Jak zaktualizować lub zmienić dane w banku?

  • 05 Gru 2022 | 10:22
  • 7 min. czytania
  • Komentarze(0)
Zmiana danych w banku jest konieczna np. po wymianie dowodu osobistego, przeprowadzce pod inny adres lub po ślubie, gdy wiąże się to z przyjęciem nazwiska po małżonku. Jeśli nie zgłosisz nowych danych do banku, możesz mieć później problem z potwierdzeniem tożsamości, a więc także z dostępem do różnych usług i swoich pieniędzy. Dowiedz się, jak w praktyce wygląda zmiana danych w największych bankach w Polsce.
Jak zaktualizować lub zmienić dane w banku?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Bez względu na to, czy prowadzisz w banku konto osobiste, czy masz w nim zaciągnięty jedynie kredyt lub pożyczkę, powinieneś go poinformować o wszelkich zmianach swoich danych – osobowych, adresowych, a niekiedy także kontaktowych.

W większości przypadków zmiana danych w banku możliwa jest w bankowości elektronicznej lub na infolinii. Jedynie zmiana nazwiska lub wymiana dowodu osobistego może wymagać wizyty w placówce.

Jakie mamy możliwości do zmiany danych w banku?

Na początku warto wyjaśnić, że zmiana danych w banku jest w niektórych przypadkach obowiązkowa, ponieważ wynika wprost z umowy lub regulaminu korzystania z danych usług.

Zazwyczaj banki wymagają, aby poinformować je o zmianie:

  • imienia,
  • nazwiska,
  • adresu zameldowania,
  • adresu do korespondencji,
  • serii i numeru dowodu tożsamości.

Czasami konieczne jest także zgłoszenie zmiany innych danych kontaktowych np. numeru telefonu komórkowego, gdy służy on do przekazywania SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi.

Z technicznego punktu widzenia zmiana danych osobowych w banku możliwa jest zwykle na kilka sposobów. Przede wszystkim można to zrobić bezpośrednio w oddziale, ale w wielu bankach zrobimy to także zdalnie np. przez telefon lub internet.

Czy można zmienić dane w banku przez internet?

W większości banków można zmienić dane w banku przez Internet – albo w serwisie transakcyjnym do konta internetowego, albo także w bankowości mobilnej.

W bankowości elektronicznej najczęściej wystarczy po zalogowaniu wejść w swój profil lub ustawienia i tam sprawdzić, które dane można zmienić online.

Przykładowo w serwisie Pekao24 można zmienić: numer i serię dowodu osobistego, dane kontaktowe i adresy (korespondencyjny i zamieszkania). Po wprowadzeniu nowych danych należy je autoryzować otrzymanym kodem SMS. Podobne dane można zmienić w Moim ING, czy w iPKO.

Jak się okazuje, możliwa jest też zmiana danych w banku przez telefon. Wystarczy więc zadzwonić na infolinię i połączyć się z konsultantem, który po potwierdzeniu naszej tożsamości dokona stosownych zmian.

Sprawdź koniecznie: VeloBank zastąpił Getin Noble Bank

Jak zgłosić zmianę nazwiska w banku?

Zmiana danych w banku po ślubie lub rozwodzie dotyczących zmiany nazwiska zwykle wymaga wizyty w oddziale. Najlepiej więc to zrobić po wyrobieniu nowego dowodu, aby przy okazji przekazać w banku dane dokumentu.

Tylko niektóre instytucje umożliwiają zgłoszenie zmiany nazwiska także w bankowości elektronicznej lub na infolinii.

