Ponad 8 milionów użytkowników. Taki prezent na piąte urodziny sprawił sobie BLIK

  • 20 Mar 2020
  • 7 min. czytania
  • Komentarze(0)
353 mln transakcji o wartości ponad 47 mld zł. Te dwie liczby najlepiej ilustrują powodzenie, jakim cieszy się BLIK, który niedawno obchodził piątą rocznicę działalności. Sprawdziłem, z których jego funkcjonalności najczęściej korzystamy i jakie Polski Standard Płatności ma plany na rozwój BLIKa.
Ponad 8 milionów użytkowników. Taki prezent na piąte urodziny sprawił sobie BLIK

BLIK o 180 stopni zmienił sposób, w jaki płacę przez internet. Przed uruchomieniem BLIKa, za zakupy online (np. na Allegro) płaciłem kartą debetową lub kartą kredytową. Od 2015 r. za wszystkie zakupy robione w polskich sklepach internetowych płacę tylko BLIKiem.

Kod BLIK często zastępuje mi też kartę debetową przy wypłacaniu gotówki z bankomatów (zwłaszcza tych znajdujących się w galeriach handlowych). Już wiele razy przekonałem się, że ten sposób wypłaty jest nawet szybszy niż wypłata kartą.

I wreszcie – last, but not least – przelewy na numer telefonu. To rozwiązanie ma same zalety. Nie musisz wypełniać formatki przelewu. Wystarczy, że zalogujesz się do aplikacji mobilnej, wybierzesz odbiorcę, wpiszesz kwotę i zatwierdzisz transakcję. Pieniądze dotrą do odbiorcy niemal natychmiast.

A to wszystko jest możliwe dzięki 6-cyfrowemu kodowi, który generuje aplikacja mobilna Twojego banku.

Które banki oferują BLIKa?

Pierwszymi istytucjami, które dodały do swoich aplikacji mobilnych BLIKa były banki, które utworzyły Polski Standard Płatności (PSP) – Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK (obecny Santander Bank Polska), ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski.

Obecnie, z BLIKa możesz korzystać, jeżeli masz konto osobiste także w:

  • Banku Pekao,
  • BNP Paribas Banku Polska,
  • Credit Agricole Banku Polska
  • i Getin Banku.

Z BLIKA korzystać też mogą klienci banków spółdzielczych zrzeszonych w grupie SGB.

Według PSP do BLIKA ma dostęp ponad 90% wszystkich klientów instytucji finansowych w Polsce.

Jakie są najważniejsze zalety BLIKa?

Przede wszystkim z BLIKa możesz korzystać na każdym smartfonie, na którym możesz zainstalować aplikację mobilną banku. Co ważne – smartfon nie musi być wyposażony w NFC.

Poza tym:

  • płacąc BLIKiem, nie musisz wprowadzać żadnych danych wrażliwych (takich jak nazwisko, numer karty lub data jej ważności),
  • wypłacając gotówkę z bankomatu przy użyciu BLIK nie narażasz się na tzw. skimming (tj. na skopiowanie przez przestępców karty płatniczej),
  • dzięki funkcji „jednego kliknięcia” BLIK (OneClick BLIK) możesz autoryzować transakcję bez konieczności wpisywania kodu BLIK, potwierdzając ją PINem z aplikacji mobilnej banku. Musisz wyrazić na to zgodę przy pierwszej transakcji w danym sklepie internetowym, a kolejne transakcje będą realizowane już bez kodu BLIK.

Jak popularny jest BLIK?

BLIK jest w Polsce naprawdę popularny, a najlepiej ilustrują trzy liczby:

  • 8,39 mln użytkowników, których BLIK zyskał w ciągu 5 lat
  • oraz 353 mln transakcji o wartości ponad 47 mld zł, wykonanych w tym czasie za jego pośrednictwem.

Równie ciekawie przedstawia się wzrost liczby transakcji BLIK w poszczególnych latach. W 2015 r. wykonanych zostało zaledwie 2 mln transakcji BLIK. Rok później ich liczba wzrosła prawie 4,5 raza, do 8,9 mln transakcji. W 2017 r. przeprowadzonych zostało już 33 mln transakcji, w 2018 r. – 91 mln, a w 2019 r. – niemal 218 mln.

Coraz chętniej płacimy BLIKIEM w internecie

Napisałem wcześniej, że za zakupy online płacę tylko BLIKIEM. Dane PSP pokazują, że nie jestem w tym odosobniony. W III kwartale 2019 r. przy pomocy tej usługi wykonanych zostało 39,5 mln transakcji (dla porównania – w tym czasie było 28,2 mln płatności kartą w internecie). W IV kwartale 2018 r. przewaga płatności BLIK nad płatnościami kartą była mniejsza – wynosiła odpowiednio 25,3 mln do 24 mln. Dodać trzeba, że jeszcze trzy miesiące wcześniej bardziej popularne były transakcje kartami w internecie (19,2 mln) niż płatności BLIK (17,5 mln).

Wypłacamy BLIKiem pieniądze z bankomatów i robimy przelewy

Mimo, że BLIK jest wykorzystywany przede wszystkim do transakcji online (w IV kwartale 2019 r. stanowiły one 73% z 72 mln transakcji), to korzystamy z niego też:

  • przy wypłacaniu pieniędzy z bankomatu (10% transakcji w IV kwartale 2019 r.),
  • podczas transakcji w sklepach stacjonarnych (9% transakcji w IV kwartale 2019 r.),
  • do przelewów (8% transakcji w IV kwartale 2019 r.).

