BLIK to prosty, coraz częściej wykorzystywany przez Polaków system płatności mobilnych. Zobacz, co to jest BLIK i jak go założyć, by móc z niego skorzystać. Sprawdziłem:
- BLIK to krajowy system płatności mobilnych.
- Twórcą BLIK-a jest Polski Standard Płatności.
- Z BLIK-a skorzystasz, jeśli jesteś posiadaczem konta w jednym z 19 banków w Polsce.
- Płatności BLIK możesz robić online, w sklepach stacjonarnych, na telefon, ale i wypłacać pieniądze w bankomacie.
Co to jest BLIK?
BLIK jest naszym krajowym system płatności mobilnych, stworzonym przez Polski Standard Płatności. Mogą z niego korzystać klienci niemal wszystkich najważniejszych banków w Polsce, m.in. PKO BP, Pekao SA, ING, Alior Banku, Santander, Banku Millennium, mBanku, Credit Agricole, Banku Pocztowego, VeloBanku, BNP Paribas, Nest! Banku, BOŚ Banku, Citi Handlowego, SGB Banków spółdzielczych, Grupy BPS, a nawet wybranych banków spółdzielczych, jak BS Brodnica czy Krakowski Bank Spółdzielczy i Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie.
Wiesz już, czym jest BLIK, ale dowiedz się także, do ten system jest wykorzystywany. Z założenia ma służyć do wykonywania za pomocą smartfona następujących transakcji:
- płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych,
- szybkich przelewów na numer telefonu odbiorcy,
- wpłacania i wypłacania pieniędzy w bankomatach.
Do dokonywania powyższych operacji nie musisz używać ani karty płatniczej ani wypełniać żadnych formularzy. Sprawdź, na czym polegają transakcje BLIK.
Kod BLIK
Aby wytłumaczyć, jak używać BLIK-a, najpierw muszę wyjaśnić, co to jest kod BLIK. To on stanowi klucz do zrozumienia działania tej usługi. Otóż jest to 6-cyfrowy numer autoryzacyjny, który musisz wygenerować w aplikacji i następnie potwierdzić nim płatność. To wystarczy, by transakcja BLIK została zrealizowana.
Transakcja BLIK
Dzięki BLIK-owi nie potrzebujesz mieć przy sobie karty płatniczej, by płacić w sklepach stacjonarnych. Z kolei przy płatnościach internetowych nie musisz logować się do bankowości elektronicznej, by wykonać przelew. W obu przypadkach do zapłaty wystarczy Ci bowiem numer BLIK wygenerowany w aplikacji.
Środki przekazywane są w bardzo krótkim czasie, a przy przelewach czy to na numer telefonu, czy w internecie, wykorzystywane są zgromadzone na Twoim koncie środki.
W dalszej części tekstu znajdziesz szczegółowe instrukcje, jak się płaci BLIK-iem w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także jak wykonać przelew BLIK na telefon.
Czy BLIK jest bezpieczny?
BLIK jest bezpiecznym systemem płatności mobilnych, ponieważ twórcy zastosowali niezbędne zabezpieczenia:
- osoba pobierająca aplikację z BLIK-iem musi zostać odpowiednio zweryfikowana przez swój bank, by mógł on przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób wspominanej weryfikacji zależy od banku i może być przeprowadzona np. przez bankowość elektroniczną czy za pośrednictwem kodu przesyłanego SMS-em.
- zastosowanie mechanizmu bezpieczeństwa przy dostępie do aplikacji, jak np. PIN, odcisk palca lub hasło.
Kod BLIK generowany i zarządzany jest w sposób centralny przez Polski Standard Płatności, czyli przez operatora BLIK-A. Jest unikatowy, jednorazowy i przypisany do użytkownika, a ponadto zachowuje krótkoterminową ważność przez 2 minuty.
Nie musisz obawiać się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. BLIK jako usługa płatnicza nie archiwizuje żadnych danych użytkownika. Dlatego nie ma zagrożenia, że ktoś mógłby je wykraść.
Kiedy chcesz użyć kodu BLIK, w swojej aplikacji bankowej zobaczysz prośbę akceptacji płatności ze szczegółowymi danymi transakcji, takimi jak jej kwota i nazwa czy imię i nazwisko odbiorcy.
Ponadto, jeśli używasz BLIK-a do wypłaty z bankomatów, transakcji w sieci i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 zł, musisz dodatkowo potwierdzić te operacje kodem PIN. Chyba że Twój bank daje Ci możliwość ustanowienia wyższego limitu.
Jak założyć konto BLIK?
Nie musisz zakładać żadnego dodatkowego konta, by zacząć korzystać z płatności BLIK. Nie zastanawiaj się zatem, jak założyć konto BLIK i jakie warunki musisz przy tym spełnić. Jedyne, czego potrzebujesz, to kilka prostych kroków:
- zainstaluj w smartfonie aplikację mobilną Twojego banku, w którym masz konto osobiste;
- uruchom w aplikacji banku usługę BLIK;
- wejdź w ustawienia i zarejestruj swój numer telefonu.
Pamiętaj, że BLIK jest dostępny tylko w wybranych bankach. Jeśli Twój nie oferuje tej usługi w aplikacji mobilnej lub w ogóle nie zapewnia bankowości mobilnej, to wtedy z niej nie skorzystasz.
Przelewy BLIK – jak płacić i robić przelewy?
Możesz wykonać przelew czy zapłacić za zakupy w sieci lub w sklepie stacjonarnym BLIK-iem jedynie za pośrednictwem aplikacji bankowej w swoim telefonie i wygenerowanego za jej pomocą kodu BLIK.
Zanim wytłumaczę, jak wysłać przelew BLIK-iem, wyjaśnię bardzo ważną rzecz. Otóż to rozwiązanie pozwala Ci na szybkie przesłanie środków z konta za pomocą telefonu wyłącznie w dwóch sytuacjach:
- gdy chcesz przesłać pieniądze BLIK-iem innej osobie na jej numer telefonu,
- gdy chcesz przelać środki z tytułu płatności za zakupy w internecie.
W obu przypadkach przelew na konto BLIK-iem możesz zrealizować pod warunkiem, że odbiorca przelewu również korzysta z tej usługi. Osoba fizyczna powinna więc mieć podobną aplikację na telefonie, natomiast sklep online oferować w bramce płatniczej uruchomione płatności BLIK.
Nie możesz zatem zrealizować przelewu BLIK na numer konta – transakcje rozliczane są wyłącznie w ramach usługi BLIK. Co prawda, niektóre banki oferują możliwość odbierania przelewów przez osoby niekorzystające z aplikacji, ale wymaga to dokonania przez odbiorcę dodatkowych czynności w bankowości elektronicznej.
Za chwilę dowiesz się, jak w praktyce wykonać przelew BLIK w sklepach i na telefon, a przede wszystkim jak wygenerować kod i potwierdzić nim płatność.
Jak wykonać przelew BLIK na telefon?
Przelew BLIK na numer telefonu możesz wykonać łatwo i intuicyjnie. W ten sposób jesteś w stanie błyskawicznie przesłać pieniądze np. znajomemu lub rodzicom. Wystarczy przy tym, że wykonasz kilka prostych kroków:
- uruchom opcję płatności BLIK w swojej bankowej aplikacji mobilnej;
- wybierz opcję „Przelew na telefon BLIK”;
- wybierz z listy kontaktów osobę, do której chcesz przesłać pieniądze lub wpisz ręcznie jej numer telefonu;
- wpisz kwotę przelewu i naciśnij na ekranie przycisk „Wyślij” lub „Zapłać BLIK-iem na telefon”.
Czy można wykonać przelew na telefon niezapisany w bazie BLIK?
Tak, możesz wykonać przelew na telefon osobie, której numeru nie ma jeszcze w bazie BLIK. Ten sposób przesłania pieniędzy jest prosty w użyciu. Musisz wiedzieć przy tym, że na telefon odbiorcy przelewu przychodzi SMS z informacją o tym, że wysłałeś mu pieniądze oraz z linkiem, w który musi ona kliknąć, żeby je odebrać.
Przelew na numer telefonu jest o wiele szybszy niż ten wykonywany w standardowy sposób.
Jak płacić BLIK-iem w sklepie internetowym?
W sklepie internetowym możesz w prosty sposób zapłacić przelewem BLIK. Powinieneś przy tym:
- Na etapie realizacji płatności w sklepie online najpierw w bramce płatniczej wybierz opcję „Płatność BLIK”.
- Uruchom w telefonie aplikację bankową i wyświetl w niej kod BLIK.
- Wpisz kod BLIK na stronie internetowej bramki płatniczej.
- Potwierdź transakcję w telefonie kodem PIN.
To również może Cię zainteresować: Transakcje bezgotówkowe i gotówkowe kartą kredytową – czym się różnią?
Uwaga! W ulubionych sklepach możesz ułatwić sobie dokonywanie płatności BLIK poprzez „zapamiętanie” go w aplikacji. Wówczas przy kolejnych zakupach nie musisz już wpisywać kodu, lecz jedynie potwierdzić transakcję PIN-em.
Do jakiej kwoty można płacić BLIK-iem? To zależy od Twojego banku. Przykładowo:
- PKO BP – domyślni dzienny limit kwoty dla płatności BLIK-iem to 20 000 zł;
- mBank – codziennie możesz dokonać 10 płatności, m.in. na zakupy online, na łączną kwotę 3000 zł;
- Pekao – standardowy limit dzienny na wypłaty i na płatności to 1000 zł, a dla osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych, np. dla dzieci powyżej 13. roku życia, będzie to 200 zł, ale limity można zwiększyć odpowiednio do 10 000 zł i do 1000 zł.
Jak płacić BLIK-iem w sklepie stacjonarnym?
A jak płacić BLIK-iem w sklepie stacjonarnym? W tym przypadku do wyboru masz dwie opcje:
- płatność za pomocą kodu BLIK – wygeneruj kod BLIK w aplikacji w telefonie, a następnie wpisz go w terminalu płatniczym w sklepie (wcześniej musisz powiedzieć kasjerowi, że płacisz BLIK-iem);
- płatność zbliżeniowa BLIK – w tym przypadku wystarczy, że odblokujesz telefon i przyłożysz go do terminalu jak kartę płatniczą.
Funkcja płatności zbliżeniowych BLIK dostępna jest tylko w kilku bankach: PKO BP, mBanku, ING, Santanderze, Alior Banku i Banku Millennium. Ponadto wymaga posiadania w telefonie funkcji NFC.
Do jakiej kwoty można płacić BLIK-iem w sklepie stacjonarnym? Podobnie jak w przypadku limitów w sklepach internetowych, gdzie także możesz dokonywać takich płatności, zależy to od banku, w którym masz konto.
BLIK – często zadawane pytania
Wiesz już, jak wykonać przelew przez BLIK. Poniżej znajdziesz garść dodatkowych informacji na temat działania aplikacji BLIK, które mogą Ci się przydać przy jej użytkowaniu na co dzień.
Pytanie |
Odpowiedź |
Płatność BLIK-iem na odległość. Czy można podać komuś swój kod BLIK? |
Teoretycznie możesz dokonywać BLIK-iem płatności na odległość, ale tylko do niewielkiej kwoty. Wszystkie powyżej 100 zł wymagają dodatkowej autoryzacji PIN w aplikacji. |
Ile czasu ważny jest kod BLIK? |
Kod BLIK po wygenerowaniu w aplikacji bankowej jest ważny 2 minuty. Po upływie tego czasu musisz wygenerować nowy. |
Ile trwa płatność BLIK-iem? |
Przelew na telefon jest realizowany w takim samym trybie jak przelewy natychmiastowe. Pieniądze pojawiają się na koncie odbiorcy zaraz po ich wysłaniu – również w weekendy i święta. |
Czy odbiorca przelewu BLIK widzi moje dane? |
Odbiorca płatności BLIK widzi głównie podstawowe dane osobowe nadawcy, czyli jego imię i nazwisko, a poza tym tylko numer ID oraz tytuł przelewu. Nie ma natomiast informacji o numerze rachunku, z którego wypłynęły środki. |
Jak sprawdzić, za co zapłaciłem BLIK-iem? |
Wystarczy, że zajrzysz do historii transakcji w rachunku bankowym, w której dane dotyczące płatności BLIK-iem są wyszczególnione odpowiednim symbolem. To prosty sposób na skontrolowanie wydatków realizowanych za pomocą BLIK-u. |
Co zrobić, gdy przelew BLIK na telefon nie doszedł? |
Jeśli zrealizowany za pomocą BLIK-u przelew na telefon nie doszedł do odbiorcy, konto nadawcy nie jest obciążane. Może się tak zdarzyć np. w sytuacji, gdy odbiorca nie korzysta z funkcji BLIK. |
Czy do płatności BLIK-iem potrzebna jest karta płatnicza? |
Nie jest ona konieczna, ponieważ BLIK jest powiązany bezpośrednio z kontem bankowym. Możesz natomiast „podpiąć” pod BLIK-a kartę kredytową (o ile taką możliwość oferuje dany bank) i wtedy płacić BLIK-iem bez karty, korzystając ze środków uruchomionych w ramach limitu kredytowego. |
Czy mogę otrzymać potwierdzenie przelewu BLIK? |
Potwierdzenie przelewu lub płatności BLIK możesz wygenerować w bankowości elektronicznej. To, jak będzie ono wyglądało, zależy od banku. |
Czy BLIK-iem mogę wypłacić pieniądze z bankomatu? |
Tak, możesz. W tym celu wystarczy, że na ekranie bankomatu wybierzesz opcję „Wypłata BLIK”, wpiszesz kwotę, a następnie potwierdzisz wypłatę kodem wygenerowanym w aplikacji na telefonie. W wielu bankach prowizja za wypłatę z bankomatu BLIK wynosi 0 zł. Jednak dokładnie sprawdź cennik, ponieważ bezpłatne wypłaty często dotyczą tylko bankomatów danego banku lub jednej sieci. Natomiast za wypłaty z „obcych” maszyn pobierane są prowizje. |
Dlaczego nie mogę płacić BLIK-iem? |
Najczęściej zrealizowanie transakcji nie jest możliwe dlatego, że odbiorca płatności nie korzysta z funkcji BLIK. W praktyce problem z płatnością zdarza się coraz rzadziej. BLIK jest dostępny w niemal wszystkich internetowych bramkach płatniczych i w większości terminali najpopularniejszych sklepów i marketów. |
Źródła:
https://blik.com/
0 Komentarze