Konto osobiste do podstawowy produkt bankowy. Jest pomocne w prowadzeniu rozliczeń związanych z domowym budżetem. Do historii przeszły już czasy, kiedy posiadacze takich rachunków zlecali np. przelewy w placówce banku (sam zresztą zauważyłem, że ostatni raz w oddziale byłem dawno temu). Znaczną większość spraw związanych z codziennym bankowaniem załatwia się teraz nie tylko przez bankowość internetową, ale także za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Obecnego smartfona używam już od ponad dwóch lat. Działa na tyle dobrze, że w najbliższym czasie nie planuję zamiany go na lepszy model. Wiem jednak, że prędzej czy później będę musiał podjąć taką decyzję, a wtedy czeka mnie instalowanie aplikacji, które znajdowały się na starym urządzeniu. Wśród nich będzie aplikacja mobilna banku. W jej przypadku nie wystarczy tylko ponowne zainstalowanie apki w telefonie. Konieczne jest też dodanie nowego smartfona do zaufanych urządzeń.
Sprawdziłem, co trzeba zrobić w dwóch sytuacjach:
- kiedy instalujesz aplikację mobilną na nowym telefonie
- oraz kiedy telefonu nie zmieniasz, ale wkładasz do niego nową kartę SIM (np. po zmianie operatora).
W obu przypadkach, o przysłanie informacji poprosiłem banki z największą liczbą klientów mobilnych (co najmniej raz w miesiącu logujących się do aplikacji mobilnej) i mobile only, czyli korzystających tylko z aplikacji mobilnej:
- PKO BP,
- mBank,
- ING Bank Śląski,
- Santander Bank Polska
- i Bank Millennium.
Instalacja aplikacji na nowym telefonie
W każdym z banków procedura wygląda nieco inaczej. Zawsze jednak wymagana jest aktywacja aplikacji na nowym urządzeniu. Jak wygląda to w poszczególnych bankach? Dowiesz się tego z tabeli.
Bank |
Co trzeba zrobić po zainstalowaniu aplikacji na nowym telefonie? |
PKO BP |
Kluczowy dla działania aplikacji mobilnej IKO jest numer telefonu i jeśli on się nie zmienia, to aplikacja powinna działać bez przeszkód na nowym smartfonie. |
mBank |
Pobierz aplikację mobilną. Pamiętaj, żeby robić to tylko z autoryzowanych sklepów – App Store (iOS - Apple), Google Play (Android), AppGallery dla telefonów Huawei z usługami Google. |
ING Bank Śląski |
Po przeniesieniu lub ponownym pobraniu i instalacji aplikacji Moje ING na nowym telefonie, w trosce o zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, konieczna jest jej ponowna aktywacja. Podczas aktywacji podajesz kilka danych tj. m.in. login i numer PESEL. Masz możliwość nadania nowego kodu lub podanie tego, którym logowałeś się wcześniej. Cały proces wymaga zatwierdzenia kodem SMS, który przesyłany jest na wskazany numer telefonu do autoryzacji. Po aktywowaniu aplikacji, telefon zostaje dodany do listy urządzeń zaufanych, a Ty możesz już korzystać z wszystkich funkcji Mojego ING. Dodatkowo, jeśli nie korzystasz już z poprzedniego telefonu, powinieneś usunąć go z listy urządzeń zaufanych. |
Santander Bank Polska |
Trzeba ponownie zarejestrować telefon. Wystarczy ściągnąć aplikację i zarejestrować telefon. |
Bank Millennium |
W przypadku zmiany telefonu (urządzenia) musisz pobrać aplikację ze sklepu i zainstalować oraz aktywować ją na nowym urządzeniu. |
Różnice widać w sposobach autoryzacji aplikacji/zarejestrowania telefonu. Niezależnie jednak od ilości danych, które trzeba podać, cały proces nie powinien zająć więcej niż kilka, a maksymalnie kilkanaście minut.
Stary telefon, nowa karta SIM
W drugim z porównywanych przypadków – włożenia do starego telefonu nowej karty SIM – sposób postępowania jest zazwyczaj prostszy. Zazwyczaj trzeba tylko powiadomić bank o zmianie numeru telefonu, który wykorzystywany jest też np. do komunikacji z bankiem. Wyjątkiem jest PKO BP, który w przypadku włożenia, do używanego dotychczas telefonu, nowej karty SIM wymaga ponownej instalacji aplikacji mobilnej.
Sprawdź w tabeli, jak wygląda to w innych bankach.
Bank |
Co trzeba zrobić jeżeli nie klient nie zmienił aparatu, tylko kartę SIM z numerem? |
PKO BP |
W przypadku zmiany numeru telefonu należy odinstalować aplikację IKO z telefonu i usunąć ją w bankowości internetowej iPKO/Inteligo. Następnie należy ponownie zainstalować aplikację IKO i przejść proces aktywacji w bankowości internetowej podając nowy numer telefonu. |
mBank |
Jeżeli zmieniłeś kartę SIM z numerem telefonu, powinieneś skontaktować się z mLinią lub pójść do placówki mBanku i tam zmienić numer telefonu do kontaktu z bankiem. Po zmianie numeru telefonu systemie mBanku konieczne będzie ponowne aktywowanie aplikacji mobilnej. |
ING Bank Śląski |
Możesz zmienić numer telefonu do autoryzacji po zalogowaniu do Mojego ING (zarówno w wersji internetowej, jak i aplikacji mobilnej). Zmiana numeru wymaga zatwierdzenia kodem SMS, który będzie wysłany na poprzedni numer telefonu. Jeśli klient nie ma już dostępu do wcześniejszego numeru, konieczna będzie wizyta w oddziale banku, aby zmienić numer telefonu do autoryzacji. |
Santander Bank Polska |
Aplikacja jest powiązana z urządzeniem, a nie kartą SIM, wiec nic nie trzeba robić. Zmianę numeru telefonu trzeba jednak zgłosić w banku (przysyłane są na niego np. SMSKody) |
Bank Millennium |
W przypadku zmiany karty SIM, a tym samym numeru telefonu, należy zaktualizować numer telefonu w bankowym systemie (m.in. do otrzymywania autoryzacyjnych wiadomości SMS). Można to zrobić samodzielnie przy użyciu H@sła 2 wygenerowanego w bankomacie Banku Millennium (należy następnie zalogować się do bankowości internetowej Millenet) lub przez infolinię banku (opcja tylko dla klientów dzwoniących bezpośrednio z aplikacji mobilnej). |
Kiedy sprzedajesz telefon, na którym zainstalowana była aplikacja mobilna, upewnij się, że usunąłeś z urządzenia wszystkie dane (najlepiej jest przed sprzedażą zresetować go do ustawień fabrycznych – wtedy będziesz miał pewność, że wszystkie Twoje dane zostały usunięte).
Chcesz założyć nowe konto osobiste? Ranking, który znajdziesz na naszej stronie, pomoże Ci w wyborze oferty najlepszej dla Ciebie!
Aplikacja mobilna bardzo ułatwia codzienne bankowanie. Gdyby ktoś zapytał mnie, w jakim banku najlepiej założyć konto osobiste albo o najlepsze konto osobiste, to wśród parametrów, na jakie taka osoba powinna zwrócić uwagę, znalazłaby się z pewnością aplikacja mobilna. Nie wyobrażam sobie korzystania z usług banku, który takiego udogodnienia nie oferuje. Już wiele razy przekonałem się, jak wygodne jest korzystanie z niej (np. trzeba przelać pieniądze na numer telefonu czy kiedy musisz szybko zapłacić np. rachunek za prąd, a nie masz dostępu do komputera).
10 Komentarze