W IV kwartale 2018 r. przy pomocy BLIKA wykonanych zostało 4,4 mln wypłat z bankomatów. W końcu 2019 r. liczba ta była wyższa o 56% i wyniosła 6,8 mln.

Jeżeli chodzi o płatności w sklepach stacjonarnych (tzw. transakcje POS), to w IV kwartale 2019 r. było ich 6,6 mln. Dla porównania, ich liczba w IV kwartale 2018 r. była znacznie niższa – wyniosła 2,03 mln.

Największy przyrost – o 182% rok do roku – osiągnęła liczba przelewów na numer telefonu. W IV kwartale 2018 r. było ich 2,06 mln, a w IV kwartale 2019 r. ich liczba wyniosła 5,8 mln. Jako osoby, która często z tego korzysta, nie dziwi mnie, że popularność tego rozwiązania rośnie. Jest to sposób bardzo wygodny, a przede wszystkim szybki.

Co zmieniło się w BLIKu w 2019 r.?

Rok 2019 przyniósł kilka ciekawych nowości w BLIK.

  • W marcu 2019 r. PSP, jako pierwszy dostawca płatności mobilnych w Europie, wykonał testową integrację z systemem Standardised Proxy Lookup service (SPL). Dzięki temu możliwe będzie dokonywanie płatności na numer telefonu między europejskimi bankami. W tym miesiącu uruchomione zostały też: płatności powtarzalne, czyli możliwość opłacania subskrypcji, stałych, comiesięcznych abonamentów czy streamingów (jako pierwsze tę funkcję wdrożyły ING, Bank Pekao, PLAY i LINK4) oraz płatności z banera reklamowego (czyli możliwość przekazania wsparcia na cele społeczne już z poziomu znajdującego się na stronie banera reklamowego).
  • W maju 2019 roku miał miejsce pierwszy eksport technologii w historii BLIKa. Rozwiązanie w oparciu o które działa BLIK, zostanie wykorzystane w systemie płatności za usługi publiczne tworzonym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
  • W październiku 2019 roku PSP nawiązało współpracę z pierwszym międzynarodowym parterem udostępniającym rozwiązania płatnicze na całym świecie – firmą PPRO – to początek udostępniania płatności BLIKIEM w globalnym e-commerce.
  • W grudniu 2019 roku wprowadzono kolejną nową funkcję BLIKA – prośbę o przelew na telefon (request for payment), czyli możliwość wysyłania przez aplikację mobilną banku próśb o przelew na numer telefonu BLIK pomiędzy użytkownikami systemu. Funkcję tę, od lutego 2020 r., udostępniają ING i mBank.

Co dla BLIKA przyniesie rok 2020?

W marcu 2020 r. doszło do dwóch wydarzeń:

  • Ayden, platforma dostarczająca rozwiązań płatniczych wielu firmom na świecie (wśród jego klientów są m.in. Spotify, Uber, Booking.com czy eBay), udostępni BLIKA w ramach swojego portfolio metod płatności. Dzięki temu, polscy klienci, korzystający z zagranicznego e-commerce, będą mogli płacić w preferowany przez siebie sposób.
  • BLIK dołączył do European Mobile Payment Systems Association (EMPSA), europejskiej organizacji zrzeszającej systemy płatności mobilnych. Obecnie EMPSA skupia 9 firm oferujących płatności mobilne dla 40 mln klientów. Oprócz PSP nowym członkiem EMPSA został także włoski BANCOMAT Pay. Do organizacji należą także belgijski Bancontact Payconiq, działający w Niemczech i Austrii Bluecode, MobilePay, działający w Danii i Finlandii, SIBS/MB WAY z Portugalii, Swish ze Szwecji, TWINT ze Szwajcarii i VIPPS z Norwegii.

W drugiej połowie 2020 r. ma nastąpić wdrożenie płatności zbliżeniowych BLIKiem za pośrednictwem smartfona. Płatności będą możliwe zarówno w Polsce, jak i za granicą, we wszystkich terminalach POS, w których akceptowane są płatności zbliżeniowe Mastercard. Płatności zbliżeniowe BLIK możliwe będą dzięki integracji usługi z Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Będą inicjowane i uwierzytelniane bezpośrednio w aplikacji mobilnej banku, który oferuje BLIKA. Jest to wynik strategicznej współpracy, jaką w październiku 2019 r. rozpoczęli PSP i Mastercard.

Przez 5 lat BLIK zdobył szturmem polski rynek, stając się bardzo popularnym sposobem na płatności mobilne. Jest rozwiązaniem bardzo uniwersalnym – można nim płacić w sklepach stacjonarnych, internetowych, wypłacać gotówkę z bankomatów czy przelewać pieniądze. Przy tym jest bezpieczny – kod BLIK wygenerowany w aplikacji mobilnej banku jest ważny tylko przez 2 minuty. Każdą transakcję zatwierdzasz też na swoim smartfonie. Jeżeli do tej pory nie używałeś BLIKa, to koniecznie powinieneś spróbować. Jestem pewny, że polubisz to rozwiązanie i będziesz z niego korzystać bardzo często.

Podobne artykuły