Jak zdobyć pieniądze na realizację marzeń? Spróbuj crowdfundingu!

Fot.

Masz świetny pomysł lub niespełnione marzenie? Chcesz w końcu zrealizować coś swojego? Nie pozwól, by pomysł pozostał tylko w twojej głowie. Gdy nie masz pieniędzy, postaw na finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding. Sprawdź, jaka jest idea tego rozwiązania i jak skutecznie starać się o dodatkowe pieniądze na rozwinięcie swojej koncepcji.

Popularność portali crowdfundingowych na całym świecie rośnie bardzo szybko. Pieniądze są zbierane na różne projekty: od stworzenia gry planszowej, poprzez realizację własnej wystawy, wydanie książki, aż do rozkręcenia start-upu. Aby zdobyć pieniądze na realizację swojego przedsięwzięcia, twórcy pojawili się właśnie na portalu crowdfundingowym. Im większa kreatywność i innowacyjność, tym większe szanse na realizację założonego planu.

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding najprościej jest porównać do zrzutki pieniędzy. Z tym, że jest ona przeprowadzana na naprawdę dużą skalę. W dosłownym tłumaczeniu crowdfunding oznacza finansowanie przez tłum. Idea tego zjawiska polega na tym, że projektant, przedsiębiorca i pomysłodawca przedstawiają swoją koncepcję, czyli co chcieliby osiągnąć przez zbiórkę pieniędzy, do czego dążą i dlaczego warto wspierać właśnie ten pomysł. Cel zbiórki pieniędzy może być różny: muzycy potrzebują wsparcia na nagranie płyty lub teledysku, globtroterzy chcą wyruszyć w podróż życia, a inni pragną rozkręcenia swojego start-upu, albo kociej kawiarni. Jeśli chcesz poznać inspirujące historie, to z pewnością znajdziesz je na portalach crodfundingowych. Każdy, kto wspiera dany projekt może liczyć na podziękowanie w formie nagrody. Mogą być to pocztówki z podróży, specjalne podziękowania w mediach społecznościowych, korzystanie z danej marki i możliwość pozostania głównym sponsorem przedsięwzięcia.

Crowdfunding – na co uważać?

Jeśli podczas poszukiwań portalu zastanawiasz czym tak naprawdę różnią się one od siebie, powinieneś przede wszystkim dokładnie przeczytać zasady funkcjonowania takiego serwisu i zapoznać się z regulaminem. Porównać opłaty jakie pobiera portal, jak wysoka jest prowizja od uzyskanych środków.

Moja propozycja na ten akapit: Masz pomysł i chcesz go sfinansować za pomocą idei crowdfundingu? Musisz wybrać portal. Aby nie trafić na oszusta, przeczytaj zasady funkcjonowania wybranego serwisu oraz regulamin. Porównaj opłaty, jakie pobiera portal i jak wysoka jest prowizja od uzyskanych środków.

Crowdfunding – krok po kroku

Jeśli marzysz o realizacji swojej koncepcji, ustal plan działania, który ułatwi ci przedstawienie i przybliżenie projektu potencjalnym inwestorom. Pamiętaj, że czas, który poświęcisz na przygotowanie swojej prezentacji z pewnością nie będzie zmarnowany.

Po pierwsze: przedstaw swój pomysł w najbliższym otoczeniu

Masz świetny pomysł? Skonsultuj go z najbliższymi ci osobami, zapytaj czy zainwestowali by swoje pieniądze, aby projekt wszedł w życie. Buduj społeczność jeszcze przed startem kampanii opowiadaj o swoim pomyśle, zbierz zwolenników. Zbuduj społeczność, która uwierzy w twój projekt, tak jak ty w niego wierzysz. Sprawdź, czy wcześniej pojawiały się podobne projekty i czy cieszyły się powodzeniem.

Po drugie: przygotuj plan idealny

To prawdopodobnie krok, który zajmie ci najwięcej czasu. Musisz wszystko dokładnie przeanalizować, obliczyć i zaplanować. Zastanów się, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć z informacją o swojej koncepcji. Pomyśl, kto może chcieć wspierać twój projekt. Przygotuj listę osób i firm. Nie zapominaj o swojej rodzinie i przyjaciołach. Pamiętaj, że media społecznościowe też potrafią zdziałać cuda.

Po trzecie: zastanów się nad nagrodami

Przemyśl, co możesz dać w zamian osobom, które będą wspierały Twój projekt. Ustal nagrody dla wpłacających konkretne kwoty. Przykładowo, jeśli planujesz podróż życia, możesz zaproponować wysłanie pocztówki z podziękowaniami, pamiątki z danego miejsca. Jeśli coś projektujesz, możesz zaproponować inwestorom, że ich logotyp znajdzie się na opakowaniu. Stwórz realne nagrody, które sprawią radość i będą dowodem na to, że ktoś przyczynił się do sukcesu twojego projektu.

Po piąte: przedstaw się

Kiedy już masz opracowany projekt, nadszedł czas na ciebie. Pozwól na to, aby ludzie cię poznali i choć trochę polubili. Pomagają w tym z pewnością filmy, grafiki i prezentacje. To z pewnością pomoże zrozumieć twoim potencjalnym inwestorom, dlaczego chcesz realizować właśnie taki projekt. Pozwól twoim odbiorcom się z tobą utożsamić, spraw żeby chcieli być realną częścią twojego projektu.

Po szóste: chwal się swoim projektem

Promuj swój pomysł wszędzie, gdzie jest to możliwe, rozmawiaj z ludźmi. Nie zniechęcaj się, gdy spotkasz się z krytyką twojego pomysłu. Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, że bez takich projektów nie byłoby wielu wynalazków, portali czy sztuki. Twój projekt będzie skazany na porażkę tylko wtedy, gdy nie zobaczy światła dziennego.

Po siódme: zbiórka pieniędzy

Zazwyczaj masz ok 30 dni na zebranie środków, jeśli się uda zebrać 100 proc. lub więcej założonej przez ciebie kwoty możesz ruszać z realizacją projektu. Kupuj bilety lotnicze, zlecaj produkcję organizuj swój event.

Wiesz już jak zaplanować wszystkie najważniejsze aspekty swoich działań w ramach crowdfundingu. Teraz, do dzieła! Spełniaj marzenia i realizuj swoją koncepcję!

Podobne artykuły