Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×
Advertisement

Drugi certyfikat prostej polszczyzny dla ING Banku Śląskiego

Fot.

ING Bank Śląski od 5 lat upraszcza swoją komunikację. Jednak co trzeba zrobić, żeby szczerze powiedzieć: ,,tak, robimy to dobrze”? Przepis jest prosty: cały czas poprawiać, słuchać głosu klientów i od czasu do czasu mówić ,,sprawdzam”! Bank wziął tym razem pod lupę swoją stronę internetową, której analizę i certyfikację przeprowadzili eksperci z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.

To już drugi certyfikat prostej polszczyzny, który przyznajemy ING Bankowi Śląskiemu. Tym razem otrzymaliśmy do oceny serwis internetowy www.ing.pl. W przeliczeniu na tekst to 94 000 wyrazów i aż 310 stron druku – powiedział dr Tomasz Piekot, kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.

Analiza wykazała, że największym problemem tekstów na www.ing.pl były strona bierna i bezosobowe formy czasownika. Pierwsze badanie wypadło nieźle, ale specjaliści musieli zmienić i uprościć teksty - głównie poskracać długie zdania oraz pozmieniać formy z biernej na czynną.

Mogę sobie tylko wyobrazić, ile tygodni kosztowało redaktorów serwisu dostosowanie trudnych tekstów o finansach do zasad prostego języka. Ale było warto! Badania ostatecznej wersji serwisu pokazały, że wszystkie cechy stylu są w normie. Oznacza to, że teksty na stronie przypominają pod względem formalnym artykuły, które czytamy na co dzień w dobrej prasie – dodał Piekot.

Certyfikat prostej polszczyzny przyznany za www.ing.pl jest już drugim w portfolio banku. Pierwszy, ING Bank Śląski otrzymał za system bankowości internetowej Moje ING w styczniu 2017 roku. Bank już w trakcie projektowania treści do Mojego ING zadbał, aby komunikaty kierowane do klientów były proste i przyjazne. ING był pierwszym bankiem w Polsce, który otrzymał takie wyróżnienie.

Najważniejsze, aby język jasno opisywał wszystko, co ważne dla klienta, i żeby sens nie ginął w sztampowych zwrotach, które nic nie wnoszą. Aplikacja mobilna zdała egzamin, uznaliśmy więc, że pora sprawdzić język strony www.ing.pl. To często pierwsze źródło informacji dla osób, które chcą poznać naszą ofertę. Certyfikat cieszy, bo to zawsze miły akcent, ale pamiętajmy, że dbałość o jasny styl to nie jednorazowa akcja, a długi i żmudny proces, dostosowany do zmian, jakie obserwujemy w języku polskim – powiedział Marcin Grocki, specjalista językowy w ING Banku Śląskim.

Pracownia Prostej Polszczyzny przyznaje certyfikat prostej polszczyzny firmom i instytucjom za teksty, które spełniają standard prostego języka. Eksperci badają, czy jest to język naturalnej gramatyki i jasnych myśli – bez zawiłego żargonu czy urzędowych zwrotów.

Język tekstów o finansach jest często trudny i nieprzyjazny z powodu regulacji prawnych i narzuconych odgórnie przepisów. Tymczasem bankowy serwis internetowy musi być dostosowany do lektury w biegu – na urządzeniach mobilnych. Z tym wyzwaniem ING Bank Śląski musiał zmierzyć się przede wszystkim. I z zadania tego wyszedł obronną ręką – dodał dr Grzegorz Zarzeczny, ekspert Uniwersytetu Wrocławskiego.

Więcej o upraszczaniu języka w ING Banku Śląskim na https://www.ing.pl/o-banku/po-prostu