Rzeczywistość firm z sektora MŚP po lockdownie

  • 01 Wrz 2020
  • 3 min. czytania
  • Komentarze(0)
Instytut Keralla Research sprawdził, jak radzą sobie mikro, małe i średnie firmy po zniesieniu lockdownu. Sytuacja przedsiębiorstw różni się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności i tego, na ile ich przychody są uzależnione od bezpośredniego kontaktu z klientem.
Rzeczywistość firm z sektora MŚP po lockdownie

Trudny powrót do normalności

Większość, bo 44,4 proc. pytanych przedsiębiorców przyznała, że jeszcze nie udało im się przywrócić skali działalności do dawnego stanu. 29 proc. zadeklarowało natomiast, że ich firmy doszły już poziomu sprzed pandemii. Dla 18,6 proc. nic się nie zmieniło, a dla 5,8 proc. sytuacja się poprawiła. Przecząco odpowiedziało 54,8 proc. firm w transporcie, 46,5 proc. w usługach, 44,3 proc. w handlu, 43,6 proc. w przemyśle i 23,4 proc. w budownictwie. W sektorze MŚP liczba klientów głównie nie zmieniła się (49,6 proc.) lub spadła (45,2 proc.), a tylko w 3,2 proc. przypadków wzrosła.

Kiedy firmy spodziewają się powrotu do kondycji sprzed pandemii? Większość ankietowanych (38,2 proc.) nie chciało lub nie potrafiło zadeklarować konkretnego przedziału czasowego. Prawie jedna trzecia uważa, że uda się przywrócić dobre wyniki w przyszłym roku, a jedna piąta, że do końca tego roku. Pesymiści są w mniejszości. 4,5 proc. jest zdania, że dojdzie do tego w tym kwartale, a 3,2 proc., że nigdy. Wśród optymistów najwięcej jest firm w przemyśle (49 proc.) i handlu (37 proc.). Niepewność króluje natomiast w budownictwie (70 proc.), transporcie (48 proc.) i usługach (45 proc.).

Przeczytaj również: Długi firm przestały wreszcie rosnąć

Przedsiębiorcy odpowiedzieli, dlaczego ich zdaniem doszło do spadku liczby klientów. Mogli przy tym wskazywać wiele różnych powody. Najczęściej (46,4 proc.) zwracali uwagę na to, że konsumenci skupili się na oszczędzaniu ze względu na własną sytuację finansową i nie kupują ani nie korzystają z usług w takim stopniu jak przed pandemią. Istotny jest też koronawirus, czyli powód całego zamieszania. 28,3 proc. przedsiębiorców uważa, że klienci boją się zarażenia.

Część firm opiera się na współpracy B2B, więc jest zależna od polityki budżetowej kontrahentów, a niektórzy z nich zdążyli już zlikwidować swoje firmy (powód spadku klientów według 3,1 proc. pytanych). Mimo że doszło już do zniesienia lockdownu, to w części branż (np. w turystyce, rekreacji czy rozrywce) wciąż ciężko pozyskać klienta, bo nadal obowiązują restrykcje sanitarne (powód spadku klientów według 4,4 proc. pytanych). Ankietowani uważają, że podróżuje się teraz mniej, co ma wpływ na działalność – taką przyczynę wskazało 3,1 proc. firm. Przedsiębiorcy wymieniali także: zmianę nawyków konsumentów (7,1 proc.), przejście do konkurencji (3,1 proc.), brak towarów (1,3 proc.) i inne (łącznie 7,1 proc.) takie jak: okres wakacyjny, praca zdalna, niepewność sytuacji finansowej czy powody specyficzne dla danej branży np. konieczność wstrzymania prac budowlanych.

Plany na przyszłość

Wobec obecnej sytuacji prawie połowa pytanych nie planuje żadnych inwestycji w ciągu następnych trzech miesięcy. Pozostali wskazywali wiele możliwości. 17,4 proc. dopuszcza zakup maszyn lub technologii, 12,4 proc. przewiduje większą aktywność reklamową, a 10,2 proc. zatrudni nowych pracowników. Przedsiębiorcy planują także inwestycje w samochody firmowe (9,6 proc.), nieobowiązkowe szkolenia dla pracowników (9,4 proc.) czy nowe oprogramowanie (6,2 proc.). Tylko 0,8 proc. sfinansuje nieruchomość, 0,6 proc. uruchomi platformę do sprzedaży w sieci.

Zdaniem Sławomira Grzelczaka, prezesa BIG InfoMonitora, kryzys po lockdownie nie jest podobny do zwykłego spowolnienia gospodarczego, bo ważnym czynnikiem jest sam wirus. Wciąż nie wiadomo, jak sytuacja dalej się rozwinie – czy będą kolejne fale i jak duże, czy lockdown wróci i w jakim stopniu, jakie będą nastroje konsumentów itd. Obecnie część firm zmaga się z przerwanymi łańcuchami dostaw czy koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków pracownikom. Nie pomaga też fakt, że klienci wolą oszczędzać, popyt więc znacząco zmalał.

Zobacz: Aktualna sytuacja na rynku kredytów dla firm

Dodano:
01 Wrz 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły