Artykuł sponsorowany, który powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services
Poznajcie Pana Marka, jednego z niemal 2,8 mln aktywnych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. Celem Pana Marka, podobnie jak innych przedstawicieli małych i średnich firm, jest osiąganie zysków z prowadzonej działalności i zwiększanie konkurencyjności swojego biznesu.
Pan Marek prowadzi niewielką firmę budowlaną. Jest dobrze znany w najbliższej okolicy, a jego usługi polecają sobie kolejni klienci. Dzięki umiejętnemu planowaniu i stosowaniu nowoczesnych rozwiązań Pan Marek i jego czterech pracowników, mogą prowadzić jednocześnie 2-3 budowy. Podczas gdy na jednej z nich wysycha ława fundamentowa, na drugiej mogą zajmować się murowaniem ścian parteru, a po wylaniu stropu, przenieść się na kolejną.
Dotychczas mobilność całej ekipie zapewniał, mieszczący 5 osób bus z niewielką przestrzenią ładunkową i przyczepą. Większe zakupy (np. stal budowlaną czy cegły) na budowę dostarcza hurtownia. Czasami jednak na zamówione materiały trzeba było poczekać dłużej, a to powodowało przestoje na budowie. Jako że do obecnie używanego samochodu nie można było załadować zbyt wiele materiałów, Pan Marek zdecydował o powiększeniu firmowej „floty” o jeszcze jeden samochód: auto dostawcze z zamkniętą przestrzenią ładunkową, czyli na furgon. Z uwagi na to, że dotychczas ekipa jeździła Volkswagenem i była bardzo zadowolona z niezawodności auta, wybór padł także na pojazd tej marki. Konkretnie na Volkswagena Transportera T7, w nadwoziu Furgon napędzanego dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 KM. Warto też dodać, że samochód jest objęty pięcioletnią gwarancją producenta.
Finansowanie
Kiedy został już wybrany samochód, przyszła pora na zastanowienie się nad sposobem, w jaki będzie sfinansowany jego zakup. Zakup za gotówkę został skreślony na samym początku. Firma dysponuje co prawda środkami na zakup, ale Pan Marek świadomie zdecydował, że lepszym rozwiązaniem będzie zachowanie płynności finansowej i nie angażowanie całej gotówki w jednorazową inwestycję.
Kredyt bankowy? Nad tym sposobem finansowania Pan Marek też się zastanawiał. Minusem tego rozwiązania był dłuższy proces decyzyjny oraz mniej elastyczne możliwości optymalizacji podatkowej w porównaniu z leasingiem.
Wybór padł na leasing, a konkretnie na Leasing KLASYCZNY oferowany przez Volkswagen Financial Services. Wybór padł na takie rozwiązanie przede wszystkim z uwagi na zalety tej usługi:
- szybki proces uzyskania finansowania – wszystkie formalności zostały załatwione podczas jednej wizyty w salonie dealerskim, a na każdym etapie Pan Marek korzystał ze wsparcia doradców,
- parametry finansowania dostosowane do potrzeb klienta – opcjonalna opłata wstępna wynosi od 10% do 50% wartości samochodu, spłata rat leasingu może być rozłożona na okres od 2 do 5 lat, wykupienie auta na koniec umowy,
- korzystne stawki ubezpieczenia komunikacyjnego (mogą być finansowane lub opłacone gotówką),
- możliwość wykupienia GAP (zapewniającego ochronę przed utratą pojazdu w czasie) i RTI (które pokrywa różnicę między wartością rynkową pojazdu a wartością fakturową),
- możliwość wykupienia pakietu przeglądów,
- brak rocznego limitu kilometrów.
Nie bez znaczenia było także to, że z oferty Volkswagen Financial Services korzystali wcześniej znajomi Pana Marka. Wybór sprawdzonego partnera wpłynął na jego poczucie bezpieczeństwa.
Nowy Volkswagen Transporter T7 w nadwoziu Furgon trafił do firmy Pana Marka po kilku tygodniach i już jest wykorzystywany w jej codziennej działalności. Pan Marek jest zadowolony zarówno z samochodu, jak i też z wybranego sposobu finansowania. Leasing pozwolił mu na rozwój firmy przy minimalnym zaangażowaniu własnych środków. Wpłacił 20% wartości samochodu, a pozostałą część rozłożył na 36 miesięcznych rat.
Czym jest leasing i jak działa w praktyce?
Leasing jest formą finansowania, dzięki której klient może korzystać z określonych przedmiotów (najczęściej są to samochody osobowe i dostawcze) bez konieczności ich kupowania. W zamian za udostępnienie przedmiotu klient (leasingobiorca) płaci miesięczne raty finansującemu (leasingodawcy). Po zakończeniu umowy leasingobiorca, w zależności od warunków umowy, może wykupić przedmiot, zwrócić go lub przedłużyć umowę.
Można powiedzieć, że leasing jest połączeniem kredytu (opłacanie miesięcznych rat) i dzierżawy (korzystanie z przedmiotu, bez potrzeby kupowania go).
Dla kogo leasing jest idealnym rozwiązaniem?
Leasing jest idealnym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorcy, który ceni sobie elastyczność i bezpieczeństwo finansowe i który chce korzystać ze środków trwałych, takich jak np. samochód, bez konieczności ich zakupu. Leasing operacyjny jest szczególnie korzystny pod względem optymalizacji podatkowej (pozwala na zaliczenie rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu, co obniża podstawę opodatkowania). Procedury leasingowe są mniej skomplikowane niż kredytowe, co przyspiesza proces uzyskania finansowania.
Jak działa leasing?
To, jak działa leasing, najlepiej jest pokazać w kilku punktach.
- Wybór przedmiotu leasingu: klient wybiera przedmiot, który będzie chciał użytkować (np. samochód).
- Zawarcie umowy leasingu: klient dostarcza dokumenty niezbędne do zawarcia umowy, wpłaca środki, będące jego udziałem własnym (może także sfinansować leasingiem 100% wartości przedmiotu) i podpisuje umowę leasingu.
- Spłata rat: leasingobiorca płaci raty leasingowe. Oprócz kosztów związanych z leasingiem mogą one obejmować również koszty ubezpieczenia komunikacyjnego.
- Zakończenie umowy: po upływie okresu leasingu, leasingobiorca może wykupić przedmiot na własność lub zwrócić go leasingodawcy.
Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy leasingu?
To, jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy leasingu samochodu, pokażę na przykładzie działalności gospodarczej:
- wniosek leasingowy,
- wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
- kopia dokumentu tożsamości (dowodu osobistego lub paszportu),
- faktura pro forma lub specyfikacja techniczna samochodu,
- dokumenty finansowe (dla firmy prowadzącej pełną księgowość: bilans i rachunek zysków i strat, dla jednoosobowej działalności gospodarczej: książka przychodów i rozchodów).
Jakie są rodzaje leasingu i czym się różnią?
Rodzaje leasingu, z jakiego mogą korzystać przedsiębiorcy, prowadzący działalność gospodarczą, różnią się przede wszystkim pod względem podatkowym i finansowym. Najpopularniejszymi rozwiązaniami są leasing operacyjny i leasing finansowy.
Podstawowe cechy leasingiem operacyjnego i finansowego pokazuje tabela.
Cecha |
Leasing operacyjny |
Leasing finansowy |
Własność przedmiotu |
Leasingodawca |
Leasingobiorca (po zakończeniu umowy) |
Amortyzacja |
Leasingodawca |
Leasingobiorca |
Koszt uzyskania przychodu |
Całość rat i opłata wstępna 1) |
Część odsetkowa rat i odpisy amortyzacyjne |
Podatek VAT |
Jest doliczany do każdej raty |
Jest płatny z góry od całej wartości przedmiotu |
Okres trwania umowy |
Minimum 40% okresu amortyzacji 2) |
Minimum 12 miesięcy |
Wykup przedmiotu |
Opcjonalny po zakończeniu umowy 3) |
Automatyczny po spłacie ostatniej raty |
1) Pod warunkiem, że wartość przedmiotu leasingu nie przekracza 150 tys. zł dla samochodu spalinowego i 225 tys. zł dla samochodu elektrycznego. |
Jak pokazuje tabela, przedsiębiorca, który korzysta z leasingu, może zaliczyć raty leasingowe do kosztów uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego, całość rat można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu pod warunkiem, że wartość samochodu spalinowego nie przekracza 150 tys. zł (w przypadku auta spalinowego) i 225 tys. zł (dla samochodu elektrycznego). Jeżeli wartość leasingowanego pojazdu jest wyższa, to przedsiębiorca może ująć w kosztach tylko część raty leasingowej do równowartości 150 tys. zł.
Przykład:
Pan Marek wziął w leasing operacyjny Volkswagena Transportera T7 w nadwoziu Furgon o wartości 154 770 zł netto. Miesięczna rata leasingowa za ten samochód wynosi 3 533,25 zł netto. Do kosztów uzyskania przychodu Pan Marek może zaliczyć część raty o wartości 3 424,36 zł.
Obliczenia:
3 533,25 zł * 150 000 zł / 154 770 zł = 3 424,36 zł
Z uwagi na to, że samochód służy Panu Markowi tylko do prowadzenia działalności gospodarczej, to ma on także prawo do pełnego odliczenia podatku VAT: od rat leasingowych, paliwa i pozostałych wydatków związanych z użytkowaniem samochodu.
Dodatkowo Pan Marek nie musi zajmować się amortyzacją samochodu. Przez cały okres trwania umowy leasingu jest on własnością firmy leasingowej i to właśnie leasingodawca jest odpowiedzialny za amortyzację, a leasingobiorca może skupić się na prowadzeniu działalności.
Leasing, kredyt, zakup za gotówkę – czym się różnią?
Leasing, kredyt i zakup za gotówkę są trzema różnymi sposobami finansowania inwestycji firmowych. Każda z nich ma swoje specyficzne cechy:
- Leasing pozwala na użytkowanie przedmiotu bez potrzeby jego nabycia, oferuje korzyści podatkowe (możliwość zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu), finansowany przedmiot pozostaje własnością leasingodawcy przez cały okres umowy.
- Kredyt umożliwia natychmiastowe nabycie środka trwałego. Wiąże się jednak z koniecznością spełnienia bardziej rygorystycznych wymogów formalnych i wpływa na zdolność kredytową firmy.
- Zakup za gotówkę zapewnia pełną własność przedmiotu i brak zobowiązań wobec instytucji finansowych. Wymaga jednak jednorazowego zaangażowania dużych środków finansowych, co może ograniczyć płynność finansową firmy.
To, który z tych sposobów wybierze przedsiębiorca, zależy od indywidualnych potrzeb firmy, jej sytuacji finansowej oraz celów inwestycyjnych.
Leasing, czyli niezależność i komfort na co dzień
Można powiedzieć, że dla przedsiębiorcy leasing to synonim komfortu i niezależności. Dzięki niemu może korzystać z nowego samochodu, dostosowanego do potrzeb branży, w której prowadzi działalność. Taki samochód nie tylko zwiększa komfort, wykonywanej przez niego pracy, ale także wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.
Sprawdź ofertę leasingu dopasowaną do potrzeb Twojej firmy!
Leasing jest nowoczesnym i praktycznym narzędziem dla przedsiębiorców. Korzystający z niego przedsiębiorca oszczędza nie tylko środki własne, których nie musi angażować w zakup auta. Dzięki temu może zachować płynność finansową i elastycznie zarządzać budżetem swojej firmy. Nie można także zapomnieć o tym, że w przypadku leasingu operacyjnego zaliczenie rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu obniża podstawę opodatkowania i przynosi przedsiębiorcy korzyści podatkowe.
Artykuł sponsorowany, który powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services
0 Komentarze