Jeśli jesteś mieszkańcem terenów dotkniętych powodzią, powinieneś wiedzieć o następujących kwestiach:
- We wszystkich bankach konta bankowe działają normalnie i możesz je obsługiwać w bankowości elektronicznej. W niektórych miejscach możesz mieć jednak trudności z dostępem do gotówki.
- Wiele banków zamknęło swoje oddziały i unieruchomiło bankomaty – głównie w Nysie, Jeleniej Górze oraz Kłodzku. Nie działa także około 30 bankomatów sieci Euronet i 150 maszyn sieci PlanetCash.
- W przypadku problemów z dostępnością placówek i bankomatów banki zachęcają do kontaktu z infolinią, a niektóre z nich oferują dodatkowe udogodnienia np. wypłaty gotówki z bankomatów obcych bez prowizji.
Niedostępność placówek banków na terenie powodzi w Polsce
Wrześniowa powódź poczyniła największe szkody w trzech województwach: dolnośląskim, opolskim i śląskim. Według danych rządu zostało tam zalanych około 11,5 tysiąca budynków mieszkalnych, 6 tys. budynków gospodarczych oraz 724 budynków użyteczności publicznej.
Wśród tych ostatnich są także placówki banków, które w związku ze zniszczeniami musiały zostać zamknięte. Dodatkowo banki musiały zamknąć niektóre oddziały oraz bankomaty z powodu odcięcia prądu i internetu lub po prostu ze względu na brak możliwości dojazdu.
Gdzie nie załatwisz sprawy w placówce bankowej? Zamknięte są między innymi:
- PKO BP – agencja bankowa w Lądku Zdrój (do 16 października), oddział w Głuchołazach (do odwołania) i oddział w Kłodzku (do odwołania);
- Bank Pekao S.A – oddziały w Nysie, Kłodzku oraz Polanicy Zdrój;
- ING Bank Śląski – placówki w Nysie, Jeleniej Górze i w Prudniku;
- Credit Agricole – placówki w Kłodzku, Nysie, Bolesławcu, Krapkowicach i Ząbkowicach Śląskich;
- mBank – oddziały w Nysie i Kłodzku,
- VeloBank – placówki w Jeleniej Górze i Nysie.
O zamknięciu niektórych placówek i niedziałaniu wybranych bankomatów poinformował również Santander Bank Polska, który zaleca, aby ich dostępność sprawdzać na bieżąco na stronie internetowej.
Z kolei Alior Bank umieścił na swojej stronie informację, że wszystkie jego placówki są czynne, a jedynie w niektórych z nich może być ograniczona obsługa kasowa. Od 20 września czynne są już także wszystkie oddziały BNP Paribas.
To warto sprawdzić: Jakie są dzienne limity wypłat z bankomatu w różnych bankach?
Dostępne bankomaty i placówki banków na terenach objętych powodzią
Dostępne bankomaty i placówki banków na terenach objętych powodzią znajdziesz na stronach poszczególnych banków. Warto takie informacje sprawdzać na bieżąco, ponieważ banki już starają się jak najszybciej przywrócić pracę swoich placówek oraz urządzeń do wypłat i wpłat gotówki.
Z informacji przekazanych przez banki wynika, że bankomaty i wpłatomaty mogą nie działać przede wszystkim przy zamkniętych oddziałach. Zdarza się jednak, że są one nieczynne także w innych miejscach. Przykładowo, z bankomatów ING Banku Śląskiego nie skorzystasz w Nysie, Otmuchowie, Oławie, Radlinie, Czerwionce Leszczynach oraz Toszku.
Możesz mieć też problem z wypłatą pieniędzy z niektórych urządzeń sieci Euronet – w szczególności na terenie Dolnego Śląska jest utrudniony dostęp do około 30 z nich. Aż 150 urządzeń na terenie objętym powodzią wyłączyła tymczasowo natomiast sieć Planet Cash.
To może cię zainteresować: Wypłata pieniędzy z bankomatu. Czy to bezpieczne?
Udogodnienia dla klientów banków dotkniętych powodzią
Poszczególne banki starają się na różne sposoby pomóc swoim klientom z terenów objętych powodzią. Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje na ten temat:
- informuje na swojej stronie o szybkiej ścieżce obsługi szkód dla klientów, którzy kupili w banku ubezpieczenie nieruchomości PZU – szkodę możesz zgłosić wygodnie w aplikacji mojePZU lub na stronie zgloszenie.pzu.pl;
- uruchomił specjalne konto do wpłat dla osób dotkniętych powodzią i do każdej wpłaconej przez darczyńców złotówki dopłaca drugą,
- umożliwił powodzianom wnioskowanie o bezpłatne zawieszenie spłaty kredytów i pożyczek na 3 miesiące,
- wprowadził bezzwrotne zapomogi i pełnopłatne, usprawiedliwione nieobecności dla swoich pracowników, którzy ucierpieli wskutek powodzi,
- w ramach PKO Ubezpieczenia uruchomił szybką ścieżkę likwidacji szkód z ubezpieczenia PKO Dom przez formularz online, w serwisie iPKO lub telefonicznie;
- poinformował o możliwości załatwienia większości spraw na mLinii w przypadku braku dostępu do placówki lub serwisu internetowego banku,
- zaproponował indywidualne podejście do klientów z problemami ze spłatą kredytów – niektórzy z nich otrzymają dedykowane propozycje wsparcia e-mailem oraz w serwisie transakcyjnym,
- udostępnił instrukcję zgłaszania szkód z ubezpieczeń zakupionych w mBanku – można je zgłaszać poprzez internetowe formularze lub telefonicznie: w UNIQUA pod numerem 22 589 9263, w Generali pod numerem 913 913 913, a w Allianz dzwoniąc pod numer 224 224 224;
- uruchomił wraz z Fundacją Santander zbiórkę na rzecz powodzian i wpłacił na nią 1 mln zł,
- udostępnił swoim klientom możliwość ubiegania się o wsparcie w spłacie kredytów m.in. w postaci zawieszenia rat kapitałowych kredytu hipotecznego lub gotówkowego oraz zrezygnował z pobierania opłat za aneks do umowy kredytowej związany z zawieszeniem rat,
- w okresie 13 września – 31 października 2024 r. rezygnuje z pobierania opłat od swoich klientów za wypłaty z obcych bankomatów zlokalizowanych na terenach objętych powodzią lub zagrożeniem powodziowym;
- proponuje wsparcie w spłacie kredytów, umożliwiając przesunięcie terminu spłaty raty pod numerem telefonu 71 78 71 716 lub wnioskowanie o zawieszenie spłaty kredytu w ramach restrukturyzacji zadłużenia;
- udostępnia informacje na temat zgłaszania szkód z ubezpieczeń zakupionych w banku – w przypadku ubezpieczenia Pakiet DOM szkody można zgłaszać przez internetowy formularz lub pod numerami telefonu: 801 300 515 z Polski i +48 71 77 32 333 z zagranicy;
BNP Paribas:
- do 26 września klienci banku z terenów objętych powodzią będą zwolnieni z prowizji za wypłaty gotówki z kasy w oddziałach oraz z bankomatów,
- przekazał 500 tys. zł na pomoc powodzianom oraz uruchomił specjalny numer konta, na który można wpłacać pieniądze na rzecz organizacji charytatywnych niosących pomoc humanitarną na miejscu;
- udostępnił w aplikacji przycisk Przelew Pomagam, dzięki któremu można wpłacić pieniądze na zbiórkę na pomoc powodzianom Polskiego Czerwonego Krzyża lub Caritas Polska bez konieczności wypełniania formularza,
- sam przekazał powyższym organizacjom 1 mln zł na pomoc powodzianom;
- uruchomił wraz z Fundacją ING Dzieciom zbiórkę pieniędzy dla osób poszkodowanych przez powódź oraz sam wpłacił na nią 1 mln zł.
Oprócz tego banki opracowują ujednolicony program moratorium kredytowego, dzięki któremu kredytobiorcy poszkodowani podczas powodzi będą mogli w każdym banku odroczyć spłatę swoich kredytów według uproszczonej procedury. Będzie on rozwiązaniem niezależnym od rozwiązania rządu, który proponuje całkowite umorzenie kredytów mieszkaniowych dla powodzian na okres 12 miesięcy.
Jak uzyskać pomoc banku w trakcie powodzi?
W trakcie powodzi najszybciej uzyskasz pomoc banku, dzwoniąc na jego infolinię. Poniżej podajemy numery infolinii dla klientów indywidualnych w najważniejszych bankach w Polsce:
- PKO BP – 800 302 302,
- Bank Pekao S.A. – (+48) 519 222 222,
- Santander Bank Polska – 1 9999,
- Alior Bank – (+48) 12 370 70 00 lub (+48) 799 608 502 lub 19 502,
- mBank – (+48) 42 6 300 800 lub 783 300 800,
- ING Bank Śląski – (+48) 32 357 00 69,
- BNP Paribas – (+48) 500 990 500 lub (+48) 22 134 00 00,
- Credit Agricole – 19 019 lub (+48) 71 35 49 009 z zagranicy i z komórek,
- Bank Millennium – (+48) 22 598 40 40 lub (+48) 519 284 040 lub 801 331 331,
- VeloBank – (+48) 664 919 797 lub (+48) 32 604 30 01.
Jeśli masz dostęp do aplikacji bankowej lub serwisu internetowego banku, tam też powinieneś uzyskać pomoc. Wiele banków udostępnia bowiem w aplikacjach funkcję szybkiego połączenia z infolinią, a w serwisach internetowych funkcję czatu.
Dowiedź się więcej na temat bezpiecznej bankowości internetowej:
- Jak wpłacić pieniądze na konto w bezpieczny sposób? 6 metod
- System bankowy w Polsce – jak działa, jak wygląda i jaka jest jego struktura?
- Banki w Polsce zagrożone upadłością
- Czy bank może zamknąć rachunek bankowy?
- Jak założyć konto w banku? Krok po kroku
- Pełnomocnik a współwłaściciel konta bankowego
- Zajęcie konta bankowego przez komornika
- Co to jest depozyt bankowy? Czym się różni od lokaty?
- Wspólne konto bankowe – zasady działania, korzyści i ryzyko
- Błędnie wysłany przelew. Jak ubiegać się o zwrot?
- Dziedziczenie środków z konta bankowego
0 Komentarze