Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×
Advertisement

Terminal płatniczy – obowiązkowe narzędzie współczesnego przedsiębiorcy

Fot.

Polacy coraz częściej i coraz chętniej płacą bezgotówkowo. Sprawdziłem, w jaki sposób możesz łatwo i niedrogo uzyskać terminal płatniczy. Dzięki temu także i twoi klienci będą mogli płacić kartą, a ty zyskasz dodatkowy argument, by przyciągnąć do siebie nowych.

W portfelach Polaków jest coraz więcej kart płatniczych. Narodowy Bank Polski podaje, że na koniec IV kwartału 2018 r. było ich ponad 41 milionów. Coraz większa liczba „plastików”, a zwłaszcza kart debetowych, wydawanych do kont osobistych (było ich ponad 32,5 mln szt.), sprawia, że na zakupy bez gotówki wychodzi coraz więcej osób. Do tego grona zaliczam się także i ja. Dzięki temu nie jest mi ciężko od nadmiaru monet, a w sklepie nie muszę słuchać „nie mam wydać z 50 zł” czy „będę winna grosika”. Po prostu podchodzę do kasy, wyjmuję kartę lub smartfon, przykładam do terminala. I gotowe!

Jeżeli w moim portfelu znajdą się jakieś banknoty, wolę wpłacić je na konto.

Polacy chętnie korzystają z terminali płatniczych

Płatności kartą przyjmowane są już praktycznie wszędzie – od hipermarketów począwszy, przez stacje paliw, lokale gastronomiczne, a na małych osiedlowych sklepikach skończywszy.

Zwiększająca się dostępność płatności bezgotówkowych wynika z coraz większej liczby terminali POS. Z informacji podanych przez Narodowy Bank Polski wynika, że na koniec 2018 r. w punktach handlowo-usługowych było zainstalowanych 786 235 terminali POS (rok wcześniej było ich mniej o ponad 153 tys. szt.). Prawie wszystkie urządzenia (99,99 proc.) obsługują płatności zbliżeniowe.

Coraz większa liczba kart płatniczych i terminali POS przekłada się na wzrastającą liczbę i wartość transakcji bezgotówkowych (w IV kwartale 2018 r. Polacy przeprowadzili ich 1,2 mld, a ich wartość wyniosła 87,43 mld zł).

Na wzrastającą liczbę terminali i transakcji miało wpływ także obniżenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców. Jednym z powodów była tzw. interchange fee, czyli opłata pobierana od każdej transakcji kartą płatniczą. Teraz jest ona rekordowo niska – wynosi 0,2 proc. kwoty transakcji dla kart debetowych i 0,3 proc. kwoty transakcji dla kart kredytowych. Jeszcze kilka lat temu opłata ta była znacznie wyższa – wynosiła nawet 2 proc. kwoty transakcji.

Obniżenie opłaty interchange sprawiło, że w sklepach już raczej nie znajdziesz informacji o tym, że kartą można płacić np. od 10 zł. Teraz przedsiębiorcom zaczęło opłacać się obsługiwanie transakcji bezgotówkowych niezależnie od kwoty, co spotyka się z aprobatą klientów.

Dlaczego warto zainwestować w terminal płatniczy?

Jeśli więc prowadzisz sklep, punkt gastronomiczny czy świadczysz inne usługi i do tej pory przyjmowałeś tylko płatności gotówką, to najwyższy czas to zmienić!

Co prawda nie ma przepisów, które nakładają na przedsiębiorców konieczność przyjmowania płatności bezgotówkowych, ale dowiedz się, dlaczego warto to robić.

  • Zyskasz nowych klientów. Sam chętniej wchodzę do sklepów, które umożliwiają płacenie kartą. Pamiętaj też, że twoimi klientami mogą być np. biegacze, którzy po treningu chcą kupić wodę, a za zakup zapłacić zbliżeniowo zegarkiem, telefonem czy opaską. Takie osoby często nie mają przy sobie portfela i jeżeli nie uda im się zapłacić mobilnie, to najczęściej rezygnują z zakupu.
  • Oszczędzasz na obsłudze gotówki. Unikniesz prowizji za przeliczanie i wpłatę monet i banknotów do banku.
  • Twoja działalność będzie bezpieczniejsza. Nie będziesz musiał martwić się, że ktoś cię okradnie, gdy będziesz przechowywał lub przewoził gotówkę.
  • Wrócą do ciebie starzy klienci. Jeśli kogoś zniechęciłeś do siebie tylko dlatego, że nie można było u ciebie płacić kartą, to masz szansę, żeby ich odzyskać.

