Wcześniejsze emerytury bez obniżek! Co zmieni nowa ustawa?

  • 04 Kwi 2025 | 10:20
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(8)
Rząd przygotował projekt ustawy, który umożliwi ponowne ustalenie wysokości emerytur dla osób, które pobierały wcześniejsze świadczenia przed 6 czerwca 2012 roku. Co to oznacza dla tych, którzy złożyli wnioski o wcześniejsze emerytury? Jakie zmiany czekają emerytów, którzy czują się pokrzywdzeni przez poprzednią reformę?
Wcześniejsze emerytury bez obniżek! Co zmieni nowa ustawa?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Co wprowadza nowy projekt ustawy?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiada zmiany, które dotyczą emerytów pobierających wcześniejsze świadczenia. Nowy projekt ustawy pozwala na ponowne ustalenie wysokości emerytury powszechnej bez pomniejszania jej o wcześniejsze świadczenia. Dotyczy to osób, które:

  • Pobierały wcześniejsze emerytury przed 6 czerwca 2012 roku.

  • Osiągnęły powszechny wiek emerytalny i nabyły prawo do emerytury powszechnej po 2012 roku.

Dlaczego ta zmiana jest potrzebna?

W 2012 roku wprowadzono zmiany w systemie emerytalnym, które sprawiły, że część osób straciła na wysokości swoich emerytur. W szczególności kobiety urodzone w 1953 roku oraz mężczyźni urodzeni w latach 1949-1952 byli dotknięci pomniejszeniem ich emerytur przez wcześniejsze świadczenia. Choć problem został rozwiązany dla niektórych grup w 2020 roku, nie wszyscy zostali odpowiednio zrekompensowani.

Szansa na wcześniejszą emeryturę dla wybranej grupy!
Zobacz więcej

Co zmieni nowa ustawa?

Nowy projekt ustawy pozwoli emerytom ponownie ustalić wysokość emerytury, bez pomniejszania jej o wcześniejsze świadczenia. Takie zmiany wejdą w życie z urzędowego działania, co oznacza, że emeryci nie będą musieli składać dodatkowych wniosków. Ponownie ustaloną emeryturę otrzymają już w 2026 roku, po przewaloryzowaniu jej do tej daty.

Jakie są główne korzyści tej zmiany?

  • Większe emerytury: Emeryci, którzy pobierali wcześniejsze świadczenia, mogą liczyć na wyższe świadczenia po ponownym ustaleniu ich wysokości.
  • Sprawiedliwość: Rozwiązanie to daje szansę na naprawienie krzywd, które zostały wyrządzone przez poprzednie przepisy emerytalne.

  • Automatyczne zmiany: Wszyscy uprawnieni emeryci skorzystają z nowych przepisów bez konieczności składania dodatkowych wniosków.

Ile kredytu może wziąć emeryt lub rencista?
Zobacz więcej

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Projekt ustawy już zdobył finansowanie, a jego wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu oznacza, że wkrótce trafi on pod dalsze uzgodnienia resortowe. Zgodnie z zapowiedziami, zmiany mają być wprowadzone w najbliższym czasie, dając emerytom szansę na wyższe świadczenia.

Podsumowanie – co czeka emerytów?

Nowy projekt ustawy to ważny krok w stronę sprawiedliwości dla emerytów, którzy poczuli się pokrzywdzeni przez wcześniejsze reformy emerytalne. Dzięki wprowadzeniu tych zmian, osoby, które miały zmniejszone świadczenia, będą mogły otrzymać wyższe emerytury. Warto śledzić kolejne kroki rządu w tej sprawie, ponieważ wkrótce te zmiany mogą wpłynąć na poprawę sytuacji finansowej wielu emerytów.

Data publikacji:
04 Kwi 2025

8 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Magda Ekspert 10 kwietnia 2025
    Tak się porobiło w Polsce, że władza ustawodawcza tworzy seryjnie buble prawne i nie zamierza ich korygować, jeśli nie zostanie postawiona pod ścianą przez wyroki sądów i opinię publiczną. Udaje, że problemu nie ma, tak długo jak się tylko da, a gdy już nie da się ignorować faktów bardzo opieszale przystępuje do tzw. działań naprawczych, które są kolejnymi bublami. I tak dokładnie wygląda proces tworzenia ustawy, o której wypowiadał się minister Gajewski. Władza rezygnuje z odebrania należnych emerytom pieniędzy z jednej kieszeni, za to zabiera im z drugiej. I każe się cieszyć zainteresowanym, że będą mieć wyższe świadczenia, choć większość będzie mieć niższe. O wyrównaniach zaniżonych latami emerytur w ogóle nie ma mowy. O odsetkach oczywiście też nie. To władza żąda od obywatela odsetek od pieniędzy jej należnych, ale w drugą stronę to już nie działa. Wygląda na to, że za buble prawne konsekwencje ma ponosić tylko obywatel. W żadnym wypadku nie ten, kto je tworzy. Dziś w Polsce to oczywiste. To jest praworządność?!
  • Adele Ekspert 10 kwietnia 2025
    Ten temat interesuje wielu pracowników i emerytów.
  • Andrzej Ekspert 09 kwietnia 2025
    Swiety artykuł, oby tak dalej.
  • tom77 Ekspert 09 kwietnia 2025
    Niestety, wszystko wskazuje na to, że minister MRPiPS w swoim wystąpieniu w Sejmie świadomie wprowadził w błąd zarówno posłów, jak i opinię publiczną, pomijając najistotniejsze kwestie. Projekt nie uwzględnia waloryzacji kapitału i składek w okresie pobierania wcześniejszej emerytury, nie przewiduje wyrównania, a także zakłada fikcję prawną wobec emerytów, którzy nigdy nie przeszli na emeryturę powszechną — zgodnie z którą ponowne przeliczenie emerytury miałoby nastąpić nie w momencie złożenia wniosku, lecz dopiero po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.
  • Wcześniejszą emerytka Ekspert 09 kwietnia 2025
    Założenia do tej ustawy "naprawczej" nie mają nic wspólnego ze sprawiedliwością i konstytucyjnością. Jeden niekonstytucyjny artykuł (25.1b) rząd chce zastąpić innym, niekonstytucyjnym artykułem (niewaloryzowanie kapitału początkowego i składek od chwili odejścia na emeryturę wcześniejszą). DLACZEGO? Czym różni się nasza sytuacja od sytuacji kobiet i MĘŻCZYZN z 1953 r.? Dlaczego mamy być inaczej traktowani? Dlaczego nie mamy mieć wypłaconego wyrównania? Wniosek o emeryturę powszechną złożyłam w pierwszym, możliwym terminie. Nie liczyłam na sztuczną kapitalizację. Teraz mam być za to ukarana? A w ogóle tekst jest napisany jakby na zamówienie strony rządowej.
  • Bozena Ekspert 09 kwietnia 2025
    Szanowna Redakcjo, Szanowna Pani Redaktor W czwartek, 3 kwietnia, podczas posiedzenia Sejmu pan Gajewski, podsekretarz stanu w MRPiPS, odpowiadając na pytanie posła Tadeusza Tomaszewskiego, w skrócie zrelacjonował założenia projektu UD204, wpisanego do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wystąpienie to zostało opisane na Państwa portalu. Niestety, wszystko wskazuje na to, że minister świadomie wprowadził w błąd zarówno posłów, jak i opinię publiczną, pomijając najistotniejsze kwestie. Projekt nie uwzględnia waloryzacji kapitału i składek w okresie pobierania wcześniejszej emerytury, nie przewiduje wyrównania, a także zakłada fikcję prawną wobec emerytów, którzy nigdy nie przeszli na emeryturę powszechną — zgodnie z którą ponowne przeliczenie emerytury miałoby nastąpić nie w momencie złożenia wniosku, lecz dopiero po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Minister za wszelką cenę starał się wykazać różnice pomiędzy emerytami z rocznika 1953 a pozostałymi rocznikami, choć w rzeczywistości takie różnice nie istnieją. Zdaniem prawników – dr Hańderka oraz mec. Giedrojcia – argumentacja Ministerstwa nie wytrzymuje konfrontacji z faktami. Proponowane regulacje mogą naruszać zasadę równego traktowania, wyrażoną zarówno w Konstytucji, jak i w art. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Co więcej, prowadzą one do pogłębienia wtórnej niekonstytucyjności. Nie sposób racjonalnie uzasadnić, dlaczego emeryci z innych roczników mieliby być potraktowani gorzej niż osoby urodzone w 1953 roku. Proszę o rzetelne poinformowanie opinii publicznej o rzeczywistych intencjach MRPiPS, które stara się stworzyć jedynie pozory rozwiązania problemu, a w istocie nie zamierza zwrócić poszkodowanym przez państwo emerytom ich należnych świadczeń. Dziś dotyczy to wcześniejszych emerytów – jutro może dotknąć każdą inną grupę obywateli. Z poważaniem, Bozena Placzek
  • Bb Ekspert 09 kwietnia 2025
    Nie ma info ze nie bedzie wakoryzacji skladek i kapitalu poczatkowego do momentu przyznania emerytury powszechnej
  • Andrzej Polak-Węgry Ekspert 09 kwietnia 2025
    Szanowna Pani Redaktor, w poniższym artykule pt. Wcześniejsze emerytury bez obniżek! Co zmieni nowa ustawa? Pisze Pani o fakcie że będzie dobrze dla Emerytów, tylko brak w tym artykule faktu że Rząd RP chce kombinować w ustawie ukrywając główny aspekt potrącenia waloryzacji kapitału początkowego i wtedy Emeryci wyjdą na tym jak Zabłocki na mydle. Przesyłam parę danych to zrozumie Pani meritum tematu. Z szacunkiem Andrzej Polak-Węgry 00 36 30 697 45 99 Ps. właśnie wygrałem w tym temacie art. 25 ust 1 b z ZUS-em w I Instancji sądowej, czy ZUS się odwoła czas pokaże za 14 dni. ------------------------------------------- Brak uwzględnienia waloryzacji kapitału i składek w okresie pobierania emerytury wcześniejszej, brak wyrównania oraz przyjęcie fikcji prawnej, dla emerytów, którzy nigdy nie przeszli na emeryturę powszechną, zgodnie z którą ponowne przeliczanie emerytury nie nastąpi w momencie składania wniosku, lecz w momencie osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego - to główne mankamenty projektu ustawy, nad którym pracuje resort pracy dla wcześniejszych emerytów z roczników innych niż 1953. Zdaniem prawników, różnic i niekorzystnych rozwiązań może być więcej, gdy projekt zostanie opublikowany. Już widać, że choć rząd nie chce publikować wyroku TK w sprawie SK 140/20, to dla celów projektu „bierze” z niego to, co chce.

Podobne artykuły