Masz Opla albo Citroena? Biegiem do mechanika! Chodzi o wadliwe poduszki powietrzne

  • 30 Sty 2025 | 09:22
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(1)
Ponad 36 tysięcy kierowców w Polsce musi jak najszybciej udać się do autoryzowanych stacji obsługi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o wykryciu poważnej wady w poduszkach powietrznych montowanych w wybranych modelach Opla i Citroena. Problem dotyczy systemu bezpieczeństwa japońskiej firmy Takata, który już wcześniej był przyczyną globalnych akcji serwisowych.
Masz Opla albo Citroena? Biegiem do mechanika! Chodzi o wadliwe poduszki powietrzne

Z tego artykułu dowiesz się:

Kierowcy z pewnością nie ucieszą się z obwieszczenia UOKiKu, bo będzie to wymagało wizyty w autoryzowanych stacjach obsługi, aby mechanicy usunęli wadę i wymienili poduszki powietrzne na nowe. Warto jednak niezwłocznie udać się do mechanika, bo poduszki mogą stanowić nawet śmiertelne zagrożenie dla kierowcy i pasażerów.

Które modele objęto akcją serwisową?

W przypadku Opla wezwanie dotyczy właścicieli modeli:

  • Opel Astra H
  • Opel Mokka

Łącznie chodzi o 26 043 pojazdy zarejestrowane w Polsce. To liczba ponad dwukrotnie większa niż łączna liczba nowo zarejestrowanych osobowych Opli w ubiegłym roku.

Jeśli chodzi o Citroena, problematyczne poduszki powietrzne wykryto w modelu C3. Wadliwe poduszki powietrzne znajdują się w 9623 egzemplarzach tego modelu.

Na czym polega wada fabryczna poduszek?

Producent wyjaśnia, że materiał pirotechniczny (propelent) użyty w poduszkach powietrznych może ulegać degradacji pod wpływem upływu czasu, a także ekstremalnych temperatur i wilgotności.

W efekcie, jeśli dojdzie do uruchomienia poduszki powietrznej w trakcie kolizji, istnieje ryzyko, że mechanizm napełniania zadziała zbyt gwałtownie, powodując oderwanie metalowych fragmentów, które mogą zostać wyrzucone w kierunku kierowcy i pasażera. To stwarza realne zagrożenie poważnych obrażeń, a nawet śmierci.

Co zrobić, jeśli auto podlega akcji serwisowej?

Właściciele pojazdów objętych akcją powinni niezwłocznie skontaktować się z autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO). Naprawa, obejmująca bezpłatną wymianę wadliwych poduszek powietrznych, zostanie przeprowadzona w ramach akcji serwisowej.

Producent zaleca jak najszybsze zgłoszenie się do serwisu, aby uniknąć ryzyka związanego z wadliwymi systemami bezpieczeństwa.

Powrót problemu Takaty

To nie pierwszy raz, gdy poduszki powietrzne Takaty są przyczyną szeroko zakrojonych akcji serwisowych. W przeszłości wadliwe systemy tej firmy były powodem wycofania ponad 100 milionów pojazdów na całym świecie. Problem dotknął niemal wszystkie wiodące marki samochodowe, od Hondy i Toyoty po BMW i Forda.

Teraz temat powraca, obejmując kolejne modele Opla i Citroena. To przypomnienie dla wszystkich kierowców, jak ważne jest regularne sprawdzanie komunikatów dotyczących akcji serwisowych i reagowanie na wezwania producentów.

Jeśli posiadasz Opla Astrę H, Mokkę lub Citroëna C3, nie zwlekaj i jak najszybciej zgłoś się do serwisu. W grę wchodzi bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów.

Data publikacji:
30 Sty 2025

1 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Ik Ekspert 17 czerwca 2025
    We Francji z powodu wadliwych poduszek zginela 13 osoba
    Kazimierski Maciej Ekspert 20 czerwca 2025
    Dlatego, kiedy importer informuje o akcji przywoławczej, zwłaszcza dotyczącej elementu tak istotnego jak poduszki powietrzne, trzeba jak najszybciej skontaktować się z serwisem.

Podobne artykuły