja przyjdzie sama.

Nie przeszkadzaj sobie

Jeśli są czynności, które musisz wykonać natychmiast i niekoniecznie przynoszą ci przyjemność, wykonaj je jak najszybciej. Nie odrywaj się od nich i nie zostawiaj na później, ponieważ znacznie oddali to ich wykonanie oraz zniechęci cię to do działania. Określaj priorytety tak, aby móc czerpać satysfakcję z każdego wykonanego zadania, nawet jeśli jego realizacja wymagała dużego poświęcenia.

Pośpiech nie jest dobry

Każdy, kto choć raz postanowił w swoim życiu zwolnić, zgodzi się z tym, że pośpiech przeszkadza i sprawia, że realizacja planów jest znacznie trudniejsza. Czasy w których żyjemy sprzyjają wiecznemu pośpiechowi, jednak najbardziej efektywny jesteś, gdy pracujesz w swoim tempie. Gdy będziesz wykonywać zadania w optymalnym tempie, szybciej zobaczysz efekty swoich działań.

Nie wszystko na raz

Kiedy robisz wiele rzeczy na raz, nic tak naprawdę nie zostanie wykonane do końca. Skupiaj się na najważniejszym zadaniu i dopiero, gdy je zakończysz rozpocznij realizację kolejnego. Wielozadaniowość nie sprawi, że będziesz bardziej efektywny, choć na pierwszy rzut oka może to tak wyglądać. Skupiając się na wielu zadaniach szybciej będziesz się rozpraszać, dodatkowo wpłynie to na jakość twojej pracy.

Nie odkładaj niczego na później

Wyznaczając sobie cel, nie odkładaj go na później, takie działanie zazwyczaj kończy się niepowodzeniem projektu. Jeśli wpadniesz na pomysł, którego realizacja może być odległa, dobrze go zaplanuj i każdego dnia poświęcaj choć godzinę czasu, aby wprowadzenie go w życie było coraz bliższe.

Ucz się od Włochów

Spróbuj wprowadzić metodę „Pomodoro” wymyśloną przez Włocha Francesco Cirillo. Nazwa pochodzi od kuchennego minutnika, który często swoim wyglądem przypomina pomidora. Metoda ta polega na stworzeniu listy zadań i podzieleniu ich na przedziały czasowe, w których zostaną wykonane. W wyznaczonym przez siebie czasie minutnik lub inny alarm ma ci zasygnalizować, że zadanie powinno zostać już ukończone.

Powyższe sposoby sprawią, że dążenie do określonych celów będzie bardziej skuteczne i przyjemniejsze. Sprawne zarządzanie czasem dobrze wpłynie na twoje finanse oraz sprawi, że będziesz mieć więcej czasu na relaks.