Jeżeli rozpoczynasz działalność handlową czy usługową, terminal POS powinien być jedną z twoich pierwszych inwestycji. A teraz możesz na nim także zaoszczędzić!

Jak uzyskać terminal POS?

Terminal POS możesz uzyskać od jednego z agentów rozliczeniowych (np. Polcard, First Data) lub w banku.

Bardzo łatwo jest uzyskać terminal w banku, a dodatkowo zyskujesz bardzo atrakcyjne warunki. Pokażę ci to na przykładzie Idea Banku i Konta z Kasoterminalem #ideapay.

Kasoterminal #ideapay łączy w sobie funkcje kasy fiskalnej (ją też musiałbyś przecież kupić) i terminala płatniczego. Oznacza to, że przy jego pomocy możesz nie tylko przyjmować od swoich klientów płatności kartami (w tym – rzecz jasna – zbliżeniowe) ale też generować paragony i faktury. Dodatkowo urządzenie przesyła paragony i statystyki sprzedaży na twój smartfon lub komputer.

Uzyskanie kasoterminala #ideapay jest proste:

  • otwierasz konto firmowe w Idea Banku (nie zapłacisz za jego prowadzenie przez 24 miesiące). Umowę możesz potwierdzić przelewem aktywacyjnym (1 gr) z konta osobistego w innym banku. Umowę możesz podpisać w oddziale Idea Banku. Może ci ją też dostarczyć kurier,
  • przystępujesz do promocji Kasoterminal #ideapay,
  • w ciągu maksymalnie 10 dni od zawarcia umowy rachunku zamawiasz kasoterminal.

Jeżeli kwalifikujesz się do Programu Polska Bezgotówkowa (tj. m.in. w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowałeś płatności bezgotówkowych, nie jesteś operatorem automatów vendingowych i innych terminali samoobsługowych, zobowiążesz się, że nie będziesz stosował opłat surcharge, tj. nie będziesz pobierał dodatkowych opłat od klientów płacących kartą), to:

  • otrzymasz nawet 53 proc. rabatu na kasoterminal #ideapay,
  • przez pierwszy rok nic nie zapłacisz za płatności kartami.

Możesz wybrać jeden z dwóch modeli kasoterminala #ideapay:

  • kasoterminal ethernet, który możesz podłączyć do swojej sieci przy pomocy kabla ethernetowego, lub
  • kasoterminal GPRS, z którego możesz korzystać, jeżeli w punkcie sprzedaży nie ma dostępu do internetu (urządzenie będzie łączyło się z siecią przez sieć komórkową).
To ważne!
Bank przygotował dwie wersje abonamentu – Standard (19 zł miesięcznie) lub Premium (59 zł miesięcznie). Droższy abonament umożliwia m.in. zarządzanie zapasami, gotówką i zmianami kasjerów, planowanie zakupów czy raporty w iPOS web (tj. na platformie online do zarządzania funkcjonalnościami kasoterminala) w czasie rzeczywistym.

Co oprócz kasoterminala?

Oprócz kasoterminala #ideapay dostajesz też dostęp do platformy iPOS web. Dzięki niej możesz m.in.:

  • sprawdzać obroty, liczbę paragonów i trendy w sprzedaży,
  • sprawdzać, które towary najlepiej się sprzedają, i mądrze inwestować w ich stany,
  • weryfikować w czasie rzeczywistym, kiedy skończą się poszczególne towary w magazynie,
  • zmieniać ceny online.

Terminal POS powinien być dla przedsiębiorcy prowadzącego firmę handlową lub usługową jednym z podstawowych elementów wyposażenia sklepu czy punktu usługowego. To niewielkie urządzenie nie sprawi co prawda, że do twojego lokalu będą ustawiały się kolejki klientów. Dzięki niemu jednak klienci będą zostawiać u ciebie więcej pieniędzy (nie będzie ich ograniczała ilość gotówki w portfelu), a ich obsługa przy kasie będzie sprawniejsza i szybsza (nie będziesz tracił czasu np. na wydawanie reszty). Z moich obserwacji wynika, że przy sklepowych kasach coraz częściej słychać „zapłacę kartą”. Życzę ci, żeby i twoi klienci tak odpowiadali na pytanie o sposób płatności.