Koniec kredytów dla klientów detalicznych w Nest Banku

  • 09 Mar 2020 | 00:00
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(0)
W obliczu wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, dotyczącego zwrotu prowizji od wcześniej spłaconych kredytów, Nest Bank został zmuszony do zmiany strategii biznesowej. Nie będzie więc kredytów konsumpcyjnych dla klientów detalicznych, ale pozostaną konta i lokaty.
Koniec kredytów dla klientów detalicznych w Nest Banku

Z tego artykułu dowiesz się:

Koniec promocyjnych kredytów konsumpcyjnych

Nest Bank kusił klientów promocjami: „Nest Kredyt w koncie na dobry początek”, „Konto z Kredytem”, „Fotelik”, „Nest Pakiety dla Zaradnych”. Od 31 marca 2020 r. będą one  niedostępne dla nowych chętnych. Osoby, które już z nich korzystają, nadal będą miały do nich prawo – warunki się nie zmienią. W związku z wyrokiem TSUE, dotyczącym zwrotu prowizji za wcześniej spłacony kredyt hipoteczny oraz słabymi wynikami sprzedażowymi, niewielkim potencjałem na przyszłość, a także rosnącymi kosztami stałymi, Nest Bank zdecydował o zmianie kierunku. Nowym celem mają być produkty i usługi dla mikroprzedsiębiorców, ale klienci indywidualni będą mieli nadal dostęp do kont, lokat i produktów inwestycyjnych.

Zmiana strategii wpłynie na zatrudnienie w Nest Banku. Możliwe będą zwolnienia grupowe i zamknięcie części placówek. Bank ma zamiar skupić się na rozwoju technologicznym i digitalizacji procesów.

Zwrot kosztów za wcześniej spłacony kredyt hipoteczny >>

Decyzja TSUE i interpretacja art. 49 według UOKiK

Zgodnie z decyzją TSUE „konsument ma prawo do wypełnienia zobowiązań określonych w umowie kredytu przed czasem ustalonym w umowie. W tym przypadku, zgodnie z prawem przewidzianym w państwie członkowskim, konsument ma prawo do słusznego zmniejszenia całkowitego kosztu kredytu”.

Decyzja ta dotyczy także kredytów hipotecznych, a zwrot przysługuje tym, którzy spłacili zobowiązanie po 22 lipca 2017 r. Według interpretacji UOKiK i Rzecznika Finansowego odnośnie art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim „w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu  konsumenckiego następuje obniżenie wszystkich możliwych kosztów takiego kredytu, niezależnie od ich charakteru i niezależnie od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę”, a „redukcja ta ma charakter proporcjonalny, tj. odnosi się do okresu od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie”.

Zwrot kosztów dotyczy nie tylko banków, ale i ewentualnych pośredników, którzy dostali prowizję od kredytu. W takiej sytuacji bank i pośrednik dzielą się kosztem zwrotu, jeśli doszło do wcześniejszej spłaty. Według Kodeksu Cywilnego, aby tak się stało, klient powinien złożyć wniosek w ciągu sześciu lat od spłaty zobowiązania.

W związku z wyrokiem TSUE banki rozpoczęły tworzenie rezerw na zwroty prowizji. Według „Rzeczpospolitej” szacowana skala kosztów może sięgać nawet od 4 do 7 mld złotych. Związek Banków Polskich spodziewa się jednak, że będą one znacznie niższe – niewiele ponad 1 mld zł.

Data publikacji:
27 Kwi 2025

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły