Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×

Split payment - o co tyle krzyku?

Fot.

1 lipca weszła w życie jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian w prawie dla firm! To split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności. Zgodnie z zapisami ustawy jej stosowanie nie jest obowiązkowe, ale w praktyce zależy to nie od ciebie, a od płatnika twojej faktury. Czym jest split payment i jak wygląda wpływ na działalność twojej firmy? Dowiesz się z mojego artykułu.

Ustawa split payment to właściwie nowy zapis w Ustawie o VAT, który dzieli płatność za fakturę, a konkretnie kwotę brutto na dwie części. Kwota netto wpływa na standardowy rachunek bieżący, a VAT na dedykowane konto bankowe VAT. Jeśli więc 25. dnia każdego miesiąca lub kwartału miałeś problem z tym, skąd wziąć środki na zapłatę VAT-u, to twoje problemy się skończą, bo pieniądze będą zbierane automatycznie. Jest jednak kilka wad split payment, które zdecydowanie powinieneś poznać, jeśli prowadzisz własną firmę.

Co to jest split payment?

Split payment w praktyce wygląda następująco. Twój kontrahent kupuje od ciebie towary lub usługi. W swojej bankowości internetowej wybiera, że chce płacić z użyciem mechanizmu podzielonej płatności. Następnie przelewa kwotę brutto (trzeba podać także kwotę VAT i numer faktury) na twoje konto firmowe. Potem całą procedurą zajmuje się już bank. Przeksięgowuje on VAT z twojego rachunku bieżącego na rachunek VAT. Nie martw się, nie musisz iść do banku, by otworzyć sobie taki rachunek. Zostanie on otwarty automatycznie. Możesz sprawdzić, czy już go masz w swojej bankowości internetowej.

Na rachunku VAT blokowane są środki. Są one przeznaczone tylko na zapłatę podatku VAT-u. Nie możesz więc, jak pewnie do tej pory robiłeś wykorzystywać tych środków na inne cele. Przy tej okazji z pewnością przyda ci się kilka wskazówek, dotyczących tego, jak zoptymalizować koszty w firmie.

Uwaga!
Płatności split payment dotyczą tylko tych przedsiębiorców, którzy mają konto firmowe. Jeśli jeszcze go nie masz, to zobacz, dlaczego warto założyć rachunek firmowy. Korzystać ze split payment możesz tylko w przypadku przelewów od i do kontrahentów, którzy mają własną działalność. Jeżeli więc sprzedajesz produkty czy usługi klientom indywidualnym, to przelewy od nich nie mogą zostać podzielone zgodnie ze split payment.

Split payment – od kiedy?

Ustawa o split payment, czyli nowy zapis w Ustawie o VAT obowiązuje od 1 lipca 2018 r.

Split payment – dla kogo obowiązkowy?

Jego stosowanie nie jest obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców, ale praktycznie nie zależy to od ciebie, a od firmy, która płaci ci fakturę. Jeśli inny przedsiębiorca zleci przelew na twój rachunek wybierając metodę split payment, to kwota z przelewu zostanie automatycznie podzielona między odpowiednie rachunki.

Potwierdza to Marta Postek, Dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej w Banku Millennium - Jeżeli dotychczas w firmie nie została podjęta szeroka dyskusja o wpływie split payment na bieżącą działalność, należy rozpocząć ją jak najszybciej. Wielu przedsiębiorców, z którymi rozmawiamy mówi: „nas to nie dotyczy, nie zamierzamy z tego korzystać”. Nic bardziej mylnego. To nie firma będzie decydowała o tym, czy skorzysta z mechanizmu podzielonej płatności, zdecydują o tym odbiorcy jej usług, czyli płatnicy faktur.

Plusy i minusy split payment

Z opinii przedsiębiorców wynika, że pozorne ułatwienie z punktu widzenia ustawodawcy nie jest takie oczywiste dla prowadzących firmę.

Konrad, mikroprzedsiębiorca
Korzystanie ze split payment na pewno będzie wymagało ode mnie przyzwyczajenia do nowego sposobu realizacji przelewów. Jednak mam tak intuicyjną bankowość internetową, że sama operacja nie jest bardziej skomplikowana niż wcześniej. Środki blokowane na rachunku VAT sprawią, że gdy będę zlecał przelewy do urzędu skarbowego, nigdy nie zabraknie mi pieniędzy na zapłatę podatku. Z drugiej strony, najbliższe miesiące pokażą jednak, czy w przypadku mikroprzedsiębiorców, którzy tak jak ja, sporą część faktur regulują gotówką, a nie przelewem (np. zakupy paliwa, materiałów biurowych itp.) na rachunku VAT nie będzie zamrażana spora cześć środków finansowych mojej firmy.

Tak, jak wskazał Konrad, trudno jednoznacznie ocenić, czy split payment będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, a nie tylko niepotrzebnym utrudnieniem. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że zawsze znajdziesz środki na zapłatę Vat-u i jeśli zrobisz to przed terminem (to 25. dzień każdego miesiąca lub kwartału!), to możesz liczyć na obniżenie kwoty podatku. W ustawie znajdziesz wzór, który pozwoli to wyliczyć, ale od razu muszę cię ostrzec, że oszczędności nie są duże. Przykładowo, jeśli masz do zapłacenia 5 tys. zł i uregulujesz podatek 20. dnia miesiąca, to zaoszczędzisz zaledwie złotówkę!

Przedsiębiorcy postrzegają split payment raczej jako utrudnienie. Po pierwsze, nie będą mogli korzystać ze środków zgromadzonych na rachunku VAT, co może wpłynąć negatywnie na płynność finansową firmy. Po drugie, trzeba będzie podawać w przelewach więcej danych (np. kwotę brutto i kwotę VAT), co może skomplikować procedury.

Masz własną firmę? Korzystasz ze split payment? Podziel się ze mną swoimi doświadczeniami w komentarzu. A jeśli masz pytania, co do tej formy płatności napisz do mnie na: anna.malek@totalmoney.pl – chętnie pomogę!

Podobne artykuły