Artykuł sponsorowany, który powstał we współpracy z Comarch S.A.
Klienci banków codziennie doświadczają tego, że współczesna bankowość opiera się na coraz bardziej zaawansowanych systemach informatycznych. Banki już nie tylko powinny, a po prostu muszą stawiać na rozwój technologiczny, by stać się bardziej przyjazne i zatrzymać obecnych klientów oraz dotrzeć do nowego grona odbiorców swoich usług.
Kluczową rolę w dalszej cyfryzacji procesów bankowych odgrywa słowo „zmiana”, która musi dokonać się na wielu płaszczyznach. Co to dokładnie oznacza? Otóż najważniejsza jest zmiana podejścia do rynku, którym obecnie rządzi klient, kolejną zmianą jest zmiana techniczna z przestarzałych platform bankowych na nowoczesne, oparte na mikroserwisach i w końcu zmiana sposobu myślenia o wdrażaniu projektów technologicznych z osadzonych w sztywne ramy czasowe na takie, które odpowiadają na potrzeby zarówno klientów, jak i banku „tu i teraz”.
Cyfryzacja procesów bankowych
Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat bankowość przeszła zmianę, którą śmiało można określić prawdziwą rewolucją. Najważniejszą przemianą jest to, że usługi bankowe wyszły poza tradycyjne oddziały i zastąpiła je bankowość elektroniczna. To dzięki niej kontakt klienta z bankiem możliwy się obecnie 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku, a większość spraw możemy załatwić za pomocą kilku kliknięć, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywamy. Bankowość z tradycyjnej, opartej na bezpośrednim kontakcie z pracownikiem przeniosła się więc do zdalnych kanałów obsługi. W ostatnich latach procesy te przyspieszyła także pandemia COVID-19, która wymusiła na bankach zapewnienie powszechnej dostępności usług online.
Naprawdę trudno jest aktualnie wyobrazić sobie zarządzanie finansami osobistymi czy firmowymi bez konta w banku i tym samym dostępu do platformy bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Wygodne płatności mobilne, realizacja przelewów, szybkie sprawdzenie stanu konta, złożenie wniosku o kredyt, założenie lokaty, a nawet kupienie biletu parkingowego przez bankową aplikację to udogodnienia, z których możemy korzystać w dowolnym dla nas miejscu i czasie. Warto podkreślić, że jest to nie tylko użyteczne, ale dzięki odpowiedniej technologii także bezpieczne.
Problem jednak tkwi w tym, że wiele bankowych platform nie jest już w stanie technologicznie poradzić sobie z kolejnymi, pojawiającymi się zmianami. Rozwiązania, które kiedyś były wdrażane, a następnie nadbudowywane nie są już na tyle wydolne i atrakcyjne, aby sprostać współczesnym standardom. Utrzymywanie ich jest też dla banków kosztowne. A klienci oczekują, że oferowane usługi będą coraz szybsze, wygodniejsze i przede wszystkim proste w obsłudze.
Klient w centrum zainteresowania
Rosnące oczekiwania klientów oraz ściślej określane wymogi prawne dotyczące m.in. bezpieczeństwa danych wywierają niemałą presję na banki. Co prawda wiele badań pokazuje, że klienci przywiązują się do swoich banków, to nie oznacza, że banki nie muszą o jakość swoich usług dbać, aby proponować je na jak najwyższym poziomie.
Mamy aktualnie do czynienia z rynkiem klienta, co zauważa również Grzegorz Urbański, który na bieżąco analizuje sektor Digital Bankingu, jako Product Manager w firmie Comarch. Stwierdza on, że wraz z rozwojem technologicznym, zmieniają się preferencje i oczekiwania klientów. Tezę tę potwierdza też badanie przeprowadzone przez firmę McKinsey, z którego wynika, że aż 71% współczesnych klientów banków oczekuje coraz większej elastyczności obsługi. A taką zapewnia odpowiednia technologia oparta na architekturze mikrosystemów, czyli systemów rozproszonych, które działają niezależnie od siebie, więc łatwiej identyfikować błędy i wdrażać kolejne elementy oraz funkcjonalności.
Oprogramowania bankowe do zmiany
Zagadnienie systemów rozproszonych w bankowości jest dzisiaj na tyle istotne, że poprosiliśmy pana Grzegorza Urbańskiego z firmy Comarch, aby przybliżył nam ten temat. Pan Grzegorz wyjaśnił, że wiele banków, także naprawdę dużych graczy wciąż bazuje na rozwiązaniach informatycznych, które działają na schemacie jednego, złożonego systemu, w którym poszczególnie elementy są ze sobą ściśle powiązane. Wdrażanie np. nowych funkcjonalności do bankowości elektronicznej polega na nadbudowywaniu tego systemu i dołączaniu do niego nowej usługi. Nie można jednak dodawać kolejnych usprawnień w nieskończoność, a zarządzanie rozbudowanymi systemami, które są tak naprawdę jednym, dużym monolitem, jest nieefektywne. System prędzej czy później będzie mocno obciążony i pojawiają się problemy z technicznymi aktualizacjami, a także z bezpieczeństwem danych. Dodatkowo wiąże się to dla banku z ogromnymi kosztami ponoszonymi na zasoby IT i często prowadzi do niedoszacowania budżetu w tym zakresie.
