Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×

Jak napisać skuteczną reklamację do banku?

Fot.

Bank niesłusznie naliczył ci opłatę za konto? Bankomat nie wypłacił ci gotówki, a pieniądze zostały ściągnięte? Przelew został zrealizowany w błędnej kwocie lub na zły rachunek? To tylko przykłady sytuacji, kiedy masz prawo złożyć reklamację do banku. Jak to zrobić, aby bank uznał twoje racje?

Co zrobić jeśli bank niesłusznie naliczył ci opłatę lub w inny sposób nie wywiązał się z umowy? Najlepszym rozwiązaniem będzie napisanie reklamacji, która skutecznie rozwiąże twój problem i rozwieje twoje wątpliwości.

Reklamacja w banku – jak złożyć?

Nie ma żadnego wzoru, jak powinno wyglądać pismo reklamacyjne. Możesz złożyć je poprzez formularz dostępny na stronie banku lub w twojej bankowości internetowej, sam sporządzić dokument i wysłać go do instytucji (mailem lub tradycyjnym listem), zadzwonić na infolinię lub porozmawiać z pracownikiem w oddziale banku. W przypadku złożenia reklamacji przez telefon lub w placówce, konsultant musi w twoim imieniu spisać ją i przedłożyć ci do akceptacji.

Reklamacja w banku – co może obejmować?

  • Bank nie wywiązał się ze zobowiązań. Kiedy zakładasz rachunek, to bank ma obowiązek umożliwić ci dostęp do swoich środków. Jeśli na przykład w wyniku awarii ze strony banku, nie możesz zalogować się do bankowości elektronicznej, to jest to podstawa do złożenia reklamacji. Nie dotyczy to sytuacji, gdy bank wcześniej to zapowiedział.
  • Bank świadczy usługi niezgodnie z zapisami umowy. Dotyczy to głównie sytuacji, gdy pobrał opłaty, których nie powinien (np. spełniłeś warunki uniknięcia opłaty za kartę, a mimo to, musiałeś za nią zapłacić). Możesz się powoływać na ten punkt także, jeśli bank nie wywiązał się z promocji (np. nie wypłacił ci premii za otwarcie konta) albo nie zamknął produktu, o co wnioskowałeś w uzgodnionym terminie.
  • Bank łamie prawo. Takie sytuacje zdarzają się zdecydowanie najrzadziej, ponieważ instytucje finansowe są wnikliwie kontrolowane. Jeśli jednak masz wątpliwości, co do zapisów w umowie, które mogą być niezgodne z prawem, to skonsultuj się ze specjalistą w zakresie prawa finansowego. Oszacuj tylko straty, które poniosłeś w wyniku domniemanego oszustwa ze strony banku. Może się okazać, że pomoc prawnika będzie droższa niż suma, którą faktycznie możesz odzyskać.

Jak napisać reklamację do banku?

Pamiętaj, że także w twoim interesie leży, aby reklamacja była jasna, konkretna i rzeczowa. Nie opisuj w niej zbędnych emocji, ale skup się na faktach, które będą świadczyły na twoją korzyść. Wtedy zespołowi reklamacyjnemu łatwiej będzie uwierzyć w twoją wiarygodność.

1. Podaj swoje dane osobowe i kontaktowe. W piśmie musisz zawrzeć swoje: imię i nazwisko, adres zamieszkania i ewentualnie adres mailowy i telefon).

2. Wskaż dane banku. Pamiętaj, aby podać pełną nazwę i adres instytucji. Jeśli reklamujesz obsługę na infolinii, to podaj nazwisko konsultanta, a jeżeli w placówce, to jej adres oraz nazwisko osoby, która cię obsługiwała.

3. Szczegółowo opisz sprawę. Nie skupiaj się na emocjach, nie pisz, jak źle się czujesz z tym, że zostałeś nieprofesjonalnie potraktowany. Połóż nacisk na fakty:

  • kiedy dzwoniłeś na infolinię lub byłeś w oddziale banku,
  • o jaki produkt chodzi (warto podać numer umowy),
  • jakie informacje uzyskałeś od pracownika banku lub były zawarte w umowie,
  • jakie szkody poniosłeś (np. musiałeś zapłacić karne odsetki w danej wysokości).

4. Zdefiniuj swoje oczekiwania. Reklamacja będzie niepełna, jeżeli nie napiszesz, czego chcesz od banku. Może być to zwrot niesłusznie poniesionych kosztów, zamknięcie produktu, wykonanie danego zlecenia (np. przelewu, który nie został zrealizowany).

Reklamacja złożona – co dalej?

W 2015 roku weszła w życie Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym. Zgodnie z jej zapisami bank ma 30 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli tego nie zrobi, to pismo uznaje się na korzyść klienta.

Pamiętaj, że gdy dostaniesz decyzję odmowną, to nie oznacza, że sprawa jest zamknięta. Sprawdź, co robić, gdy bank nie uznaje reklamacji.



Podobne artykuły