Split payment - o co tyle krzyku?

  • 25 Maj 2021 | 00:00
  • 5 min. czytania
  • Komentarze(13)
Od 1 lipca 2018 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o VAT, która wprowadziła split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności. W tym akcie prawnym było jednak sporo niejasności, więc nowa wersja ustawy, która obowiązuje od początku2021 roku je rozwiewa. Sprawdź, co się zmieniło w prawie dla przedsiębiorców!
Split payment - o co tyle krzyku?

Z tego artykułu dowiesz się:

Ustawa split payment to właściwie nowy zapis w Ustawie o VAT, który dzieli płatność za fakturę, a konkretnie kwotę brutto na dwie części. Kwota netto wpływa na standardowy rachunek bieżący, a VAT na dedykowane konto bankowe VAT. Jeśli więc 25. dnia każdego miesiąca lub kwartału miałeś problem z tym, skąd wziąć środki na zapłatę VAT-u, to twoje problemy się skończą, bo pieniądze będą zbierane automatycznie. Jest jednak kilka wad split payment, które zdecydowanie powinieneś poznać, jeśli prowadzisz własną firmę.

Split payment - co to?

Split payment w praktyce wygląda następująco. Twój kontrahent kupuje od ciebie towary lub usługi. W swojej bankowości internetowej wybiera, że chce płacić z użyciem mechanizmu podzielonej płatności. Następnie przelewa kwotę brutto (trzeba podać także kwotę VAT i numer faktury) na twoje konto firmowe. Potem całą procedurą zajmuje się już bank. Przeksięgowuje on VAT z twojego rachunku bieżącego na rachunek VAT. Nie martw się, nie musisz iść do banku, by otworzyć sobie taki rachunek. Zostanie on otwarty automatycznie. Możesz sprawdzić, czy go masz w swojej bankowości internetowej.

Split payment - o co tyle krzyku?

Na rachunku VAT blokowane są środki. Są one przeznaczone tylko na zapłatę podatku VAT-u. Nie możesz więc, jak pewnie do tej pory robiłeś wykorzystywać tych środków na inne cele. Przy tej okazji z pewnością przyda ci się kilka wskazówek, dotyczących tego, jak zoptymalizować koszty w firmie.

Uwaga!
Płatności split payment dotyczą tylko tych przedsiębiorców, którzy mają konto firmowe. Warto wiedzieć, że jest to teraz obowiązkowe ze względu na konieczność figurowania na białej liście podatników VAT. Korzystać ze split payment możesz tylko w przypadku przelewów od i do kontrahentów, którzy mają własną działalność. Jeżeli więc sprzedajesz produkty czy usługi klientom indywidualnym, to przelewy od nich nie mogą zostać podzielone zgodnie ze split payment.

Split payment – od kiedy obowiązkowy dla wszystkich?

Ustawa o split payment, czyli nowy zapis w Ustawie o VAT obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Jednak do 31 października 2019 r. przedsiębiorcy mogli stosować go fakultatywnie. Po tym czasie jednak się to zmieniło i obowiązkowy split payment trzeba obecnie stosować w następujących sytuacjach:

  • przedmiotem transakcji są produkty lub usługi wyszczególnione w załączniku nr 15 Ustawy o VAT, czyli m.in: roboty i materiały budowlane, sprzedaż oprogramowania, telefonów, komputerów, części do samochodów,
  • kwota na wyżej wymienionej fakturze przekracza 15 000 zł brutto,
  • czynność jest dokonywana na rzecz podatnika.

Zastanawiasz się, kiedy musisz korzystać ze split payment - od jakiej kwoty jest to obowiązkowe? Najłatwiej więc sprawdzić sumę należności brutto na fakturze, która musi być wyższa niż 15 000 zł. Jednak wcześniej warto zweryfikować, czy sprzedawany przedmiot lub świadczona usługa jest ujęta w załącznku nr 15 Ustawy o VAT (bez problemu znajdziesz go na platformie podatki.gov.pl). Z tego źródła warto korzystać, bo jest ono oficjalne, a ewentualne zmiany są od razu aktualizowane.

Kilka tygodni temu Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej zdradził, że resort planuje wprowadzić obowiązkowy split payment dla wszystkich przedsiębiorców - niezależnie od kwoty faktury czy sprzedawanego produktu lub usługi. Na razie pomysły są w fazie planów i nie ma potwierdzenia terminu ich realizacji.

Split payment 2021 - nowe zasady od 1 stycznia 2021 roku

Split payment 2021 wiąże się ze zmianami w Ustawie o VAT, które weszły w życie 1 stycznia 2021 roku. Przede wszystkim dotyczą one wyjaśnienia wątpliwości, które pojawiały się u przedsiębiorców ze względu na niektóre niejasne zapisy ustawy. Co się zmieniło w zakresie split payment na początku tego roku?

  • To, od jakiej kwoty split payment jest obowiązkowy, wskazano bezpośrednio w Ustawie o VAT. Limit się nie zmienił, ale nie ma już odniesienia do Prawa przedsiębiorców.
  • Split payment nie trzeba już stosować dla potrąceń pozakodeksowych, kiedy obie strony są dla siebie jednocześnie dłużnikami i wierzycielami.
  • Podatnicy, którzy regulują podatek VAT z tytułu importu towarów i należności celnych mogą teraz to robić nie tylko na rachunek urzędu skarbowego, ale też agencji celnych.
  • Więcej podmiotów może teraz wnioskować o przekazanie środków z rachunku VAT na rozliczeniowy i są to: niepodatnicy, podmioty, które nie posiadają siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz posiadają środki na rachunku VAT.
  • W załączniku nr 15 jest teraz stosowana Polska Kwalifikacja Wyrobów i Usług z 2015 roku, a nie z 2008 roku jak było wcześniej.

Plusy i minusy split payment

Z opinii przedsiębiorców wynika, że pozorne ułatwienie z punktu widzenia ustawodawcy nie jest takie oczywiste dla prowadzących firmę.

Konrad, mikroprzedsiębiorca
Korzystanie ze split payment na pewno będzie wymagało ode mnie przyzwyczajenia do nowego sposobu realizacji przelewów. Jednak mam tak intuicyjną bankowość internetową, że sama operacja nie jest bardziej skomplikowana niż wcześniej. Środki blokowane na rachunku VAT sprawią, że gdy będę zlecał przelewy do urzędu skarbowego, nigdy nie zabraknie mi pieniędzy na zapłatę podatku. Z drugiej strony, najbliższe miesiące pokażą jednak, czy w przypadku mikroprzedsiębiorców, którzy tak jak ja, sporą część faktur regulują gotówką, a nie przelewem (np. zakupy paliwa, materiałów biurowych itp.) na rachunku VAT nie będzie zamrażana spora cześć środków finansowych mojej firmy.
 

Tak, jak wskazał Konrad, trudno jednoznacznie ocenić, czy split payment będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, a nie tylko niepotrzebnym utrudnieniem. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że zawsze znajdziesz środki na zapłatę VAT-u i jeśli zrobisz to przed terminem (to 25. dzień każdego miesiąca lub kwartału!), to możesz liczyć na obniżenie kwoty podatku. W ustawie znajdziesz wzór, który pozwoli to wyliczyć, ale od razu muszę cię ostrzec, że oszczędności nie są duże. Przykładowo, jeśli masz do zapłacenia 5 tys. zł i uregulujesz podatek 20. dnia miesiąca, to zaoszczędzisz zaledwie złotówkę!

Przedsiębiorcy postrzegają split payment raczej jako utrudnienie. Po pierwsze, nie będą mogli korzystać ze środków zgromadzonych na rachunku VAT, co może wpłynąć negatywnie na płynność finansową firmy. Po drugie, trzeba będzie podawać w przelewach więcej danych (np. kwotę brutto i kwotę VAT), co może skomplikować procedury.

Masz własną firmę? Korzystasz ze split payment? Podziel się ze mną swoimi doświadczeniami w komentarzu.
 

Data publikacji:
25 Maj 2021

13 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Serafin Anna Ekspert 07 sierpnia 2018
    Kredyt ani faktoring to przecież nie jest złego, a takie rozwiązanie może uratować niejeden biznes. Uważaj tylko, aby nie brać pierwszego lepszego kredytu. Pomoże Ci wybrać nasza porównywarka: https://direct.money.pl/kredyty-gotowkowe-dla-firm/
  • Serafin Anna Ekspert 07 sierpnia 2018
    Muszę Cię wyprowadzić z błędu ;) Ten rachunek jest tylko do rozliczeń VAT-owskich.
  • jeloo Ekspert 06 sierpnia 2018
    Z tym, że z rachunku split payment można albo będzie można opłacać inne zobowiązania wobec państwa, jak np. ZUS.
  • linkab Ekspert 05 sierpnia 2018
    A na pewno rośnie? Wydaje mi się że czytałam ostatnio coś przeciwnego
  • rocki Ekspert 03 sierpnia 2018
    Niestety. Teraz z powodu split payment może wzrosnąć liczba zaciągnanych kredytów przez przedsiębiorców lub korzystanie z usług faktora jak wyżej wspomniał Pan
  • Serafin Anna Ekspert 03 sierpnia 2018
    No właśnie - tylko odpowiedzialni przedsiębiorcy to niestety nie wszyscy.
  • rocki Ekspert 02 sierpnia 2018
    Moim zdaniem zdecydowanie zły pomysł. Uważam że każdy odpowiedzialny przedsiębiorca powinen sam zarządzać swoim "vatowym" portfelem i mieć swobodę w manipulowaniu swoim środkami.
  • Serafin Anna Ekspert 02 sierpnia 2018
    Myślę, że branża faktoringowa na tym zyska, bo część firm może mieć problem z utrzymaniem płynności. A Ty jak sądzisz?
  • Serafin Anna Ekspert 02 sierpnia 2018
    No tak. Z jednej strony split payment pomaga, bo nigdy nie zabraknie Ci środków na zapłatę VAT-u, a z drugiej strony nie możesz ich swobodnie przeznaczyć na inne cele... Jesteś za czy przeciw temu rozwiązaniu?
  • Serafin Anna Ekspert 02 sierpnia 2018
    Dziękuję bardzo ;) Zerknij jeszcze na inne moje artykuły: https://direct.money.pl/artykuly/autor/anna-malek-13 Mam nadzieję, że jakiś temat jeszcze Cię zainteresuje.Pozdrawiam :)

Podobne artykuły