Porównanie obecnych platform bankowych z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi
Obecne systemy informatyczne w sektorze bankowym |
Nowoczesne systemy informatyczne w sektorze bankowym |
|
Jak działają? |
Działają na zasadzie złożonych i na sztywno zintegrowanych na ze sobą systemów, co utrudnia identyfikację ewentualnych błędów i problemów. Platformy są przestarzałe i nadbudowywane. |
Działają na zasadzie mikrosystemów, czyli systemów rozporoszonych, które nie mają między sobą zależności, dzięki czemu łatwiej jest identyfikować problemy i ciągle je rozwijać. |
Kto nimi zarządza? |
Zespoły IT banków, które bazują na dotychczasowych rozwiązaniach. Banki ponoszą dodatkowe koszty związane ze zwiększaniem zasobów IT, aby utrzymywać i rozwijać obecne systemy. |
Firmy z doświadczeniem w branży IT dostarczają solidny fundament w postaci nowoczesnego rozwiązania, a następnie wraz z zespołami IT banku współtworzą unikatowe rozwiązania technologiczne. |
Jak długo trwa wdrażanie zmian? |
Projekty informatyczne wdrażane są w sztywno określonych ramach czasowych, nie uwzględniają zmian rynkowych i nagłych zmian priorytetów. |
Projekty informatyczne wdrażane są zwinnie, pozwalają odpowiadać na bieżące potrzeby rynku. |
Źródło: Opracowanie direct.money.pl we współpracy z Comarch S.A.
Dlatego bankom potrzebna jest technologiczna zmiana na nowy, ułożony system, w którym poszczególnie mikrosystemy działają niezależnie. Pan Grzegorz Urbański dodaje, że banki lubią mieć kontrolę i chcą angażować w zmiany systemowe swoich pracowników, ale jednocześnie uważa, że w tym zakresie powinny podjąć współpracę z wyspecjalizowanymi firmami. Sam reprezentuje firmę Comarch, jedną z największych firm, która dostarcza inteligentne systemy m.in. dla sektora bankowego i dlatego wie, że jego firma jest w stanie dostarczyć solidną bazę w postaci technologii, na podstawie której bank może następnie we własnym zakresie budować długoterminową strategię. Dzięki swojej specjalizacji proponuje bankom transfer tej wiedzy, aby mogły szybciej i efektywniej odpowiadać na potrzeby klientów.
Gotowe rozwiązania, ale dopasowane do potrzeb banku
Rozwój ważny jest w każdej branży, ale w bankowości jest on podwójnie istotny, bo chodzi nie tylko o ogromne pieniądze klientów, ale również spełnienie celówbiznesowych banku. Banki muszą obecnie starać się być nieustannie o krok przed konkurencją i ciągle walczyć onowych klientów. Właściwe oprogramowanie jest do tego podstawowym narzędziem. Innowacyjna i zaawansowana technologicznie platforma bankowa pomoże maksymalizować zyski i minimalizować ryzyko.
Każdy bank posiada oczywiście wyspecjalizowane działy IT. Mimo to ich pracownicy nie mają takiej wiedzy i know-how jak np. inżynierowie firmy Comarch, która od ponad 20 lat świadczy usługi informatyczne i dostarcza najnowocześniejsze rozwiązania bankom. Dzięki takiemu doświadczeniu może dzielić się wypracowanymi schematami działań, a także proponować spersonalizowane usługi. Dodatkowo jako dostawca technologii bierze na siebie pełną odpowiedzialność nie tylko za powstania projektu i jego wdrożenie, ale także dba o jego dalsze utrzymanie. Model współpracy z każdym klientem ustalany jest jednak indywidualnie.
Innowacje, funkcjonalność i wygoda to słowa klucze dla dzisiejszej bankowości. Właściwe ich zdefiniowanie i szybkie odpowiadanie na potrzeby klientów są gwarantem sukcesu w stale rozwijającym się środowisku bankowości cyfrowej. Wiedzą to już jedne z największych banków m.in. Alior Bank, ING Bank Śląski czy BNP Paribas Bank Polska, które zaufały firmie Comarch i dzięki temu oferują cyfrowe usługi na najwyższym poziomie.
Artykuł sponsorowany, który powstał we współpracy z Comarch S.A.
10 Komentarze