Polska w światowej czołówce w cyfryzacji sektora bankowego

  • 21 Paź 2020
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(0)
Firma Deloitte przeprowadziła badanie „Digital Banking Maturity 2020. How banks are responding to digital (r)evolution?”, w którym sprawdziła, jak banki radzą sobie z cyfrowymi funkcjonalnościami w roku pandemii. Okazało się, że polskie instytucje zajęły czwarte miejsce w kategorii kanałów cyfrowych w bankowości. W badaniu wzięło udział 318 banków z 39 krajów na pięciu kontynentach.
Polska w światowej czołówce w cyfryzacji sektora bankowego

Wpływ pandemii na zmiany w bankowości

Ważną motywacją do rozwoju nowych funkcji cyfrowych była pandemia oraz reżim sanitarny. Placówki skróciły godziny otwarcia (60% banków na świecie), a liczba dostępnych pracowników zmniejszyła się z powodu obostrzeń oraz faktu, że w niektórych krajach nauczanie przeniosło się do sieci, więc część personelu musiała zająć się dziećmi. Do tego doszedł sam wirus, który zebrał pokaźne żniwo. Banki musiały więc wprowadzić więcej funkcji w serwisie transakcyjnym oraz aplikacji, by zmniejszyć potrzebę bezpośredniego kontaktu z klientem. W Polsce pojawiły się oferty kredytów gotówkowych, o które można wnioskować dzięki weryfikacji przez selfie, opcje zakładania konta osobistego tym samym sposobem czy w pełni zdalny proces kredytowy przy mniejszych kwotach. Pod względem digitalizacji nasz kraj wypadł gorzej tylko od Turcji, Hiszpanii i Belgii. Pięć z trzynastu polskich banków zyskało miano cyfrowych liderów.

Sprawdź jak założyć konto osobiste na selfie >>

41% banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, więc gotówka była rzadziej w obiegu. Tymczasem 11% banków zrezygnowało z niektórych metod otwierania rachunków, a kolejne 6% przestało przyjmować nowych klientów. Jak pokazało badanie, to właśnie cyfryzacja była w stanie ochronić banki. Bez niej trzeba było liczyć się z dużymi stratami. Niestety proces wdrażania nowych funkcji jest kosztowny i nie każdy bank może sobie na to pozwolić. Digitalizacja to nie tylko dostępność opcji zdalnych, ale i konieczność zadbania o customer experience na wszystkich wspieranych urządzeniach. Poruszanie się po serwisie czy aplikacji powinno być intuicyjne, łatwe i szybkie.

Polskie banki poradziły sobie z cyfryzacją, ale według badania powinny popracować jeszcze nad wprowadzeniem usług pozabankowych. Krokiem w tym kierunku jest na pewno ułatwienie dostępu do programów rządowych np. 500+ czy różnych rozwiązań w ramach tarczy antykryzysowej. Banki ściśle współpracują przy tym z BGK.

Kilka wniosków z badania

Pandemia przyśpieszyła rozwój kanałów cyfrowych i ograniczenie spotkań między pracownikami i klientami. W pełni zdalne otwarcie konta zaproponowało 34% badanych, a zdalną identyfikację i weryfikację 23%. Cyfrowi liderzy górują nad konkurentami pod względem C/I (stosunek kosztów do dochodów o -4,0 p.p. na świecie i -3,7 p.p. w Polsce) i ROE (rentowność kapitałów +1,9 p.p. na świecie i +1,0 p.p. w Polsce). Zwiększa się różnica między czempionami rankingu a maruderami pod względem sprzedaży kluczowych produktów w kanałach zdalnych oraz zadowolenia ich klientów. Warto też dodać, że nowe banki szybciej dostosowują się do trendów np. wprowadzenia wirtualnej karty płatniczej, chatbota czy podziału rachunków niż instytucje o ugruntowanej już pozycji.

Dodano:
21 Paź 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły