Czy bank może zamknąć rachunek bankowy?

  • 01 Wrz 2020 | 00:00
  • 5 min. czytania
  • Komentarze(6)
Na jedno konto wpływa Ci wynagrodzenie, na drugim co miesiąc odkładasz określoną kwotę, a trzecie otworzyłeś tylko po to, aby móc skorzystać z bankowej promocji. Bądź czujny – bank może wypowiedzieć umowę o prowadzenie rachunku, jeśli nie będziesz przestrzegać zobowiązań zawartych w regulaminie oraz w umowie o prowadzenie rachunku.
Czy bank może zamknąć rachunek bankowy?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Likwidacja konta w banku może spotkać każdego, kto od dawna nie korzysta aktywnie ze swojego konta bankowego. Sprawdź, kiedy bank może zamknąć rachunek bankowy i czy da się go odzyskać.

Czy bank ma prawo zamknąć konto klienta?

Zastanawiasz się, czy bank może zamknąć konto? Nie będziemy Cię dłużej trzymać w niepewności. Odpowiedź brzmi: tak. Zgodnie z regulacjami, które weszły w życie w 2016 roku, banki mają obowiązek monitorować martwe konta, czyli takie, na których przez dłuższy czas nie odnotowano żadnej aktywności. Pojawia się więc pytanie, po jakim czasie bank zamyka nieużywane konto?

Najpierw po upływie 5 lat bank musi sprawdzić, czy właściciel konta jeszcze żyje. Dopiero po upływie 10 lat od ostatniej aktywności na koncie może zamknąć uśpione konto. Wcześniej musi jednak ostrzec właściciela o konsekwencjach takiego działania. Nie ma zatem możliwości, aby bank zamknął nam konto, nie informując nas wcześniej o tym.

Likwidacja konta bankowego – przepisy

Bank może chcieć zlikwidować nasze konto nie dlatego, że chce zrobić nam na złość. Jest to bowiem jego obowiązek, który nakłada na niego Prawo Bankowe. Zgodnie z artykułem 59a tejże ustawy umowa rachunku bankowego ulega rozwiązaniu z dniem śmierci posiadacza rachunku albo upływem 10 lat od dnia wydania przez posiadacza rachunku ostatniej dyspozycji dotyczącej tego rachunku.

W praktyce znaczy to tyle, że jeżeli w ciągu 10 lat nie podjęliśmy na swoim koncie żadnych działań, tj. nie zrobiliśmy żadnego przelewu czy nie wykonaliśmy ani jednej płatności, to bank ma obowiązek rozwiązać zawartą z nami umowę.

Co warto podkreślić, wspomnianą dyspozycją nie jest przelew przychodzący. Dlatego, jeżeli posiadasz rachunek, na który odkładasz pieniądze „na czarną godzinę”, pamiętaj, by regularnie logować się na konto i zlecać wykonanie jakichkolwiek czynności, byle tylko bank widział, że konto pozostaje w użytku.

W jakich sytuacjach banki mogą zamknąć konto klienta?

Automatyczne zamknięcie konta w banku następuje w przypadku, gdy:

  • stosowny zapis znalazł się w umowie,
  • przez 2 lata na koncie dopisywane są odsetki,
  • środki zgromadzone na koncie nie przekraczają określonej kwoty minimalnej.

Sprawa nieco komplikuje się w sytuacji, gdy prowadzenie konta było darmowe, ale tylko pod pewnymi warunkami. Jeśli nie stosujemy się do warunków podpisanej umowy i nie korzystamy aktywnie z rachunku, bank nie tylko zamknie nam konto, ale także naliczy opłaty.

To może Cię zainteresować: Na co zwrócić uwagę, wybierając ofertę konta osobistego? >>

Jak odzyskać pieniądze po zamknięciu konta bankowego?

Obowiązkiem banku jest zamknąć nieaktywny rachunek, jak i poinformować jego właściciela, że wkrótce to zrobi. Co najmniej 6 miesięcy przed upływem terminu likwidacji rachunku klient musi dowiedzieć się o konsekwencjach, jakie grożą za dalszy brak aktywności na konie. Ustawa Prawo Bankowe nie określa jednak sposobu, w jaki instytucja finansowa ma go o tym powiadomić. Może to zrobić telefonicznie, listownie lub elektronicznie.

Jeśli otrzymasz wiadomość na czas i wskażesz rachunek, na który mają zostać przelane zgromadzone na zamykanym koncie pieniądze, bank zrealizuje Twoją prośbę i przekaże na niego środki. Problem pojawia się wtedy, gdy informacja o rychłym zamknięciu konta w ogóle do Ciebie nie dotrze lub zwyczajnie Ci umknie.

