Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×

Pojemność silnika a stawka OC

Fot.

Szukając najtańszego ubezpieczenia OC, prawdopodobnie często zastanawiasz się, jaki wpływ ma pojemność silnika na ostateczną kwotę polisy. Analizując oferty towarzystw ubezpieczeniowych, można dojść do wniosku, że właściciele pojazdów ze sporym silnikiem muszą liczyć się z wyższym kosztem ubezpieczenia, a zasada: im większy silnik tym droższa polisa, zdaję się być aktualna.

Na wysokość składki OC ma wpływ wiele czynników, dlatego pojemność silnika jest tylko składową ostatecznego kosztu obowiązkowego ubezpieczenia. Ustalając cenę polisy dla twojego samochodu, ubezpieczyciel bierze pod uwagę również: markę i model pojazdu, przebieg, wiek właściciela, datę wydania prawa jazdy, miejsce zamieszkanie (miasto, w którym najczęściej będzie użytkowanie auto), a nawet stan cywilny oraz posiadanie dzieci.

Jak widać, towarzystwa ubezpieczeniowe, uwzględniają bardzo dużą ilość danych, wśród których największe znaczenie dla ceny końcowej polisy ma przede wszystkim bezszkodowość oraz doświadczenie kierowcy.

Auto z małym silnikiem to szansa na tanie OC dla młodego kierowcy?

Jeśli jesteś młodym kierowcą i dopiero rozglądasz się za pierwszym samochodem, to być może rozważasz zakup auta z niewielkim silnikiem w celu oszczędności na paliwie oraz składce ubezpieczenia OC. Czy takie rozwiązanie przyniesie wymierne korzyści? Jednym z najczęściej kupowanych samochodów używanych w Polsce jest Volkswagen Golf. Niemiecka marka doczekała się już siedmiu generacji, a okres produkcji najczęściej występujących serii (IV i V), przypadał na lata 1997-2009.

Istnieje wiele modeli i wariantów VW Golf, a na rynku wtórnym można bez problemu znaleźć modele o pojemności m.in. 1,4l, 2,0l, a nawet 3,2l. Analizując oferty towarzystw ubezpieczeniowych dowiemy się, że 20 letni kierowca, który nie posiada żadnych zniżek, za roczne ubezpieczenie OC zapłaci średnio 2 400 zł, jeśli przedmiotem ubezpieczenia będzie VW Golf z 2006 roku o poj. 1,4l. W przypadku modelu tego auta z silnikiem 2,0 l, roczna składka może wzrosnąć mniej więcej o 500 zł.

Jeśli zdecyduje się na VW Golfa z największym silnikiem o poj. 3,2l, musi liczyć się z roczną składką powyżej 3 500 zł. Jak widać, cena ubezpieczenia dynamicznie wzrasta wraz z rozmiarem silnika, a różnica między ceną składki OC w najmniejszym i największym silniku wynosi ponad 1 000 zł.

Kto może pozwolić sobie na auto z dużym silnikiem?

Jeśli myślisz o kupnie auta z potężnym silnikiem, to musisz wiedzieć, że nie unikniesz wysokich kosztów polisy OC. Na zależność w postaci dużej pojemności silnika i wysokiego kosztu polisy najbardziej odporni są doświadczeni kierowcy, którzy mogą cieszyć się bezszkodową historią i wysokimi zniżkami.

Biorąc pod uwagę wspomnianego VW Golfa z 2006 roku, cena polisy dla 40-letniego kierowcy z pełnym pakietem zniżek, może wynieść średnio 550 zł, jeśli zdecyduję się na model wyposażony w silnik 1,4l. W przypadku modelu z silnikiem 2,0l, cena nieznacznie wzrasta o mniej więcej 100-150 zł na rok. Z kolei za ubezpieczenie OC dla VW Golfa z silnikiem 3,2l, musi zapłacić co najmniej 800 zł. Różnica w cenie składek jest widoczna na gołym okiem, choć ceny nie wzrastają tak drastycznie, jak w przypadku niedoświadczonych kierowców.