Jak założyć firmę przez bankowość elektroniczną?

  • 06 Mar 2020
  • 4 min. czytania
  • Komentarze(0)
Założenie firmy i prowadzenie w Polsce nie jest takie proste i szybkie, ale można sobie to ułatwić dzięki bankom. Oferują one nie tylko możliwość złożenia wniosku online i pomoc na każdym etapie, ale także dodatkowe usługi po aktywowaniu działalności takie jak konto firmowe z księgowością.
Jak założyć firmę przez bankowość elektroniczną?

Które banki oferują możliwość założenia firmy?

Jak dotychczas ta bezpłatna usługa dostępna jest w PKO BP, mBanku i ING Banku Śląskim. Po założeniu działalności można prowadzić tam konto firmowe i korzystać z dodatkowych udogodnień – w tym z księgowości, terminali płatniczych i firmowych wpłatomatów. Proces założenia firmy odbywa się online – nie trzeba iść do urzędu.

Założenie firmy online

Założenie firmy będzie szybsze, jeśli posiada się konto osobiste w danym banku, ale nie jest to konieczne w przypadku oferty mBanku. Wtedy trzeba jednak odwiedzić placówkę lub zamówić kuriera, by podpisać dokumenty i potwierdzić tożsamość. Bank udostępni wszystko, co potrzebne: dostęp do bankowości elektronicznej, formularz rejestracji firmy i Profil Zaufany, który ułatwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Jak założyć firmę krok po kroku?

Przed założeniem działalności trzeba mieć przede wszystkim biznesplan i kapitał początkowy. Mając je, można przystąpić do wniosku na stronie wybranego banku:

Kredyt gotówkowy 2020 na start  >>

Wszystko pójdzie znacznie szybciej z Profilem Zaufanym lub podpisem elektronicznym. Klient zostaje poinformowany o skutecznym złożeniu wniosku i jego statusie. Przy okazji bank zaoferuje konto firmowe, które pozwoli na łatwiejsze zarządzanie finansami dzięki dostępowi do księgowości online. Trzeba przy tym pamiętać, że rachunek ten może być używany wyłącznie do celów prowadzenia działalności, a o jego założeniu należy poinformować urząd skarbowy i ZUS.

Następnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest on bezpłatny, ale oszuści wykorzystują czasem niewiedzę  początkujących przedsiębiorców i próbują wyłudzić od nich zapłatę. Gdy wniosek dotrze, otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru z datą złożenia dokumentów.

Informacja o przejściu do następnego etapu przychodzi za pośrednictwem SMS-a. Wtedy wnioskodawca dostaje Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP). Rachunki bankowe na firmę aktywowane są od tego momentu. W terminie siedmiu dni od założenia działalności trzeba zgłosić to do ZUS-u. Tutaj wymagany jest własnoręczny podpis. W podobnym czasie można uzyskać REGON, nadany przez GUS.

Wszystkie kroki będą stopniowo opisywane w SMS-ach. Bank poinformuje o tym, co trzeba zrobić w następnej kolejności i jakie dokumenty przygotować. W razie problemów można zadzwonić na infolinię.

Dane potrzebne do złożenia wniosku

Do rejestracji działalności będą potrzebne:

  • nazwa działalności (w przypadku jednoosobowej działalności musi ona zawierać imię i nazwisko właściciela),
  • kody PKD (określają obszary działalności firmy),
  • data planowanego rozpoczęcia działalności,
  • rachunek bankowy (w niektórych sytuacjach jest konieczny),
  • forma opodatkowania (na zasadach ogólnych np. skala podatkowa lub podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa), 
  • informacja o tym, kto zajmie się księgowością (biuro rachunkowe, własny księgowy, samodzielne prowadzenie księgowości, usługi księgowych w banku).

We wniosku CEIDG będą potrzebne:

  • dane przyszłego przedsiębiorcy (imię, nazwisko, PESEL i inne),
  • adres zamieszkania i adresy związane z działalnością,
  • nazwa firmy,
  • kody PKD,
  • liczba zatrudnionych pracowników,
  • dane o ubezpieczeniu zdrowotnym i społecznym,
  • forma opodatkowania,
  • adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy,
  • dane o rachunkach bankowych,
  • informacje o ew. pełnomocnictwie.

Rejestracja VAT – kiedy potrzebna?

Podatnikiem VAT nie trzeba być, o ile wartość sprzedaży w ramach działalności nie przekroczy 200 tys. zł netto rocznie (liczone proporcjonalnie do miesięcy). Nie trzeba się rejestrować, jeśli wykonujesz wyłącznie czynności wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie masz w Polsce siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, ale wykonujesz na terytorium Polski wyłącznie czynności takie jak np. usługi transportowe, lub usługi telekomunikacyjne świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami.

Podatek VAT dotyczy towarów i usług osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą jako producenci, handlowcy, usługodawcy, w tym podmioty pozyskujące zasoby naturalne oraz rolnicy. Podatnikami VAT mogą być osoby, wykonujące zawody prawnicze lub są doradcami (nie dotyczy doradztwa rolniczego) czy jubilerami.

Podobne artykuły