Masz konto w Santander Banku? Oszuści wysyłają podejrzane SMS-y

  • 03 Gru 2024 | 10:08
  • 2 min. czytania
  • Komentarze(0)
Klienci Santander Bank Polska są teraz na celowniku oszustów. Rządowa agencja CERT ostrzega o nowym sposobie wyłudzania pieniędzy. Cyberprzestępcy przygotowali atak i wysyłają fałszywe SMS-y, podszywając się pod bank. Zobacz, jak wygląda podejrzany SMS.
Masz konto w Santander Banku? Oszuści wysyłają podejrzane SMS-y

Z tego artykułu dowiesz się:

Tym razem cyberprzestępcy próbują wyłudzić pieniądze od klientów Santander Bank Polska. Wysyłają wiadomości SMS, w których podszywają się pod bank i próbują wymusić na klientach aktualizację aplikacji mobilnej.

Jak oszuści próbują wyłudzić pieniądze od klientów Santander Bank Polska?

Rządowa agencja CERT Polska, która zajmuje się obsługą incydentów bezpieczeństwa apeluje na portalu X do klientów Santander Bank Polska. Aktualnie oszuści wysyłają do nich SMS-y, gdzie próbują nakłonić ich do aktualizacji aplikacji mobilnej za pomocą przesłanego linka (przykład wiadomości znajdziesz poniżej).

oszustwo w santander bank polska

Źródło: CERT Polska

Straszą, że jeżeli ktoś tego nie zrobi, to jego konto bankowe zostanie zablokowane i nie będzie mógł korzystać ze swoich pieniędzy. Pod linkiem jest zaszyte złośliwe oprogramowanie, które przejmie i zapamięta nasze dane do logowania do bankowości elektronicznej. Później przedstępcy będą mogli łatwo się zalogować do naszej bankowości i ukraść pieniądze.

To popularna metoda oszustwa w internecie, polegająca na próbie wyłudzenia danych. Jest to phishing.

Phishing - jak cyberprzestępcy wyłudzają dane?

Phishing to forma oszustwa, w której cyberprzestępcy podszywają się pod zaufane instytucje, takie jak banki, w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak dane logowania do bankowości elektronicznej, hasła czy kody autoryzacyjne.

Jedną z form phisingu są właśnie SMS-y, w których klient banku dostaje wezwanie do podania danych (np. do bankowości internetowej) albo do kliknięcia w link.

Jak rozpoznać fałszywe wiadomości od banku?

Na początek warto zapamiętać, że bank nigdy nie wymaga od swoich klientów podawania danych do logowania - ani w rozmowie telefonicznej, ani w oddziale, ani w mailu, ani w SMS-ie. Dlatego każda taka prośba powinna wzbudzić Twoją czujność.

Prawdopodobnie masz do czynienia z przestępstwem, jeżeli wiadomość zawiera:

  • komunikat o pilnych problemach i uruchamia presję czasu (np. Twoje konto zostanie zablokowane),
  • fałszywe linki, które nie są zgodne z prawdziwym adresem strony internetowej banku,
  • błędy językowe.

Wydaje się, że phising jest naprawdę łatwo rozpoznać, ale jeżeli dochodzi presja czasu i pobieżne zerknięcie na treść, to łatwo się pomylić. Dlatego zawsze, gdy przychodzi do Ciebie podejrzana wiadomość od banku, nie spiesz się. Bank nigdy nie zablokuje Ci konta w kilka minut. Zawsze masz czas na to, aby zareagować.

Podejrzany incydent warto zgłosić w swoim banku (infolinia dla klientów Santander Bank Polska to 1 9999) oraz do agencji CERT (SMS na numer 8080).

Data publikacji:
03 Gru 2024

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły