BLIK – korzyści dla klientów
Klienci Nest Banku znajdą w swojej aplikacji mobilnej nową funkcję. Można ją wykorzystać przy zakupach w sieci. Wystarczy wybrać BLIK-a jako metodę płatności i wygenerować jednorazowy, ograniczony czasowo (do 2 min; po tym czasie można wygenerować nowy), sześciocyfrowy kod w aplikacji, a następnie przepisać go do rubryki w serwisie i potwierdzić na telefonie PIN-em, odciskiem palca czy FaceID. Czasem wystarczy tylko ostatnia czynność, bo portal zapamięta ostatnie konto bankowe. Dzięki temu nie trzeba wypełniać danych do przelewu ani informacji o karcie płatniczej. Taka metoda płatności nie pozbawia klienta prawa do zwrotu towaru. BLIK jest dostępny w polskim i częściowo zagranicznym e-commerce – przykładem może być Ali Express.
Kodami można płacić także w sklepach stacjonarnych. Wystarczy wygenerować ciąg cyfr w aplikacji mobilnej, przepisać go na terminalu płatniczym, a na koniec potwierdzić transakcję na telefonie. Nie trzeba brać ze sobą portfela na zakupy. To dotyczy również sytuacji, w których jednak potrzeba gotówki – BLIK pozwala na wypłaty bez użycia karty płatniczej z ponad 20 tys. bankomatów w kraju i nie wiąże się to z prowizją.
Metoda jest bezpieczna, bo:
- dostęp do kodów wymaga wpisania PIN-u lub użycia biometrii,
- ograniczają je ustawione przez użytkownika limity,
- kody są unikalne i ograniczone czasowo,
- transakcje powyżej 50 zł wymagają dodatkowego zatwierdzenia PIN-em,
- transakcje w aplikacji mają podane kwoty i odbiorców.
Czym jest BLIK?
BLIK to system, za który odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Funkcja kodów udostępniona jest już w czternastu bankach i grupach bankowych. Korzysta z niej ponad 90 proc. klientów wszystkich polskich instytucji finansowych. Obecnie popularność tej metody jest większa niż tradycyjnych kart płatniczych. W pierwszym kwartale 2020 r. konsumenci dokonali BLIK-iem 57,5 mln transakcji w porównaniu do 34,7 mln kartą w trakcie zakupów online. Łącznie przez pierwsze trzy miesiące tego roku BLIK-iem zrealizowano ok. 78 mln transakcji, a przez 5 lat funkcjonowania systemu – ponad 430 mln.
Niektóre banki, które obsługują BLIK-a to:
- PKO Bank Polski przez aplikację IKO,
- Pekao SA przez aplikację PeoPay,
- ING Bank Śląski przez aplikację Moje ING,
- mBank przez aplikację mBank PL,
- Bank Millennium przez aplikację Bank Millennium,
- Santander Bank Polska przez aplikację Santander mobile,
- Alior Bank przez aplikację Alior Mobile,
- Getin Bank przez aplikację Getin Mobile,
- BNP Paribas przez aplikację GOmobile,
- Credit Agricole przez aplikację CA24.
0 Komentarze