Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×
Advertisement

Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?

Fot.

Okres urlopowy coraz bliżej. Wyobraź sobie sytuację, w której z bagażami przyjeżdżasz na lotnisko, a tu – niemiła niespodzianka. Opóźniony lot skrócił upragniony wypoczynek. A może został odwołany i przekreślił szansę na bezstresową podróż? Sprawdź, jakie masz prawa i jak ubiegać się o rekompensatę.

Większość z nas wie, że odszkodowanie należy się za odwołany lot. Jednak to opóźnienia lotów zdarzają się zdecydowanie częściej. Nie oznacza to, że wobec takiej sytuacji pozostajesz bezradny! Odszkodowanie może wynieść nawet 600 euro. Chcesz wiedzieć, jak to wygląda w praktyce? Przeczytasz o tym poniżej.

Jeżeli dopiero zacząłeś myśleć o wakacjach, poznaj nasze argumenty i ruszaj w podróż w duecie.


Opóźniony lot

Kilku- czy kilkunastominutowe opóźnienia lotów nie są podstawą do domagania się odszkodowania. Przepisy przewidują, że masz prawo żądać od przewoźnika rekompensaty, gdy opóźnienie lotu wynosi:

  • 2 lub więcej godzin w przypadku długości trasy do 1 500 km np. lot Warszawa - Paryż
  • 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz UE na trasie od 1 500 km do 3 500 km np. lot Warszawa - Madryt
  • 4 lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów powyżej 3 500 km np. lot Warszawa - Nowy Jork

Co będzie rekompensatą? W takiej sytuacji przewoźnik musi zapewnić ci wyżywienie oraz wodę lub inny napój. Nie musisz otrzymać tego w formie materialnej. Wystarczy, że poinformuje cię o możliwości skorzystania z lotniskowej restauracji w ramach określonej kwoty np. 20 zł. Osobiście spotkałam się z formą przygotowanego przez linię lotniczą prowiantu.

Masz także prawo do skorzystania z telefonu lub wysłania maila niezależnie od przyczyny opóźnienia.

Gdy opóźnienie wynosi ponad 5 godzin możesz zrezygnować z dalszej podróży i odzyskać poniesione koszty biletów. Ale nie wynagrodzi ci to przecież zrujnowanego planu wyjazdu. Dodatkowo pamiętaj, że musi ci zostać zapewniony nocleg, gdy opóźnienie sięga kilkunastu godzin twojego oczekiwania, albo lot został przesunięty na następny dzień.

 

Odwołany lot

Odwołany lot to sytuacja, której nie życzę nikomu. Znalezienie alternatywnego transportu na ostatnią chwilę w okresie wakacyjnym graniczy z cudem.

W tym przypadku prawa są podobne jak w przypadku opóźnienia. Może uda ci się znaleźć inny lot, wtedy w czasie oczekiwania przewoźnik musi zapewnić ci opiekę (nocleg i wyżywienie).

 

Wysokość odszkodowania

Zastanawiasz się czy warto starać się o odszkodowanie? Odpowiadam: tak. Kwota może wynieść nawet 600 euro. Taki zastrzyk gotówki może ci się przydać, gdy planujesz wyjazd i zastanawiasz się jak go sfinansować.

Gdy twój lot jest opóźniony kilka godzin, albo całkowicie odwołany, przysługuje ci odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro dla lotów o długości do 1 500 km
  • 400 euro dla lotów na terenie UE o długości powyżej 1 500 km oraz innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 euro dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3 500 km
Kiedy nie dostaniesz odszkodowania?
  • Gdy opóźnienie lotu lub jego odwołanie nie jest spowodowane winą przewoźnika, a sytuacją nadzwyczajną np. warunkami atmosferycznymi (huraganem czy mgłą) czy strajkiem pracowników.
  • Gdy przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie przed datą wylotu lub otrzymałeś taką informację kilka dni wcześniej, ale zostały ci zaproponowane zbliżone warunki, czyli np. inne połączenie z przesiadką.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

W uzasadnionych przypadkach masz prawo do odszkodowania. Regulują to przepisy unijne. Dokumentem, z którym powinieneś się zapoznać, gdy właśnie ciebie spotka ta przykra sytuacja jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Uzyskanie odszkodowania nie jest łatwe. Statystyki są brutalne. Tylko co czwarty pasażer dostaje należne odszkodowanie. Ale przewoźnik ma obowiązek je wypłacić m. in. w sytuacjach, o których wspomniałam wcześniej. Jak wygląda procedura? Oto jak możesz przejść przez ten proces:


1. Zgłoś online formularz reklamacyjny na stronie przewoźnika. Wystarczy wyszukać opcję zgłoszenia reklamacji i zaznaczyć, czego ona dotyczy, a także podać swoje dane i szczegóły lotu. Możesz także dołączyć załączniki, które ułatwią rozpatrzenie sprawy. Dlatego zachowaj wszystkie paragony za jedzenie i napoje, gdy linia lotnicza nie zapewniła ci należytej opieki. Będą podstawą do ubiegania się o zwrot kosztów.

2. W przypadku uzyskania odpowiedzi odmownej nie poddawaj się. Możesz odwołać się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

3. Ostatnią instytucją, w której możesz dochodzić swoich praw jest sąd.


Jeżeli obawiasz się, że jesteś na straconej pozycji w walce z linią lotniczą, możesz skorzystać z usług profesjonalnej firmy. Pamiętaj jeszcze, że o odszkodowanie możesz ubiegać się nawet do dwóch lat od daty podróży!

A czy ty masz jakieś doświadczenia z opóźnionymi lotami? A może udało ci się uzyskać odszkodowanie za odwołany lot? Podziel się swoją opinią w komentarzu.!

 

Te aplikacje mobilne mogą ci się przydać kiedy planujesz wakacje, a także w trakcie podróży.

Podobne artykuły