MojeID – jak to działa?
MojeID jest zintegrowane z Węzłem Krajowym i Profilem Zaufanym, dzięki czemu pozwala na wiarygodne potwierdzenie tożsamości na koncie osobistym w wielu sytuacjach. Wystarczy mieć urządzenie z dostępem do sieci. Usługa jest bezpieczna – klient sam podejmuje decyzję, czy wyrazić zgodę na dany zakres i cel przekazywania informacji przy każdej operacji. Wymiana danych jest odpowiednio chroniona, co było weryfikowane przez KIR i niezależny audyt. Według dostawcy mojeID spełnia najwyższe wymogi i standardy Ministerstwa Cyfryzacji. Zdaniem Macieja Waliszka, Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Banku BPS, mojeID przyczyni się do szybszego rozwoju cyfrowej gospodarki.
Już teraz konsumenci mogą m.in.:
- składać wnioski do urzędów – o dowód osobisty, paszport, wyrejestrowanie samochodu,
- dostęp do danych (np. dane o ubezpieczeniach społecznych, informacja o punktach karnych)
- potwierdzać wiek klienta np. przy zakupie alkoholu przez Internet czy przy udzielaniu dostępu do treści ograniczonych wiekowo,
- uwiarygadniać dane do dostawy,
- przedłużać umowy,
- rejestrować się i autoryzować usługi i produkty medyczne,
- kupować leki przez Internet,
- kupować ubezpieczenie,
- odnawiać polisę.
Pełna lista dla spraw urzędowych znajduje się na stronie https://obywatel.gov.pl/. Usługi realizowane są szybciej i wygodniej, bo bez wychodzenia z domu. Nie trzeba uiszczać żadnych opłat za samo korzystanie z mojegoID. Lista banków będzie stale się rozszerzać, podobnie jak lista dostawców i oferowanych usług.
Rozwój usług zdalnych w dobie pandemii
Motywacją dla koncentrowania uwagi na nowych funkcjach, które umożliwiają zdalną obsługę różnego rodzaju produktów, usług czy danych, była niewątpliwie pandemia i związane z nią ograniczenia bezpośredniego kontaktu. Banki wprowadziły np. możliwość zakładania konta osobistego czy ubiegania się o pożyczkę z weryfikacją przez selfie. Rozszerzają też otwartą bankowość, która pozwala na łączenie informacji o różnych rachunkach w jednym miejscu, inicjowanie płatności na drugim koncie czy szybsze potwierdzanie dochodów – tutaj pionierem w Polsce jest Bank Millennium. Rozwój rozwiązań zdalnych widać też w firmach e-commerce, gdzie coraz częściej dużą rolę w zakupach pełni dedykowana aplikacja z zapamiętanymi danymi lub platforma online.
Myślisz o dodatkowej gotówce? Sprawdź kredyt gotówkowy dla rolnika >>
0 Komentarze