Płatności bezgotówkowe, czyli jak zyskać nowych klientów

  • 07 Paź 2020
  • 6 min. czytania
  • Komentarze(1)
Czy gotówka zniknie z rynku? Eksperci nie przewidują na razie takiego scenariusza, ale dane Narodowego Banku Polskiego pokazują wyraźny wzrost płatności kartą w sklepach oraz innych punktach usługowych w Polsce. Właśnie dlatego przedsiębiorcy, którzy nie mają terminalu, tracą podwójnie – klientów, a wraz z nimi pieniądze. Mogą to łatwo zmienić i w dodatku za darmo. Wystarczy, że dołączą do programu Polska Bezgotówkowa. Przyda im się także konto firmowe w Santander Bank Polska, żeby obsługiwać płatności bezgotówkowe bez opłat dłużej.
Płatności bezgotówkowe, czyli jak zyskać nowych klientów
Partnerem publikacji jest Santander Bank Polska.
 

Nikt z nas nie ma wątpliwości, że szybki rozwój technologii ułatwia wprowadzanie nowych form sprzedaży i płatności. Powiedzmy też sobie otwarcie, że nasze społeczeństwo stało się wygodne. Zamiast noszenia ciężkich toreb z zakupami, wolimy wykonać kilka kliknięć w internecie i zamówić produkty z dostawą pod same drzwi. Podobnie jest z płatnościami.

Po co nosić gotówkę w portfelu, jeśli w każdej chwili możemy wyciągnąć kartę lub zapłacić smartfonem? Problem pojawia się jednak gdy przykładowo pójdziemy na pizzę z przyjaciółmi do osiedlowej pizzerii i okaże się, że nie mamy jak za nią zapłacić, bo możliwa jest tylko płatność gotówką. Zapewne pożyczymy pieniądze od znajomych lub pójdziemy poszukać najbliższego bankomatu w okolicy, żeby zapłacić za obiad, ale jest ogromne prawdopodobieństwo, że nie wrócimy już do tego miejsca i też niechętnie je polecimy.

Taka sytuacja dotyczy znacznie większej grupy przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą swoje niewielkie biznesy. Wśród nich są lokalni handlarze, salony kosmetyczne, cukiernie czy chociażby taksówkarze. Tracą klientów, bo wydaje im się, że każdy ma w portfelu gotówkę. Okazuje się, że niestety nosimy ją ze sobą coraz rzadziej.

Rozwijaj swój biznes z terminalem płatniczym

Płatności bezgotówkowe wypierają gotówkę

W Polsce wydano już ponad 40 milionów kart płatniczych. Gdyby spojrzeć na tę liczbę przez pryzmat statystyk, to można stwierdzić, że każdy Polak ma co najmniej 1 kartę płatniczą. A to oznacza, że przekonaliśmy się do płatności bezgotówkowych. Potwierdzają to także dane NBP.

Według ostatniego raportu z grudnia 2019 r. udział płatności gotówkowych systematycznie maleje, a rośnie liczba transakcji bezgotówkowych. Aktualnie 57% płatności regulowanych jest gotówką, natomiast 43% to płatności kartą, przelewem, a nawet smartfonem. Właściwie można pomyśleć, że przekaz tego artykułu jest przekłamany. Otóż nie! Jeszcze 15 lat temu w 98% płaciliśmy gotówką. Dzisiaj udział tego typu płatności w rynku spadł już niemal o połowę. Przypomnijmy sobie też nasze ostatnie wizyty w markecie, aptece czy drogerii. Ile osób przed nami szukało banknotów lub drobnych? Zapewne nieliczni.

Trzeba też zauważyć, że najnowsze dane mogą już przemawiać na korzyść płatności bezgotówkowych. W końcu pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia w wielu dziedzinach życia. Rezygnujemy z gotówki w obawie o przenoszenie w ten sposób koronawirusa. Zapłacenie kartą jest w obecnej sytuacji bezpieczniejsze, ale nadal też znacznie szybsze i wygodniejsze. To nawet jedno z zaleceń WHO.  Na drodze do rozwoju tej formy płatności stoją jednak sami przedsiębiorcy. Wciąż nie wszyscy z nich mają terminal, ale zainteresowanie nimi w ostatnich miesiącach znacząco wzrosło.

Sprzedawcy bez terminali tracą klientów

Pod koniec sierpnia Ministerstwo Finansów poinformowało, że w Polsce działa już ponad milion terminali, które obsługują płatności zbliżeniowe. Czy to dużo? Na tle ubiegłych lat z pewnością tak. Ale jeśli każdego dnia w Polsce powstaje około 1 tys. firm  (dane COIG), obecnie aktywnych jest ponad 2,46 mln firm (dane CEIDG), to wynik mógłby być zdecydowanie lepszy. I klienci nie musieliby rezygnować ze wspierania lokalnych usługodawców, tylko dlatego, że nie mogą u nich zapłacić kartą lub stresować się, że nie mogą kartą zapłacić w restauracji.

Na rozwój świadomości o transakcjach bezgotówkowych w Polsce duży wpływ ma Program Polska Bezgotówkowa. Blisko 1/3 z obsługiwanych na rynku terminali dzierżawiona jest przez przedsiębiorców właśnie w ramach tego programu. Jego głównym celem jest przekonanie małych i średnich przedsiębiorstw, że obsługa płatności bezgotówkowych w Polsce to dzisiaj konieczność. Współpracując z bankami, Fundacja Polska Bezgotówkowa przekonuje także, że taka usługa wcale nie wiąże się z wysokimi kosztami.

Aktualnie można łatwo przetestować terminal przez 12 miesięcy bez opłat i przekonać się samemu, czy rzeczywiście przybędzie nam w ten sposób klientów i sprawdzić, czy chętniej będą sięgać po kartę niż gotówkę. Dodatkowy okres promocyjny może dorzucić też bank, który prowadzi dla nas konto firmowe.  A to oznacza, że możemy spełniać oczekiwania naszych klientów za darmo jeszcze dłużej.

Banki ułatwiają prowadzenie biznesu

Jednym z banków, który współpracuje z Fundacją Polska Bezgotówkowa, jest Santander Bank Polska. Każdy przedsiębiorca, który posiada lub założy konto firmowe w tym banku, może liczyć na darmowy abonament na zawsze dla terminali mobilnych i nawet przez dwa lata korzystać za 0 zł z terminali stacjonarnych lub przenośnych. Który terminal najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie?

Terminal stacjonarny dedykowany jest właścicielom sklepów, punktów usługowych czy hoteli, którzy rozliczają się z klientami w jednym miejscu, czyli przy kasie lub w recepcji. Dzięki takiemu terminalowi mamy stabilne połączenie z internetem i szybsze wykonanie transakcji.

Terminal przenośny również docenią sklepikarze, ale przede wszystkim restauratorzy, właściciele kawiarni czy punktów usługowych takich jak salony kosmetyczne, warsztaty samochodowe i inne. Pozwala on klientowi wygodnie zapłacić bezgotówkowo, bez konieczności fatygowania do stanowiska płatności.

Największą gratką tej promocji jest jednak darmowy przez cały okres użytkowania mobilny terminal płatniczy. To urządzenie, które spodoba się właścicielom food trucków, bazarowym handlowcom czy kierowcom taksówek. To w takich miejscach najczęściej brakuje możliwości zapłaty kartą. Darmowy mobilny terminal pomoże przyciągnąć bezgotówkowych klientów.

Sprawdź, czy chcesz rozwijać swój biznes z terminalem płatniczym w Santander Bank Polska >>

Proces wnioskowania o darmowy terminal nawet do 24 miesięcy w Santander Bank Polska jest w pełni zdalny.

Masz terminal? Też możesz skorzystać z promocji w Santander Bank Polska

Dla przedsiębiorców, którzy korzystają już z terminalu, bank też przygotował promocję. Wystarczy przenieść obsługę dotychczasowego urządzenia do Elavon, a w zamian można zyskać brak opłaty za dzierżawę nowego terminalu do 12 miesięcy i dodatkowo przez pierwsze 3 miesiące brak opłat stałych w tym MMSC (minimalna kwota sum prowizji) czy PCI (pakiet bezpieczeństwa). Jeśli zastanawiasz się nad zmianą firmy, która będzie rozliczać Twoje transakcje, to dobra okazja, żeby wypróbować Elavon w promocji Santander Bank Polska.

Zapoznaj się też z:

Regulaminem Programu Polska Bezgotówkowa

Regulamin Promocji w Santander Bank Polska „Dostałem Szóstkę VI”

Partnerem publikacji jest Santader Bank Polska.

Dodano:
07 Paź 2020

1 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • R1 Ekspert 07 października 2020
    Bank Pekao zdecydowal pobierac oplate za sms dotyczacy kodu autoryzacji transakcji bezgotowkowej - skandal! Zeby tak traktowac swoich klientow.

Podobne artykuły