Koniec zaciskania pasa? Tak teraz kupują Polacy

  • 06 Cze 2025 | 09:07
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(0)
Zniżki, zakupy online, konsumpcyjny umiar – tak dziś wygląda polski portfel. Choć nie musimy już tak zaciskać pasa, jak wtedy, kiedy poziom inflacji był wyższy, wiele z tych zachowań może zostać z nami na dłużej. I dobrze, bo nie ma co przepłacać.
Koniec zaciskania pasa? Tak teraz kupują Polacy

Z tego artykułu dowiesz się:

Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po promocje, choć – jak pokazuje raport Shopfully – nie jesteśmy już liderem w Europie, jeśli chodzi o intensywność polowania na okazje. W ciągu ostatniego roku liczba osób szukających zniżek wzrosła u nas do 37,5%, ale w krajach takich jak Węgry (65,7%) czy Francja (64,8%) ten odsetek jest znacznie wyższy.

Eksperci podkreślają, że to efekt nie tylko wciąż odczuwalnej drożyzny, ale też zmian w polityce handlowej sieci sklepów. Promocje stały się narzędziem przyciągania klientów i pobudzania sprzedaży. Konsumenci reagują – odwiedzają sklepy częściej, ale z większym naciskiem na atrakcyjne ceny. Jak tłumaczy dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego, te praktyki zakupowe utrwaliły się w czasie wysokiej inflacji i pozostają codziennością nawet po jej spadku.

Zakupy przez internet w górę

Drugim wyraźnym trendem są zakupy online. Już 32,8% Polaków robi je częściej niż wcześniej, co daje nam miejsce w europejskiej czołówce. Za nami są Niemcy (31,4%) i wyraźnie niżej Hiszpania, Francja czy Węgry.

Zdaniem ekspertów przyczyn tej zmiany jest kilka: rozwój tanich usług dostawczych (paczkomaty, odbiory osobiste), konkurencja cenowa i rabaty dostępne tylko w internecie. Do tego dochodzą przyzwyczajenia wyniesione z pandemii – wygoda, brak kolejek, możliwość zakupów o dowolnej porze. Internet daje też dostęp do większej oferty i łatwiejsze porównywanie cen.

Mniej, ale z głową

Kolejnym zauważalnym zjawiskiem jest świadome ograniczanie liczby zakupów. Już niemal 30% Polaków przyznaje, że kupuje mniej, ale rozważniej. Wydajemy rozsądniej, sięgając po produkty, których rzeczywiście potrzebujemy. Co ważne, nie chodzi tylko o oszczędzanie pieniędzy, ale także o zmieniające się podejście do konsumpcji jako takiej – bardziej odpowiedzialnej i zgodnej z ideami zero waste.

Jak zauważa dr Andrzej Faliński, za tym trendem stoi m.in. zmiana strategii handlowców. Ograniczają oni liczbę dostępnych produktów, promując tylko te najbardziej dochodowe i popularne. To zawężenie asortymentu samo w sobie kieruje konsumenta ku bardziej przemyślanym wyborom.

Europa kupuje podobnie, ale z większym rozmachem

Na tle Europy wypadamy całkiem dobrze. Z jednej strony nie przodujemy już w poszukiwaniu okazji, ale nadrabiamy aktywnością online. Co ciekawe, w krajach takich jak Niemcy, Austria czy Węgry, trend „kupuję mniej, ale mądrzej” jest jeszcze silniejszy niż u nas – przekracza tam 40%.

Z drugiej strony, ponad 18% Polaków deklaruje, że ich styl zakupów się nie zmienił. To relatywnie niewiele w porównaniu z Niemcami (30%) czy Bułgarią (27,3%). Może to świadczyć o tym, że polski konsument szybciej i silniej reaguje na zmiany ekonomiczne niż mieszkańcy innych krajów.

Zmiany w zachowaniach zakupowych Polaków to efekt inflacji, ale też przemyślanych działań handlowców. Kupujemy mniej, częściej online i z większym naciskiem na promocje. To nie tylko kwestia finansów, ale też stylu życia. Eksperci są zgodni – wiele z tych nawyków zostanie z nami na dłużej.

Data publikacji:
06 Cze 2025

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły