Bez względu na to, czy prowadzisz w banku konto osobiste, czy masz w nim zaciągnięty jedynie kredyt lub pożyczkę, powinieneś go poinformować o wszelkich zmianach swoich danych – osobowych, adresowych, a niekiedy także kontaktowych.
W większości przypadków zmiana danych w banku możliwa jest w bankowości elektronicznej lub na infolinii. Jedynie zmiana nazwiska lub wymiana dowodu osobistego może wymagać wizyty w placówce.
Jakie mamy możliwości do zmiany danych w banku?
Na początku warto wyjaśnić, że zmiana danych w banku jest w niektórych przypadkach obowiązkowa, ponieważ wynika wprost z umowy lub regulaminu korzystania z danych usług.
Zazwyczaj banki wymagają, aby poinformować je o zmianie:
- imienia,
- nazwiska,
- adresu zameldowania,
- adresu do korespondencji,
- serii i numeru dowodu tożsamości.
Czasami konieczne jest także zgłoszenie zmiany innych danych kontaktowych np. numeru telefonu komórkowego, gdy służy on do przekazywania SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi.
Z technicznego punktu widzenia zmiana danych osobowych w banku możliwa jest zwykle na kilka sposobów. Przede wszystkim można to zrobić bezpośrednio w oddziale, ale w wielu bankach zrobimy to także zdalnie np. przez telefon lub internet.
Czy można zmienić dane w banku przez internet?
W większości banków można zmienić dane w banku przez Internet – albo w serwisie transakcyjnym do konta internetowego, albo także w bankowości mobilnej.
W bankowości elektronicznej najczęściej wystarczy po zalogowaniu wejść w swój profil lub ustawienia i tam sprawdzić, które dane można zmienić online.
Przykładowo w serwisie Pekao24 można zmienić: numer i serię dowodu osobistego, dane kontaktowe i adresy (korespondencyjny i zamieszkania). Po wprowadzeniu nowych danych należy je autoryzować otrzymanym kodem SMS. Podobne dane można zmienić w Moim ING, czy w iPKO.
Jak się okazuje, możliwa jest też zmiana danych w banku przez telefon. Wystarczy więc zadzwonić na infolinię i połączyć się z konsultantem, który po potwierdzeniu naszej tożsamości dokona stosownych zmian.
Sprawdź koniecznie: VeloBank zastąpił Getin Noble Bank
Jak zgłosić zmianę nazwiska w banku?
Zmiana danych w banku po ślubie lub rozwodzie dotyczących zmiany nazwiska zwykle wymaga wizyty w oddziale. Najlepiej więc to zrobić po wyrobieniu nowego dowodu, aby przy okazji przekazać w banku dane dokumentu.
Tylko niektóre instytucje umożliwiają zgłoszenie zmiany nazwiska także w bankowości elektronicznej lub na infolinii.
Zmiana nazwiska w banku – dostępne metody
Bank |
Oddział |
Bankowość elektroniczna |
Aplikacja mobilna |
Infolinia |
UWAGI |
Zmiana nazwiska w banku PKO BP |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Zmiana danych osobowych w banku PKO BP w oddziale wymaga zabrania ze sobą starego dowodu osobistego oraz aktu małżeństwa |
Zmiana nazwiska w banku Pekao SA |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Zmiana danych osobowych w banku PEKAO SA także może wymagać dostarczenia aktu małżeństwa |
Zmiana nazwiska w banku ING |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana nazwiska w banku Santander |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana danych w banku po ślubie mBank |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana nazwiska w banku BNP Paribas |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana nazwiska w Banku Millennium |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
- |
Zmiana nazwiska w banku Credit Agricole |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Opcjonalnie zmianę danych można zgłosić przez formularz internetowy |
Zmiana nazwiska w Banku Pocztowym |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Opcjonalnie zmianę danych można zgłosić w placówce pocztowej |
Zmiana nazwiska w Alior Banku |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
- |
Jak powiadomić bank o zmianie dowodu?
Zmiana dowodu w banku zwykle wynika z tego, że stary dokument stracił ważność i musieliśmy wyrobić nowy. W takiej sytuacji zmiana dotyczy numeru i serii dowodu w banku.
Jest ona znacznie prostsza niż zmiana nazwiska, ponieważ większość instytucji umożliwia zrobienie tego samodzielnie w bankowości elektronicznej lub aplikacji.
Warto jednak zaznaczyć, że niektóre banki po aktualizacji danych wymagają, aby przesłać do nich skan nowego dowodu, albo okazać go do wglądu przy okazji wizyty w oddziale.
Zmiana dowodu osobistego w banku – dostępne metody
Bank |
Oddział |
Bankowość elektroniczna |
Aplikacja mobilna |
Infolinia |
Inne metody/ uwagi |
Zmiana dowodu osobistego w banku PKO BP |
TAK |
TAK |
NIE |
TAK |
- |
Zmiana numeru dowodu w banku Pekao SA |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
- |
Zmiana danych dowodu w banku ING |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
- |
Zmiana dowodu w banku Santander |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana dowodu w mBank |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
- |
Zmiana dowodu w banku BNP Paribas |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
- |
Zmiana dowodu w Banku Millennium |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
- |
Zmiana dowodu w banku Credit Agricole |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Opcjonalnie za pomocą formularza internetowego |
Zmiana dowodu w Banku Pocztowym |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Opcjonalnie w placówce pocztowej |
Zmiana dowodu w Alior Banku |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
- |
Zmiana dowodu w VeloBanku |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
- |
Zmiana dowodu i danych osobowych w Banku Spółdzielczym SGB |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
Zmiana danych przez Internet polega na złożeniu stosownego wniosku w bankowości elektronicznej SGB24 |
Ważna!
Jeśli do identyfikacji używasz paszportu, zmianę danych w takim dokumencie musisz zgłosić osobiście w oddziale banku.
To może Cię zainteresować: Zmiany w limitach płatności gotówką dla firm i osób fizycznych
Jak zmienić numer telefonu na koncie bankowym?
Zmiana numeru telefonu w banku jest konieczna głównie wtedy, gdy służy on do otrzymywania kodów autoryzacyjnych SMS. Warto to jednak zrobić także po to, aby bank mógł się z nami w ten sposób kontaktować np. w sprawie atrakcyjnych ofert lub w celu wyjaśnienia różnych problemów związanych np. z rachunkiem czy spłatą kredytu.
O zmianie numeru telefonu można powiadomić bank zazwyczaj na wiele sposobów, także przez bankowość elektroniczną. Wówczas jednak zazwyczaj jest potrzebny także stary numer.
Przykładowo, po aktualizacji danych o nowym numerze w serwisie i aplikacji Moje ING, bank wysyła 2 kody autoryzacyjne potwierdzające taką zmianę – jeden na stary numer, a drugi na nowy. Jeśli nasz stary numer jest nieaktywny, nowy trzeba zwykle zgłosić w oddziale lub na infolinii.
Zmiana numeru telefonu w banku służącego do autoryzacji – dostępne metody
Bank |
Oddział |
Bankowość elektroniczna |
Aplikacja mobilna |
Infolinia |
Uwagi |
Zmiana numeru telefonu w banku PKO BP |
TAK |
TAK |
NIE |
TAK |
Zmiana danych w banku PKO w serwisie transakcyjnym iPKO wymaga autoryzacji np. w aplikacji mobilnej lub kartą kodów. |
Zmiana numeru telefonu w banku Pekao SA |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
Zmiana numeru telefonu w banku Pekao24 wymaga autoryzacji np. w aplikacji PeoPay, jednak należy ją wcześniej ustawić w bankowości elektronicznej |
Zmiana numeru telefonu w banku ING |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
Zmiana numeru telefonu przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru |
Zmiana numeru telefonu w banku Santander |
TAK |
NIE |
NIE |
NIE |
Zmiana danych w banku Santander możliwa jest też za pośrednictwem videorozmowy |
Zmiana numeru telefonu w mBank |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
|
Zmiana numeru telefonu w banku BNP Paribas |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
Zmiana numeru telefonu przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru |
Zmiana numeru telefonu w Banku Millennium |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
Telefoniczna zmiana danych w Banku Millennium możliwa jest za pośrednictwem aplikacji |
Zmiana numeru telefonu w banku Credit Agricole |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
|
Zmiana numeru telefonu w Banku Pocztowym |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
Zmiana danych w Banku Pocztowym możliwa jest także w placówkach Poczty Polskiej |
Zmiana numeru telefonu w Alior Banku |
TAK |
TAK |
NIE |
NIE |
Zmiana danych w Banku Alior przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru telefonu |
Zmiana numeru telefonu w VeloBanku |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
O czym jeszcze warto pamiętać aktualizując dane w banku?
Zmiana danych w banku może wydawać się kłopotliwa i dlatego wiele osób lekceważy tę kwestię. Warto jednak pamiętać, że jeśli tego nie zrobimy, możemy mieć problem z korzystaniem z usług bankowych. Szczególnie ważna jest zmiana nazwiska i dowodu osobistego, mając konto w banku.
Posługując się nieważnym dowodem lub starym nazwiskiem, narażamy się na to, że bank zablokuje nam dostęp do pieniędzy. Zrobi to w naszym interesie, aby chronić nasze bezpieczeństwo. Wciąż bowiem dochodzi do wielu prób wyłudzenia pieniędzy na cudze dane lub skradzione dokumenty.
Banki muszą też przestrzegać rygorystycznych przepisów Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu, które wprost narzucają im nie tylko obowiązek weryfikacji tożsamości klientów, ale też ich bieżącą aktualizację.
Właśnie dlatego raz na jakiś czas możesz otrzymać wiadomość w bankowości elektronicznej o konieczności zaktualizowania danych. Jeśli zlekceważysz tę prośbę, bank może zablokować Ci np. przelewy wychodzące i transakcje kartowe.
Nie przegap:
Jak sprawdzić, czy ktoś wziął na mnie kredyt?
Czy wpłatomaty w Polsce sprawdzają źródło pochodzenia pieniędzy?
0 Komentarze