Jakie prawa ma konsument?

  • 17 Sty 2020
  • 4 min. czytania
  • Komentarze(0)
Jako konsument zyskujesz zarówno prawa, jak i obowiązki. Warto je znać, aby wiedzieć, jak postąpić w danej sytuacji. Dzięki temu już nigdy nie będziesz się zastanawiał, czy możesz zwrócić zakupiony towar i jak powinna przebiegać reklamacja. Każdy zakup to umowa między Tobą a sprzedawcą, która określa Twoje prawa i chroni interesy. Podobnie, jest gdy korzystasz z usług bankowych.
Jakie prawa ma konsument?

Jak się okazuje, blisko połowa Polaków nie zna praw konsumenckich. Badanie społeczne  przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie UOKiK pokazuje, że aż 40% konsumentów nie ma praktycznie żadnej wiedzy na temat przysługujących im praw w kontakcie z bankami. Warto to zmienić - przecież większość z nas niemal codziennie korzysta z konta bankowego. A już z pewnością robi zakupy. 

Prawa konsumenta - zakupy 

Prawa konsumenta często sprowadzają się do reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru. Nieco inaczej wygląda ta kwestia, gdy za zakupy płacisz gotówką w sklepie stacjonarnym, niż gdy zakupy robisz online, a do płatności wykorzystujesz konto bankowe. 

Zakupy stacjonarne 

Wiele osób ceni sobie możliwość zakupienia towaru i dokładne sprawdzenie go na miejscu. Takie rozwiązanie ma wiele plusów. Jednak, gdy towar był zakupiony w sklepie stacjonarnym, zwrot nie zawsze należy do najprostszych, ponieważ wymaga to dobrowolnej zgody sprzedawcy. Zdarza się, że już podczas dokonywania zakupów, ustalisz indywidualnie ze sprzedawcą, że jeśli okaże się, że zakupiony towar to nietrafiony prezent, zwrócisz go w określonym przez sprzedawcę terminie.

Zakupy przez internet

W chwili, gdy robisz zakupy przez internet, uczestniczysz w zawieraniu umowy na odległość. W tym przypadku przysługują ci dodatkowe prawa. Sprzedający ma obowiązek przedstawienia dokładnych parametrów kupowanego przez ciebie towaru. W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych sklep internetowy musi przyjąć zwrot towaru w trakcie 14 dni od chwili otrzymania zamówienia. Jest to spowodowane tym, że nie masz możliwości obejrzenia zakupionej rzeczy. Co więcej, płatność realizowana jest zazwyczaj przez konto bankowe. Wówczas to potwierdzenie przelewu stanowi dowód zakupu. 

W skrócie, masz prawo do:

  • otrzymania szczegółowych parametrów kupowanego towaru,
  • uzyskania pełnej informacji o sprzedawcy,
  • dochodzenia roszczeń,
  • ochrony przed narzuceniem niekorzystnych warunków,
  • odstąpienia od umowy,
  • reklamacji.

Warto pamiętać o tym, że nie zawsze masz prawo do zwrotu. Sprzedawcy nie zgadzają się na zwrot w przypadku gdy towar: jest wykonany na zamówienie, ma krótką datę ważności, służy do higieny i jego opakowanie zostało naruszone.

Jak egzekwować swoje prawa?

Jako konsument powinieneś czuć się bezpiecznie, robiąc zakupy w sieci lub w tradycyjny sposób. Pomimo że jesteś na słabszej pozycji niż przedsiębiorca, nie pozostajesz bez wsparcia. Możesz egzekwować swoje prawa i liczyć na pomoc ze strony kilku instytucji. Wsparcia możesz szukać udając się do m.in.:

  • rzecznika praw konsumenta,
  • organizacji konsumenckich.

Nie zapominaj, że pomimo wielu praw, które Ci przysługują, musisz dokładnie sprawdzić zasady panujące w sklepie. Zawsze czytaj regulaminy, a jeśli masz wątpliwości, nie bój się pytać doradców, którzy pomogą Ci je rozwiać.

Prawa konsumenta a usługi bankowe

To nieco specyficzna gałąź konsumencka. Gąszcz przepisów jest niezrozumiały dla wielu klientów instytucji finansowych, dlatego często mają problem z dokładną weryfikacją swoich praw. Warto się im przyjrzeć nieco bliżej.

Konto bankowe bez opłat - czy to możliwe?

Wielu konsumentów obawia się, że usługa konta bankowego bez opłat w rzeczywistości zawiera wiele kosztów dodatkowych, które są ukryte. Nieufność jest zrozumiała, jednak taki produkt pojawia się w coraz większej liczbie banków. Można wręcz powiedzieć, że darmowe konto bankowe to już niemal standard.

Zakaz stosowania klauzul niedozwolonych

Tego rodzaju klauzule wprowadza i reguluje Kodeks Cywilny. W praktyce oznacza to m.in., że bank nie ma prawa narzucać klientowi, który rezygnuje z umowy, obowiązku zapłaty wysokich kar umownych. Dotyczy to także wysokości odsetek. Wszystko po to, aby chronić konsumenta usług bankowych. 

Konto bankowe bez tajemnic

Podstawowe prawo konsumenta to prawo do informacji, dotyczy to również usług bankowych. Załóżmy, że zakładasz konto bankowe. Masz prawo wiedzieć, czy taka usługa wymaga ponoszenia miesięcznych opłat, a jeśli tak, to w jakiej wysokości. Co więcej, masz także prawo do jego rozwiązania. Nawet najlepsze konto bankowe może mieć przecież swoje wady. Wgląd powinieneś mieć również do tabeli opłat. 

Poznaj swoje prawa

Nieważne czy robisz zakupy online, czy zakładasz konto bankowe. Za każdym razem musisz wiedzieć, jakie prawa Ci przysługują. Jeśli uważasz, że zostały naruszone, zgłoś to odpowiednim instytucjom. Wówczas zyskasz pewność, że sprawa zostanie rozważona. Jeśli racja będzie po Twojej stronie, to możesz ubiegać się o rekompensatę.

Podobne artykuły