Likwidacja konta w banku może spotkać każdego, kto od dawna nie korzysta aktywnie ze swojego konta bankowego. Sprawdź, kiedy bank może zamknąć rachunek bankowy i czy da się go odzyskać.
Czy bank ma prawo zamknąć konto klienta?
Zastanawiasz się, czy bank może zamknąć konto? Nie będziemy Cię dłużej trzymać w niepewności. Odpowiedź brzmi: tak. Zgodnie z regulacjami, które weszły w życie w 2016 roku, banki mają obowiązek monitorować martwe konta, czyli takie, na których przez dłuższy czas nie odnotowano żadnej aktywności. Pojawia się więc pytanie, po jakim czasie bank zamyka nieużywane konto?
Najpierw po upływie 5 lat bank musi sprawdzić, czy właściciel konta jeszcze żyje. Dopiero po upływie 10 lat od ostatniej aktywności na koncie może zamknąć uśpione konto. Wcześniej musi jednak ostrzec właściciela o konsekwencjach takiego działania. Nie ma zatem możliwości, aby bank zamknął nam konto, nie informując nas wcześniej o tym.
Likwidacja konta bankowego – przepisy
Bank może chcieć zlikwidować nasze konto nie dlatego, że chce zrobić nam na złość. Jest to bowiem jego obowiązek, który nakłada na niego Prawo Bankowe. Zgodnie z artykułem 59a tejże ustawy umowa rachunku bankowego ulega rozwiązaniu z dniem śmierci posiadacza rachunku albo upływem 10 lat od dnia wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji dotyczącej tego rachunku.
W praktyce znaczy to tyle, że jeżeli w ciągu 10 lat nie podjęliśmy na swoim koncie żadnych działań, tj. nie zrobiliśmy żadnego przelewu czy nie wykonaliśmy ani jednej płatności, to bank ma obowiązek rozwiązać zawartą z nami umowę.
Co warto podkreślić, wspomnianą dyspozycją nie jest przelew przychodzący. Dlatego, jeżeli posiadasz rachunek, na który odkładasz pieniądze „na czarną godzinę”, pamiętaj, by regularnie logować się na konto i zlecać wykonanie jakichkolwiek czynności, byle tylko bank widział, że konto pozostaje w użytku.
W jakich sytuacjach banki mogą zamknąć konto klienta?
Automatyczne zamknięcie konta w banku następuje w przypadku, gdy:
- stosowny zapis znalazł się w umowie,
- przez 2 lata na koncie dopisywane są odsetki,
- środki zgromadzone na koncie nie przekraczają określonej kwoty minimalnej.
Sprawa nieco komplikuje się w sytuacji, gdy prowadzenie konta było darmowe, ale tylko pod pewnymi warunkami. Jeśli nie stosujemy się do warunków podpisanej umowy i nie korzystamy aktywnie z rachunku, bank nie tylko zamknie nam konto, ale także naliczy opłaty.
To może Cię zainteresować: Na co zwrócić uwagę, wybierając ofertę konta osobistego? >>
Jak odzyskać pieniądze po zamknięciu konta bankowego?
Obowiązkiem banku jest zamknąć nieaktywny rachunek, jak i poinformować jego właściciela, że wkrótce to zrobi. Co najmniej 6 miesięcy przed upływem terminu likwidacji rachunku klient musi dowiedzieć się o konsekwencjach, jakie grożą za dalszy brak aktywności na konie. Ustawa Prawo Bankowe nie określa jednak sposobu, w jaki instytucja finansowa ma go o tym powiadomić. Może to zrobić telefonicznie, listownie lub elektronicznie.
Jeśli otrzymasz wiadomość na czas i wskażesz rachunek, na który mają zostać przelane zgromadzone na zamykanym koncie pieniądze, bank zrealizuje Twoją prośbę i przekaże na niego środki. Problem pojawia się wtedy, gdy informacja o rychłym zamknięciu konta w ogóle do Ciebie nie dotrze lub zwyczajnie Ci umknie.
Nie musisz się jednak martwić na zapas – Twoje pieniądze nie przepadną. Po 3 miesiącach od wygaśnięcia umowy, bank jest zobowiązany skontaktować się z Tobą i poinformować Cię o zaistniałej sytuacji. Wtedy to ustalisz sposób, w jaki instytucja zwróci Twoje oszczędności.
Czy można przywrócić konto zamknięte przez bank?
Zlikwidowanego konta w większości przypadków niestety nie da się przywrócić. Dlatego o ile ryzyko zamknięcia dotyczy konta nieużywanego, o którym zwyczajnie zapomnieliśmy, gdyż nie było nam ono potrzebne, to nie ma większego problemu. Jeśli jednak odnosi się do konta, które pełni dla nas funkcję skarbonki, gdzie gromadzimy swoje oszczędności, warto od czasu do czasu wykonać jakąś operację. Tym sposobem nie tylko unikniemy karnych odsetek, ale też nie będziemy musieli otwierać nowego konta, gdy stare zostanie zlikwidowane i nie będziemy mieć gdzie odkładać środków.
Zamknięcie konta przez bank – jak to wygląda?
Banki na bieżąco monitorują aktywność na kontach i natychmiast wychwytują te, na których nie wykonywano żadnych operacji w ciągu ostatnich 5 lat. Wtedy występują do administracji państwowej z zapytaniem, czy właściciel konta żyje. Jeśli bank otrzyma potwierdzenie, że posiadacz rachunku zmarł, zgromadzone na nim środki są przekazywane spadkobiercom. Gdy takowych nie znajdzie, środki przejmie gmina, w której zameldowany był właściciel konta. Dlatego warto złożyć dyspozycję na wypadek śmierci i wskazać osoby, którym mają zostać przekazane zgromadzone na koncie oszczędności.
Kiedy bank zamyka konto? Gdy okaże się, że właściciel konta żyje, bank czeka kolejne 5 lat, aż podejmie na koncie jakiekolwiek czynności. Dopiero po upływie 10 lat zamyka rachunek. Co w sytuacji, gdy na koncie, z racji jego nieużywania, zgromadzi się dług? Nie ma co liczyć na jego anulację. Instytucja z pewnością znajdzie sposób, aby się z nami skontaktować i odzyskać swoją należność.
Zabacz także: Jakie są opłaty za prowadzenie konta bankowego? >>
Koszty związane z zamknięciem konta przez bank
Kiedy bank sam zamyka konto, temat się nie kończy. W czasie, kiedy nie było ono używane, mogły zostać naliczone różne opłaty. Zalicza się do nich:
- nowe opłaty za konto wprowadzone przy zmianie cennika,
- opłaty warunkowe, które nie są naliczane tylko wtedy, gdy jesteśmy aktywnym klientem i np. używamy karty do konta 3 razy w ciągu miesiąca,
- opłata za otrzymywane wyciągi papierowe,
- opłata za posiadanie karty,
- opłata za jakąś usługę, gdy dobiegnie końca okres darmowego z niej korzystania, a zapomnimy jej wyłączyć.
Tych opłat może być znacznie więcej. Dokładne informacje o tym, kiedy jest naliczana jaka opłata, znaleźć można w Tabeli Opłat i Prowizji.
6 Komentarze