Nie musisz się jednak martwić na zapas – Twoje pieniądze nie przepadną. Po 3 miesiącach od wygaśnięcia umowy, bank jest zobowiązany skontaktować się z Tobą i poinformować Cię o zaistniałej sytuacji. Wtedy to ustalisz sposób, w jaki instytucja zwróci Twoje oszczędności.

Czy można przywrócić konto zamknięte przez bank?

Zlikwidowanego konta w większości przypadków niestety nie da się przywrócić. Dlatego o ile ryzyko zamknięcia dotyczy konta nieużywanego, o którym zwyczajnie zapomnieliśmy, gdyż nie było nam ono potrzebne, to nie ma większego problemu. Jeśli jednak odnosi się do konta, które pełni dla nas funkcję skarbonki, gdzie gromadzimy swoje oszczędności, warto od czasu do czasu wykonać jakąś operację. Tym sposobem nie tylko unikniemy karnych odsetek, ale też nie będziemy musieli otwierać nowego konta, gdy stare zostanie zlikwidowane i nie będziemy mieć gdzie odkładać środków.

Zamknięcie konta przez bank – jak to wygląda?

Banki na bieżąco monitorują aktywność na kontach i natychmiast wychwytują te, na których nie wykonywano żadnych operacji w ciągu ostatnich 5 lat. Wtedy występują do administracji państwowej z zapytaniem, czy właściciel konta żyje. Jeśli bank otrzyma potwierdzenie, że posiadacz rachunku zmarł, zgromadzone na nim środki są przekazywane spadkobiercom. Gdy takowych nie znajdzie, środki przejmie gmina, w której zameldowany był właściciel konta. Dlatego warto złożyć dyspozycję na wypadek śmierci i wskazać osoby, którym mają zostać przekazane zgromadzone na koncie oszczędności.

Kiedy bank zamyka konto? Gdy okaże się, że właściciel konta żyje, bank czeka kolejne 5 lat, aż podejmie na koncie jakiekolwiek czynności. Dopiero po upływie 10 lat zamyka rachunek. Co w sytuacji, gdy na koncie, z racji jego nieużywania, zgromadzi się dług? Nie ma co liczyć na jego anulację. Instytucja z pewnością znajdzie sposób, aby się z nami skontaktować i odzyskać swoją należność.

Zabacz także: Jakie są opłaty za prowadzenie konta bankowego? >>

Koszty związane z zamknięciem konta przez bank

Kiedy bank sam zamyka konto, temat się nie kończy. W czasie, kiedy nie było ono używane, mogły zostać naliczone różne opłaty. Zalicza się do nich:

  • nowe opłaty za konto wprowadzone przy zmianie cennika,
  • opłaty warunkowe, które nie są naliczane tylko wtedy, gdy jesteśmy aktywnym klientem i np. używamy karty do konta 3 razy w ciągu miesiąca,
  • opłata za otrzymywane wyciągi papierowe,
  • opłata za posiadanie karty,
  • opłata za jakąś usługę, gdy dobiegnie końca okres darmowego z niej korzystania, a zapomnimy jej wyłączyć.

Tych opłat może być znacznie więcej. Dokładne informacje o tym, kiedy jest naliczana jaka opłata, znaleźć można w Tabeli Opłat i Prowizji.

Data publikacji:
01 Wrz 2020

6 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Agata Ekspert 13 września 2024
    Czy bank może zamknąć rachunek konta spółki zoo i przelać środki na inne rachunki kiedy właściciel rachunku zmarł?
    Kazimierski Maciej Ekspert 16 września 2024
    Dzień dobry, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do zamknięcia konta potrzebna jest zgoda jej wszystkich współwłaścicieli.
  • Bart Ekspert 04 lipca 2024
    Witam czy bank może zamknąć konto jeżeli nie było używane przez ponad 16 lat,wyjechałem i zampomniałem o nim
    Kazimierski Maciej Ekspert 05 lipca 2024
    Dzień dobry, bank może zamknąć konto po upływie 10 lat od ostatniej aktywności na nim.
    Bart Ekspert 07 lipca 2024
    Czy jeżeli będę chciał znów do PL i otworzyć ponownie konto polskie czy będę miał jakieś konsekwencje z tego powodu?
    Kazimierski Maciej Ekspert 08 lipca 2024
    Dzień dobry, nie, nie powinien mieć Pan problemów z tego powodu. Proszę się tylko upewnić, jak w banku, który prowadził konto wyglądają sprawy związane z ewentualnym brakiem opłat za prowadzenie konta.
  • awn Ekspert 03 czerwca 2024
    Mi właśnie bank PKO BP zamknął konto bez uprzedzenia, mimo, że w ciągu 2 ostatnich lat na koncie była aktywność.
    Kazimierski Maciej Ekspert 04 czerwca 2024
    Dzień dobry, czy kontaktowałeś się w tej sprawie z bankiem i pytałeś o powód, dla którego konto zostało zamknięte?
    awn Ekspert 05 czerwca 2024
    Tak, złożyłam reklamację i czekam na wyjaśnienia. Jedyne czego dowiedziałam się od konsultantki telefonicznie, to że widnieje u nich adnotacja "automatyczna likwidacja konta" ale bez żadnych innych szczegółów. Samo konto miało mniej niż 10 lat i przez ok. 4-5 było moim głównym kontem.
    Kazimierski Maciej Ekspert 07 czerwca 2024
    Dzień dobry, jeżeli odpowiedź banku na złożoną przez reklamację będzie dla Ciebie niesatysfakcjonująca, możesz złożyć odwołanie do Rzecznika Klienta PKO BP.
    awn Ekspert 07 czerwca 2024
    dostałam też taką informację w odpowiedzi na reklamację podstawa zamknięcia: Ogólne warunki prowadzenia rachunków bankowych i świadczenia usług dla Klientów indywidualnych w PKO Banku Polskim: § 96. 1. PKO Bank Polski SA może wypowiedzieć umowę rachunku tylko z następujących ważnych przyczyn: 1) niewystępowania na rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym obrotów przez okres 6 miesięcy, oprócz okresowego dopisywania odsetek i ich wypłat,
    Kazimierski Maciej Ekspert 10 czerwca 2024
    Dzień dobry, jeżeli ta odpowiedź nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca, skontaktuj się z Rzecznikiem Klienta PKO BP.
  • Zmartwiona Ekspert 08 marca 2024
    Witam mam pytanie, mam konto w credit agricole, chyba że już zlikwidowane tego nie wiem. Konto założone w 2014 roku od 2016 naliczane były odsetki bo nie używałam konta byłam w szpitalu i dużo chorowałam i całkowicie o koncie zapomniałam bo byłam bez pracy a renta się nie należy więc jestem na utrzymaniu męża więc środki na konto nie wpływały. nie wiem co zrobić trochę się boję, czy będzie wielki dług odsetkowy do 2024 czy likwidują konto po 10 latach. mnie nie stać 300 złoty na dentystę wydać a co dopiero na długi.????? co mogę zrobić???
    Kazimierski Maciej Ekspert 21 maja 2024
    Dzień dobry, powinnaś się skontaktować w tej sprawie z bankiem.
  • oszukana przez PKO bP Ekspert 04 października 2022
    jest 12 lat od smierci mojego ojca, ale jeszcze 3 lata temu ciągnęła sie w sądzie sprawa spadkowa ., gdzie bank dawał historie rachunku ojca Ojciec był majętnym klientem banku, miał książeczkę czekowa . Mówił ze zrobił zapisy pośmiertne . Na nasze zapytania , bank twierdził , po śmierci ojca, ze nic takiego nie zrobił . Dwa m-ce temu bank twierdzi ze mój ojciec nigdy nie był klientem tego banku i ze na pewno pomyliłam banki. Na drugi dzień przyniosłam jego rachunki z tego banku , bo spływała co m-c emerytura . Za moimi plecami chodziły zaniepokojone pracownice banku, które kiedyś ojca obsługiwały. nie miały na mnie czasu , a bank nadal twierdzi ze ojciec nie był jego klientem . Bank w sąsiednim mieście takze nie widzi ojca systemie banku Chodzi o bank PKO BP w Wałczu. Ojciec miał obligacje, książeczki ... nic do tej pory ni otrzymałam , liczyliśmy na to ze bank będzie zobowiązany dać sądowi wiadomości , a tymczasem bank wykasował ojca mojego z systemu banku. Prosze o pomoc , reklamacja w innym oddziale banku nic nie dala . wg infolinii -banku - sytuacja jest trudna i zdarzyła sie 1 szy raz, żeby klient zniknął Bank nie wypłacił pieniędzy z zapisów pośmiertnych , z obligacji i wykasował klienta banku
    Serafin Anna Ekspert 05 października 2022
    Cześć, w takiej sytuacji warto skonsultować się z prawnikiem.
  • Grażyna Iwanek Ekspert 29 czerwca 2021
    Dzień dobry. Czy bank ma prawo po zmarłej mamie koto zablokować jeżeli nie otrzymał aktu żona.jak może osoba upoważniona do konta otrzymać pieniądze po mamie które były jeszcze na kacie
    Serafin Anna Ekspert 29 czerwca 2021
    Grażyno, tak. Bank blokuje środki na koncie do momentu otrzymania potwierdzenia otrzymania spadku.

Podobne artykuły