W jaki sposób bank dostarcza karty płatnicze?

  • 11 Sie 2020
  • 5 min. czytania
  • Komentarze(0)
Zazwyczaj karty płatnicze banki dostarczają na adres korespondencyjny, który podany został w momencie zakładania konta. Czasem jednak w niewiadomych okolicznościach karta ginie. Dzisiaj bez karty płatniczej jak bez ręki. Co zrobić, gdy bank wyśle kartę na niewłaściwy adres lub ta zgubi się podczas transportu? Podpowiadamy!
W jaki sposób bank dostarcza karty płatnicze?

Konto osobiste w banku otworzyć można osobiście w najbliższym oddziale lub przez internet. Na dedykowaną mu kartę trzeba będzie jednak trochę poczekać. Kwestia ta wygląda tak samo bez względu na bank.

Jak bank dostarcza karty płatnicze?

Karta do nowego konta bankowego, jak i wznowiona karta kredytowa lub karta debetowa wysyłane są przez banki na wskazany przez klienta adres korespondencyjny. List nadawany jest za pośrednictwem Poczty Polskiej, często nie jest to nawet list polecony, dlatego karta trafia prosto do skrzynki pocztowej.

Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa, kod PIN do karty wysyłany jest osobno. Właściciel konta może ustalić go również samodzielnie, inną metodą.

Choć standardem jest wysyłanie karty bankomatowej pocztą, to czasem klient może zamówić ją kurierem lub z odbiorem w placówce. Należy podkreślić, że nie wszystkie banki godzą się na takie rozwiązanie. Dlatego najlepiej zweryfikować tę kwestię przed założeniem konta, jeśli wysyłka karty za pośrednictwem poczty z jakichś powodów nam nie odpowiada.

Niektóre banki przewidują możliwość wydania karty płatniczej od ręki. Na życzenie klient otrzymuje niespersonalizowaną kartę, która nie ma wytłoczonego imienia ani nazwiska właściciela karty. Taka karta nosi miano tymczasowej. W odróżnieniu od spersonalizowanej karty karta tymczasowa ma ograniczony termin ważności i zwykle wydawana jest przy jednoczesnym zamówieniu tradycyjnej karty do konta. Karty tymczasowe czasami wydawane są także osobom, które z różnych przyczyn straciły dostęp do swojej karty.

Czas oczekiwania na kartę płatniczą

Każdego właściciela nowo założonego konta nurtuje pytanie, ile czeka się na kartę do bankomatu. Choć czas ten może różnić się w zależności od banku, to zazwyczaj jest określany maksymalnie na 14 dni (10 dni roboczych). Wynika to z przepisów Poczty Polskiej, która ma obowiązek dostarczenia przesyłki do adresata do dwóch tygodni.

W praktyce jednak karty dostarczane są znacznie szybciej. W większości banków czas pomiędzy założeniem konta a otrzymaniem karty wynosi raptem kilka dni, rzadko kiedy przekracza tydzień. Warto podkreślić, że sposób założenia ROR nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Czy kartę płatniczą można odebrać osobiście w oddziale?

Nowe karty do konta – zarówno debetowe, jak i kredytowe, można zamówić przez internet. Jest to wygodny sposób, który nie wymaga podpisywania żadnych dokumentów, a karta dostarczana jest prosto do rąk własnych.

Wśród klientów banków nie brakuje jednak zwolenników tradycyjnych rozwiązań, którzy woleliby odebrać kartę osobiście w oddziale banku. Powodem tego może być choćby troska o bezpieczeństwo karty w transporcie. Zdarza się bowiem, że karty bankomatowe giną, niekoniecznie z winy poczty, przyczynić się może do tego również np. złośliwy sąsiad.

Czasem więc banki idą klientom na rękę i oferują możliwość zamówienia karty z odbiorem w wybranej placówce. Oczywiście tak jak na kartę dostarczaną do domu, tak i na kartę wysyłaną do banku, trzeba będzie poczekać do 2 tygodni. Nie wszystkie instytucje jednak przewidują taką możliwość, dlatego warto dopytać o to przedstawiciela banku, by poznać szczegóły.

Co robić, gdy bank wyśle kartę na niewłaściwy adres korespondencyjny?

W wyniku pomyłki bank może wysłać kartę na zły adres. Przyczyny błędu mogą być różne, jednak nie ulega wątpliwości, że jeśli podczas zakładania konta podaliśmy właściwy adres korespondencyjny, to zamówiona karta płatnicza powinna właśnie tam trafić.

Schemat postępowania zależy od sytuacji. Czasem wystarczy sprawdzić skrzynkę w miejscu meldunku, bo najprawdopodobniej to właśnie tam trafiła poczta (dotyczy przypadku, gdy adres zameldowania różni się od adresu do korespondencji). Jeśli jednak nie mamy możliwości tego zrobić lub po upływie określonych regulaminem 14 dni nie będziemy w stanie zlokalizować karty, należy złożyć reklamację w banku.

O procesie składania reklamacji napisaliśmy tutaj: Jak napisać skuteczną reklamacje do banku?

Problem jest o tyle złożony, jeśli zamówiliśmy wysyłkę pocztową nie tylko samej karty, ale też uaktywniającego ją kodu PIN. Wtedy należy założyć, że karta płatnicza trafiła w niepowołane ręce i trzeba ją zablokować. Najlepiej zadzwonić na infolinię banku i zgłosić swój problem, a pracownik banku doradzi, jakie działania należy podjąć.

Zaginięcie karty podczas dostarczania – co należy zrobić?

Sprawa wygląda bardzo podobnie jak w przypadku wysyłki karty na niewłaściwy adres. W pierwszej kolejności należy zgłosić zagubienie karty. Można to zrobić dopiero po upływie 14 dni od momentu założenia konta. Jako rozwiązanie problemu bank najprawdopodobniej zaproponuje ponowną wysyłkę karty. Zanim jednak na nie przystaniemy, warto upewnić się, czy podany do korespondencji adres, aby na pewno jest prawidłowy. W przeciwnym razie należy nanieść korektę.

Ponownie zamawiając kartę, nadal nie mamy gwarancji, że ona do nas dotrze. Czas oczekiwania zacznie wydłużać się w nieskończoność, a dostęp do konta będzie mocno ograniczony. Dlatego warto rozważyć możliwość zamówienie karty płatniczej z odbiorem w placówce. Wtedy przynajmniej zyskamy pewność, że nie trafi ona w niepowołane ręce.

Czy klient zostaje obciążony kosztami za kartę, której nie otrzymał?

Ile kosztuje karta płatnicza? To zależy od oferty danego banku. Pod pewnymi warunkami kartę można otrzymać zupełnie za darmo. Czasem jednak klient musi ponosić miesięczne określone koszty wynikające z możliwości jej użytkowania. Żaden bank jednak nie przewiduje opłaty za ponowne wydanie karty, jeśli ta niedawno zamówiona zaginie. Podobnie zresztą jak wtedy, gdy nastąpi koniec ważności karty bankomatowej i konieczna będzie jej wymiana.

Więcej o kartach i ich charakterystyce, przeczytasz tutaj: Co to jest karta płatnicza?

Dodano:
17 Gru 2019

Zaktualizowano:
11 Sie 2020

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły