Informujemy, że w związku z wejściem w życie RODO zmodyfikowaliśmy naszą politykę prywatności ×

Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Fot.

Wystarczy chwila nieuwagi na drodze, aby spowodować wypadek. Czasami nic nie możesz zrobić, a ktoś wjedzie w twój samochód. Taka kraksa to nie tylko stres, ale także sporo wydatków na naprawę auta. Jeśli masz wykupioną polisę OC lub AC, to ubezpieczyciel zwróci ci koszty. Pamiętaj jednak, że takiej sytuacji niezbędne jest zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela. Jak to zrobić, by dostać pieniądze, które ci się należą?

Możesz być najbardziej ostrożnym kierowcą, ale czasami kolizji nie da się uniknąć. Wystarczy, że kierowca jadącego za tobą samochodu zagapi się i o ułamek sekundy za późno naciśnie pedał hamulca.

Zjeżdżacie na pobocze i nie bardzo wiecie co zrobić... Podpowiadam, jak się zachować, jeśli jesteś poszkodowanym w zdarzeniu drogowym.

Kolizja i wypadek - czym się różnią?
Po pierwsze, powinieneś się upewnić, czy żadnej z podróżujących z tobą osób nic się nie stało. Jeśli na skutek zdarzenia doszło jedynie do szkód materialnych (np. rozbity samochód) mówi się o kolizji. Z kolei o wypadku mówi się wówczas, gdy są ranni lub zabici i niezbędne jest wezwanie pogotowia.

Rozróżnienie tych pojęć jest o tyle ważne, że przy kolizji wystarcza spisanie oświadczenia przez obie strony (sprawcę i poszkodowanego), które brały udział w zdarzeniu drogowym. Przy wypadku zaś konieczne jest zawiadomienie policji. Zarówno notatka sporządzona przez policjantów, jak i wspomniane oświadczenie jest podstawą do zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela.

Oświadczenie sprawcy kolizji – spisywać?

Spisanie oświadczenia przez uczestników kolizji jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli jej sprawca przyznaje się do winy. Wzór oświadczenia znajdziesz na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń.

R E K L A M A

Dzięki temu możecie zaoszczędzić czas (nie będziecie musieli czekać na przyjazd policji), a dodatkowo sprawca zdarzenia nie zostanie ukarany mandatem i nie otrzyma również punktów karnych.

Wzór oświadczenia powinien wozić ze sobą każdy kierowca, bo w stresie możesz popełnić błąd. Jeżeli jednak nikt z was nie posiada wzoru takiego dokumentu, to musicie go przygotować na miejscu. Pamiętaj, że oświadczenie sprawcy szkody musi zawierać konkretne informacje.

Jakie informacje powinny znaleźć się w oświadczeniu sprawcy kolizji?

We wspólnym oświadczeniu o zdarzeniu drogowym powinny znaleźć się dane dotyczące:

  1. uczestników zdarzenia (imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, ich numery telefonów i ew. adresy e-mail),
  2. praw jazdy uczestników zdarzenia (kategorie, numery, daty ważności i informację o organie, który je wydał),
  3. daty, godziny i miejsca zdarzenia,
  4. pojazdów uczestników zdarzenia (marka i model, numer rejestracyjny, kraj rejestracji),
  5. zakładów ubezpieczeń, w których uczestnicy zdarzenia mają wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC (w tym o numerach polis i datach ich ważności),
  6. zakresu uszkodzeń w obu pojazdach (wraz z ewentualnymi szkicami),
  7. okoliczności i skutków zdarzenia,
  8. ewentualnych świadków zdarzenia (imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, nr telefonów) i ich podpisy,
  9. podpisy sprawcy kolizji i poszkodowanego.

Gdy sprawca ma ubezpieczenie OC – jak zgłosić szkodę po wypadku?

Jeżeli jesteś poszkodowanym w kolizji i zgodziłeś się na spisanie oświadczenia, powinieneś sprawdzić, czy sprawca ma ważne ubezpieczenie OC. Jest to o tyle istotne, że od tego zależy dalszy sposób postępowania.

Jeżeli sprawca kolizji ma ważne ubezpieczenie OC, to powinieneś skontaktować się z jego ubezpieczycielem.

Jeśli twój samochód ucierpiał na tyle, że wymaga odholowania z miejsca zdarzenia, dobrze jest od razu powiadomić ubezpieczyciela. Wówczas możesz liczyć na pomoc drogową, a przed jej przyjazdem możesz sfotografować szkody. Wystarczy użyć do tego telefonu. Zdjęcia nie muszą być profesjonalne.

Gdy natomiast uszkodzenia są niewielkie (np. zarysowany czy lekko wgnieciony element karoserii) i możesz bezpiecznie kontynuować podróż, to z ubezpieczycielem możesz skontaktować się już w domu – przez internet, telefon czy w oddziale.

Zgłaszanie szkód w towarzystwach ubezpieczeniowych

Szkodę komunikacyjną do zakładu ubezpieczeń możesz zgłosić na kilka sposobów. Sprawdziłem, jak to wygląda w największych towarzystwach.

Największy polski ubezpieczyciel – PZU – zgłoszenie szkody przyjmie od ciebie na kilka sposobów:

  • online – za pośrednictwem formularza na stronie internetowej lub przez czat wideo,
  • telefonicznie (możesz też wysłać SMS od treści Szkoda na numer 4102 – konsultant oddzwoni do ciebie i przyjmie zgłoszenie),
  • osobiście – w dowolnym oddziale PZU,
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej,
  • lub w jednym z warsztatów Sieci Naprawczej PZU.

ERGO Hestia zgłoszenie szkody przyjmie:

  • pisemnie (wg ubezpieczyciela klienci korzystają z tego kanału bardzo rzadko),
  • telefonicznie,
  • przez formularz na stronie internetowej lub za pośrednictwem indywidualnego iKonta ubezpieczeniowego.

Jak podkreśla ubezpieczyciel – forma elektroniczna jest najbardziej dogodna dla klienta. Zgłosić szkodę możesz zgłosić w dowolnym miejscu i czasie. Drogą elektroniczną możesz też przesłać komplet dokumentów do zakładu ubezpieczeń.

Warta zgłoszenie szkody komunikacyjnej przyjmie:

  • telefonicznie,
  • za pomocą kanałów elektronicznych (formularz na stronie internetowej lub w aplikacji Facebook Messenger),
  • pocztą elektroniczną,
  • pocztą tradycyjną,
  • w oddziale.

Kolejny ubezpieczyciel – Allianz zgłoszenie szkody przyjmie od ciebie elektronicznie. Z doświadczeń ubezpieczyciela wynika, że klienci chcą zgłaszać szkody przez internet i dlatego zmodyfikował i uprościł zgłaszanie szkód OC/AC w ten właśnie sposób. Szkodę można zgłosić też przez smartfona i telefonicznie.

Czy wiesz, że...
Klienci Allianz od 2017 r. mogą korzystać z aplikacji „Allianz Asystent Szkody”, która pozwala na szybką likwidację nieskomplikowanych szkód przez smartfona. Funkcjonalność umożliwia sprawne dołączenie wymaganych dokumentów oraz otrzymanie wyceny powstałej szkody już w trzy godziny od użycia aplikacji.

W Interrisk osoba poszkodowana po zakończeniu rozmowy z konsultantem dostaje SMS z linkiem do aplikacji internetowej, która umożliwia załączenie zdjęć uszkodzonego pojazdu oraz, poprzez wskazanie uszkodzonych elementów, samodzielne wyliczenie przez poszkodowanego wysokości odszkodowania.

Z kolei Generali udostępnia swoim klientom aplikację AudaFoto. Dzięki niej, osoba poszkodowana może zrobić zdjęcia uszkodzonego pojazdu, które automatycznie znajdą się w tzw. teczce szkodowej.

Bezpośrednia Likwidacja Szkód

Szkodę z OC możesz także zgłosić nie do ubezpieczyciela sprawcy, a do swojego zakładu ubezpieczeń. Jest to możliwe dzięki programowi Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS), działającemu od 1 kwietnia 2015 r.

Z BLS możesz skorzystać jeśli masz ubezpieczenie OC w:

  • AXA Direct,
  • Avivie,
  • Concordii (ubezpieczyciel ten oferuje także BLC (Bezpośrednią Likwidację Concordii),
  • ERGO Hestii,
  • Gothaer,
  • PZU,
  • UNIQA,
  • Warcie.

Za pośrednictwem BLS możesz zgłosić szkodę o wartości do 30 tys. zł. BLS nie obejmuje także zdarzeń, w których były ranne osoby, wypadków za granicą i stłuczek, w których uszkodzeniu uległy więcej niż dwa samochody.

Bezpośrednia likwidacja szkody pozwala na likwidację szkody bez czekania na dopełnienie formalności przez firmę ubezpieczeniową sprawcy kolizji.

Ile czasu na zgłoszenie szkody?

Szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego warto zgłosić jak najszybciej. Ze zgłoszeniem szkody nie warto zwlekać – im szybciej to zrobisz, tym prędzej ubezpieczyciel będzie mógł rozpocząć proces jej likwidacji – dokona oględzin twojego samochodu, sporządzi wycenę i skompletuje niezbędne dokumenty.

Wszystko to przełoży się na szybką wypłatę odszkodowania. Do czasu zgłoszenia szkody nie możesz dokonywać w samochodzie żadnych napraw, poza tymi, które są niezbędne do bezpiecznego kontynuowania podróży.

Ile masz czasu na zgłoszenie szkody i kiedy dostaniesz odszkodowanie?
Szkodę do ubezpieczyciela możesz zgłosić w ciągu 3 lat od dnia, w którym dowiedziałeś się o niej albo przy zachowaniu należytej staranności mogłeś się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia.

Likwidacja szkody i wypłata odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego nie powinna zająć ubezpieczycielowi więcej niż 30 dni (jest to termin ustawowy).

Jeżeli jednak zakładowi ubezpieczeń nie uda się wyjaśnić okoliczności zdarzenia drogowego w ciągu 30 dni, to wypłata odszkodowania nastąpi w terminie 14 dni „od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego.”

Gdy sprawca nie ma ważnego OC – jak zgłosić szkodę po wypadku?

Mimo tego, że każdy posiadacz pojazdu musi wykupić ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej, to niestety nie możesz mieć pewności, że rzeczywiście ma polisę OC.
Postępowanie na miejscu kolizji nie różni się specjalnie od tej, gdy sprawca posiada ubezpieczenie OC.

Uczestnicy kolizji spisują wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym lub poszkodowany wzywa policję. Nie zgłaszasz się jednak do ubezpieczyciela sprawcy, ale do dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego oferującego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (może być to np. ubezpieczyciel, z którego usług korzystasz). Ważne jest to, że żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody lub skierować cię do innego ubezpieczyciela.

Po zgłoszeniu szkody w wybranym towarzystwie ubezpieczeniowym, nie musisz robić nic więcej – formalnościami zajmą się pracownicy ubezpieczyciela. Odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ten podmiot powstał właśnie po to, by pomagać osobom poszkodowanym w wypadkach przez sprawców, nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Uwaga! Kiedy odszkodowanie zostanie wypłacone z twojej polisy AC?
Warto też pamiętać o jednym, ale dość istotnym wyjątku. Jeżeli sprawca kolizji nie ma OC a ty masz ubezpieczenie AC (autocasco), wówczas odszkodowanie zostanie wypłacone właśnie z polisy AC. Nie powinieneś się jednak obawiać się, że utracisz np. zniżki za bezszkodowość – dodatkowe koszty w tym zakresie również pokryje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

W jaki terminie dostaniesz odszkodowanie?. Na wypłatę odszkodowania Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dnia od dnia, w którym otrzyma akta szkody założone i prowadzone przez ubezpieczyciela. Likwidacją szkody zajmuje się towarzystwo ubezpieczeniowe, do którego się zgłosiłeś.

Samochodem jeżdżę już ponad kilkanaście lat. Przez ten czas brałem udział tylko w dwóch kolizjach (obie nie z mojej winy). Miałem więc okazję „na własnej skórze” przekonać się, że szybkie zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela sprawcy (nie było jeszcze BLS) przekłada się na sprawniejszą likwidację szkody. Pamiętaj więc, aby swoją szkodę zgłosić bezpośrednio po kolizji, wtedy odszkodowanie dostaniesz szybciej. A jakie są wasze doświadczenia w tym temacie? Dajcie znać w komentarzach.

Podobne artykuły