Zmiana nazwiska w banku – dostępne metody

Bank

Oddział

Bankowość elektroniczna

Aplikacja mobilna

Infolinia

UWAGI

Zmiana nazwiska w banku PKO BP

TAK

NIE

NIE

NIE

Zmiana danych osobowych w banku PKO BP w oddziale wymaga zabrania ze sobą starego dowodu osobistego oraz aktu małżeństwa

Zmiana nazwiska w banku Pekao SA

TAK

NIE

NIE

NIE

Zmiana danych osobowych w banku PEKAO SA także może wymagać dostarczenia aktu małżeństwa

Zmiana nazwiska w banku ING

TAK

NIE

NIE

NIE

-

Zmiana nazwiska w banku Santander

TAK

TAK

NIE

NIE

-

Zmiana danych w banku po ślubie mBank

TAK

NIE

NIE

NIE

-

Zmiana nazwiska w banku BNP Paribas

TAK

NIE

NIE

NIE

-

Zmiana nazwiska w Banku Millennium

TAK

TAK

TAK

NIE

-

Zmiana nazwiska w banku Credit Agricole

TAK

NIE

NIE

NIE

Opcjonalnie zmianę danych można zgłosić przez formularz internetowy

Zmiana nazwiska w Banku Pocztowym

TAK

NIE

NIE

NIE

Opcjonalnie zmianę danych można zgłosić w placówce pocztowej

Zmiana nazwiska w Alior Banku

TAK

TAK

NIE

NIE

-

Jak powiadomić bank o zmianie dowodu?

Zmiana dowodu w banku zwykle wynika z tego, że stary dokument stracił ważność i musieliśmy wyrobić nowy. W takiej sytuacji zmiana dotyczy numeru i serii dowodu w banku.

Jest ona znacznie prostsza niż zmiana nazwiska, ponieważ większość instytucji umożliwia zrobienie tego samodzielnie w bankowości elektronicznej lub aplikacji.

Warto jednak zaznaczyć, że niektóre banki po aktualizacji danych wymagają, aby przesłać do nich skan nowego dowodu, albo okazać go do wglądu przy okazji wizyty w oddziale.

Zmiana dowodu osobistego w banku – dostępne metody

Bank

Oddział

Bankowość elektroniczna

Aplikacja mobilna

Infolinia

Inne metody/ uwagi

Zmiana dowodu osobistego w banku PKO BP

TAK

TAK

NIE

TAK

-

Zmiana numeru dowodu w banku Pekao SA

TAK

TAK

TAK

NIE

-

Zmiana danych dowodu w banku ING

TAK

TAK

TAK

NIE

-

Zmiana dowodu w banku Santander

TAK

TAK

NIE

NIE

-

Zmiana dowodu w mBank

TAK

TAK

TAK

TAK

-

Zmiana dowodu w banku BNP Paribas

TAK

TAK

NIE

NIE

-

Zmiana dowodu w Banku Millennium

TAK

TAK

TAK

NIE

-

Zmiana dowodu w banku Credit Agricole

TAK

NIE

NIE

NIE

Opcjonalnie za pomocą formularza internetowego

Zmiana dowodu w Banku Pocztowym

TAK

NIE

NIE

NIE

Opcjonalnie w placówce pocztowej

Zmiana dowodu w Alior Banku

TAK

TAK

TAK

TAK

-

Zmiana dowodu w VeloBanku

TAK

TAK

TAK

TAK

-

Zmiana dowodu i danych osobowych w Banku Spółdzielczym SGB

TAK

TAK

NIE

NIE

Zmiana danych przez Internet polega na złożeniu stosownego wniosku w bankowości elektronicznej SGB24

Ważna!

Jeśli do identyfikacji używasz paszportu, zmianę danych w takim dokumencie musisz zgłosić osobiście w oddziale banku.

To może Cię zainteresować: Zmiany w limitach płatności gotówką dla firm i osób fizycznych

Jak zmienić numer telefonu na koncie bankowym?

Zmiana numeru telefonu w banku jest konieczna głównie wtedy, gdy służy on do otrzymywania kodów autoryzacyjnych SMS. Warto to jednak zrobić także po to, aby bank mógł się z nami w ten sposób kontaktować np. w sprawie atrakcyjnych ofert lub w celu wyjaśnienia różnych problemów związanych np. z rachunkiem czy spłatą kredytu.

O zmianie numeru telefonu można powiadomić bank zazwyczaj na wiele sposobów, także przez bankowość elektroniczną. Wówczas jednak zazwyczaj jest potrzebny także stary numer.

Przykładowo, po aktualizacji danych o nowym numerze w serwisie i aplikacji Moje ING, bank wysyła 2 kody autoryzacyjne potwierdzające taką zmianę – jeden na stary numer, a drugi na nowy. Jeśli nasz stary numer jest nieaktywny, nowy trzeba zwykle zgłosić w oddziale lub na infolinii.

Zmiana numeru telefonu w banku służącego do autoryzacji – dostępne metody

Bank

Oddział

Bankowość elektroniczna

Aplikacja mobilna

Infolinia

Uwagi

Zmiana numeru telefonu w banku PKO BP

TAK

TAK

NIE

TAK

Zmiana danych w banku PKO w serwisie transakcyjnym iPKO wymaga autoryzacji np. w aplikacji mobilnej lub kartą kodów.

Zmiana numeru telefonu w banku Pekao SA

TAK

TAK

TAK

NIE

Zmiana numeru telefonu w banku Pekao24 wymaga autoryzacji np. w aplikacji PeoPay, jednak należy ją wcześniej ustawić w bankowości elektronicznej

Zmiana numeru telefonu w banku ING

TAK

TAK

TAK

NIE

Zmiana numeru telefonu przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru

Zmiana numeru telefonu w banku Santander

TAK

NIE

NIE

NIE

Zmiana danych w banku Santander możliwa jest też za pośrednictwem videorozmowy

Zmiana numeru telefonu w mBank

TAK

NIE

NIE

TAK

Zmiana numeru telefonu w banku BNP Paribas

TAK

TAK

NIE

NIE

Zmiana numeru telefonu przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru

Zmiana numeru telefonu w Banku Millennium

TAK

NIE

NIE

TAK

Telefoniczna zmiana danych w Banku Millennium możliwa jest za pośrednictwem aplikacji

Zmiana numeru telefonu w banku Credit Agricole

TAK

NIE

NIE

TAK

Zmiana numeru telefonu w Banku Pocztowym

TAK

NIE

NIE

TAK

Zmiana danych w Banku Pocztowym możliwa jest także w placówkach Poczty Polskiej

Zmiana numeru telefonu w Alior Banku

TAK

TAK

NIE

NIE

Zmiana danych w Banku Alior przez Internet wymaga posiadania aktywnego starego numeru telefonu

Zmiana numeru telefonu w VeloBanku

TAK

NIE

NIE

TAK

O czym jeszcze warto pamiętać aktualizując dane w banku?

Zmiana danych w banku może wydawać się kłopotliwa i dlatego wiele osób lekceważy tę kwestię. Warto jednak pamiętać, że jeśli tego nie zrobimy, możemy mieć problem z korzystaniem z usług bankowych. Szczególnie ważna jest zmiana nazwiska i dowodu osobistego, mając konto w banku.

Posługując się nieważnym dowodem lub starym nazwiskiem, narażamy się na to, że bank zablokuje nam dostęp do pieniędzy. Zrobi to w naszym interesie, aby chronić nasze bezpieczeństwo. Wciąż bowiem dochodzi do wielu prób wyłudzenia pieniędzy na cudze dane lub skradzione dokumenty.

Banki muszą też przestrzegać rygorystycznych przepisów Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu, które wprost narzucają im nie tylko obowiązek weryfikacji tożsamości klientów, ale też ich bieżącą aktualizację.

Właśnie dlatego raz na jakiś czas możesz otrzymać wiadomość w bankowości elektronicznej o konieczności zaktualizowania danych. Jeśli zlekceważysz tę prośbę, bank może zablokować Ci np. przelewy wychodzące i transakcje kartowe.

Nie przegap: 

Jak sprawdzić, czy ktoś wziął na mnie kredyt?

Czy wpłatomaty w Polsce sprawdzają źródło pochodzenia pieniędzy?

Data publikacji:
05 Gru 2022

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły