Jak zamknąć konto z zagranicy?

  • 14 Wrz 2015
  • 4 min. czytania
  • Komentarze(2)
Mieszkasz na stałe poza granicami Polski, ale nadal nie uregulowałeś kwestii bankowych w kraju? Twoje konto bankowe jest wciąż aktywne? Pora to zmienić! O ile czasowy wyjazd za granicę nie wiąże się z koniecznością likwidowania konta, o tyle w przypadku pobytu stałego, warto domknąć tego typu kwestie. Bank co miesiąc nalicza opłaty za konto, nawet jeśli klient z niego nie korzysta. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zamknięcie go. W jaki sposób zamknąć konto bankowe, przebywając za granicą? Czy można to zrobić na odległość? Podpowiadamy!
Jak zamknąć konto z zagranicy?

Wniosek o zamknięcie konta bankowego

Najlepsze konto bankowe to takie, które spełnia nasze wymagania. Brak opłat za jego prowadzenie z pewnością się do nich zalicza, jednak rzadko kiedy ma to miejsce, szczególnie gdy nasz rachunek otwarty był kilka lat temu na starych zasadach. Jeśli z niego nie korzystamy, lepiej więc go zamknąć. 

Stały pobyt za granicą najczęściej nie pozwala na przyjazd do kraju, aby osobiście udać się do oddziału banku, który prowadzi rachunek osobisty. Takie rozwiązanie jest nie tylko czasochłonne, lecz także wiąże się z konkretnymi kosztami. Jak więc zamknąć konto bankowe bez konieczności organizowania wyjazdu do kraju? 

Jeżeli mieszkasz za granicą i masz rachunek w jednym z banków działających na terenie Polski, to nie musisz osobiście stawiać się w oddziale. Szybszym i tańszym rozwiązaniem jest skierowanie pisemnego wniosku o zamknięcie konta. Gotowy wniosek znajdziesz przeważnie na stronie Twojego banku. Jedyne co musisz zrobić to go wydrukować, wypełnić, a następnie odesłać do banku. Powinieneś przy tym pamiętać o istotnych kwestiach, aby nie okazało się, że bank odrzuci taki wniosek.

Pismo adresowane do banku powinno zawierać kilka elementów. Co się do nich zalicza? We wniosku należy podać:

  • pełne dane osobowe, 
  • adres zamieszkania, 
  • numer PESEL,
  • numer umowy zawartej o prowadzenie rachunku bankowego (jeżeli nie posiadasz przy sobie umowy zawartej z bankiem, to możesz pominąć ten punkt - brak informacji o numerze umowy nie powinien spowodować odrzucenia wniosku).

Poza wymienionymi danymi niezbędne jest też wskazanie numeru rachunku bankowego, na który mają zostać przelane środki znajdujące się na likwidowanym koncie. To istotny punkt wniosku, bo gwarantuje, że klient będzie miał dostęp do swoich pieniędzy. Z drugiej strony, o czym również trzeba pamiętać, nie zawsze jest tak, że to bank musi dokonać stosownego przelewu. Czasami to klient ma zobowiązania wobec banku. W takiej sytuacji najlepiej od razu uiścić zaległości, bo jeżeli na rachunku bankowym będzie widoczne ujemne saldo, może się okazać, że bank odrzuci wniosek.

We wniosku warto sprecyzować również, czy zamknięcie konta bankowego ma nastąpić natychmiastowo czy z zachowaniem okresu wypowiedzenia. To pierwsze rozwiązanie w większości przypadków okaże się dla nas bardziej opłacalne. Jeżeli nie umieścimy tej informacji w piśmie, to bank najprawdopodobniej uzna, że umowa zostanie rozwiązana z regulaminowym okresem wypowiedzenia, co wiąże się z opłacaniem konta bankowego przez kilka kolejnych miesięcy.

Zamknięcia konta bankowego przez system bankowości elektronicznej

Obecnie zdecydowana większość banków pozwala swoim klientom na zamknięcie rachunku osobistego przez system bankowości elektronicznej. Jest to wygodne rozwiązanie, które przekłada się na znaczną oszczędność czasu. Zamknięcia konta bankowego online eliminuje przy tym konieczność nadania listu, co dla wielu osób może być niewygodne.

Nadal jednak niektóre banki nie oferują takiej możliwości swoim klientom, dlatego najpierw warto sprawdzić w systemie bankowości elektronicznej, czy aby na pewno możemy z niej skorzystać. 

Telefonicznie nie zawsze

Nie każdy preferuje zdalną obsługę konta bankowego, tj. korzystanie z bankowości elektronicznej. Dla takich osób banki uruchamiają swoje infolinię. Jeszcze do niedawna w większości banków nie można było zamknąć rachunku bankowego telefonicznie.

Aktualnie coraz częściej mamy również taką możliwość, oczywiście po wcześniejszej autoryzacji. W praktyce wygląda to najczęściej tak, że będziemy musieli odpowiedzieć na kilka pytań w celu weryfikacji naszej tożsamości. Telefoniczne zamykanie konta nie jest jeszcze standardem, dlatego podobnie jak w przypadku zamknięcia konta bankowego przez internet, musimy się najpierw zorientować w tej kwestii. 

O czym należy pamiętać?

Zamknięcie konta bankowego, nawet gdy przebywamy za granicą, nie powinno już być problemem. Możemy to zrobić na kilka sposobów: wysyłając wniosek pocztą, telefonicznie bądź za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Zanim jednak to zrobimy, warto wygenerować historię naszego konta bankowego. Dzięki takiemu dokumentowi możemy się uchronić przed zarzutem dotyczącym np. nieopłacenia czynszu czy zakupów. Mając historię rachunku bankowego, dysponujemy również zbiorem danych, np. konkretnych numerów kont bankowych, które mogą się przydać w późniejszym okresie.

Jeżeli zamierzamy otworzyć konto w banku zagranicznym lub już to zrobiliśmy, to należy zadbać o zaktualizowanie danych. W pierwszej kolejności należy wszędzie podać nowy rachunek osobisty, a dopiero później zamknąć stary. Takie rozwiązanie jest o tyle sensowne, że pozwala uchronić się przed sytuacją, gdy pieniądze będą odsyłane z banku do banku.

Dodano:
14 Wrz 2015

Zaktualizowano:
29 Wrz 2020

2 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Anna Malek Ekspert 09 stycznia 2019
    Cześć,nie powinno być problemów, ale o konkretne procedury zapytaj po prostu w swoim banku.
  • maxecko132 Ekspert 04 stycznia 2019
    A można zamknąć austriackie konto przez internet ?

Podobne artykuły