„Prowadzisz? Odłóż telefon” – to nowa kampania informacyjna PZU

  • 28 Lip 2020
  • 3 min. czytania
  • Komentarze(0)
Choć prawie trzy czwarte badanych przyznaje, że korzystanie z telefonu podczas prowadzenia jest niebezpieczne, to ponad połowa komunikuje się czasem tą metodą w trakcie jazdy, a 40 proc. pisze SMS-y czy maile. Niestety prowadzi to do wzrostu wypadków na drodze – także ze skutkiem śmiertelnym.
„Prowadzisz? Odłóż telefon” – to nowa kampania informacyjna PZU

Wypadek średnio co kwadrans

PZU w swojej kampanii informacyjnej przytacza szereg niepokojących danych. W ubiegłym roku doszło do ponad 30 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 2909 osób, a ponad 35 tys. zostało rannych. Policja wskazuje na kilka najważniejszych powodów takiej sytuacji: zbyt wysoka prędkość (także niedostosowanie prędkości do warunków na drodze), szarżowanie, młody wiek kierowcy oraz korzystanie ze smartfonów. Według autorów raportu to nie słaba jezdnia czy niesprzyjająca pogoda są winne, a ludzkie błędy. Wnioski te pokrywają się zresztą z ankietą PZU z lipca.

73 proc. badanych uważa, że korzystanie ze smartfona w trakcie prowadzenia jest bardzo niebezpieczne. Bardziej zdecydowana odpowiedź dotyczyła jedynie przejazdu na czerwonym świetle (92 proc.) i wsiadania za kółko na kacu (75 proc.). Jednocześnie w praktyce część pytanych bagatelizuje te czynności. Ponad połowa przyznała, że rozmawia czasem przez telefon w trakcie prowadzenia, trzymając urządzenie przy uchu. 40 proc. zwykle nie waha się odebrać, będąc za kierownicą. Taki sam odsetek pisze SMS-y czy maile, co jest szczególnie niebezpieczne, bo wymaga skupienia większej uwagi na ekranie smartfona.

Co trzeci kierowca uważa, że ma dostatecznie podzielną uwagę i poradzi sobie z prowadzeniem i obsługą telefonu jednocześnie. O czym innym świadczą wyniki testu wykonanego dla PZU. Polegał on na sprawdzeniu kierowców na torze. Z czterech wypadków trzy były spowodowane rozmową przez telefon lub pisaniem wiadomości.

Podobna kampania informacyjna PZU została uruchomiona jesienią ubiegłego roku. Wtedy ubezpieczyciel podawał, że co piąty kierowca czytał otrzymane wiadomości wciąż uczestnicząc w ruchu drogowym. W tym roku odsetek spadł o 3 p.p. PZU, chcąc polepszyć ten wynik, wystartował z drugą odsłoną kampanii. Będą jej towarzyszyły cztery spoty emitowane w sieci. Powstały one w trakcie plenerów Film Spring Open w październiku 2019 r. Ich autorami są młodzi twórcy, wsparci przez doświadczonych filmowców.

Przygotuj się przed podróżą

Takie kampanie są szczególnie ważne latem, w czasie wakacji. Wielu Polaków przemierza kraj, by dostać się nad morze czy w góry i w ciągu czasem kilkugodzinnej jazdy niejednokrotnie korzysta z telefonu. Dotyczy to szczególnie młodych osób, którym trudno rozstać się z nowinkami w mediach społecznościowych czy nie odpisać na wiadomość. Przed podróżą warto się przygotować. Dobrym rozwiązaniem jest kupienie uchwytu do telefonu, by nie brać go do ręki w trakcie jazdy. W ten sposób można nadal bezpiecznie korzystać z nawigacji (o ile kierowca zbytnio się na nią nie zapatrzy). Jeśli kontakt z drugą osobą jest konieczny, to lepiej posłużyć się bluetooth, które łączy telefon z zestawem słuchawkowym lub radiem w samochodzie. SMS-ów nie trzeba pisać, można je dyktować wirtualnemu asystentowi. Wystarczy kilka komend. Jeszcze bezpieczniejszym rozwiązaniem jest pozostawienie takich czynności na przerwy na stacji paliwowej.

Dodano:
28 Lip 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły