Jak napisać reklamację do banku? Jak ubiegać się o zwrot prowizji czy przelewu albo odwołać się od decyzji?

  • 14 Sty 2022 | 00:00
  • 8 min. czytania
  • Komentarze(6)
Bank, podobnie jak każda instytucja czy firma, zobligowany jest do przestrzegania przepisów. Jeśli zatem jako klient masz wątpliwości co do jego postępowania, przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi lub złożenia reklamacji. Kiedy możesz to zrobić? Jak napisać reklamację do banku? Co powinno zawierać pismo do banku o zwrot pieniędzy? Poznaj odpowiedzi na te i inne pytania.
Jak napisać reklamację do banku? Jak ubiegać się o zwrot prowizji czy przelewu albo odwołać się od decyzji?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Co zrobić, jeśli bank niesłusznie naliczył ci opłatę (nawet za darmowe konto bankowe) lub w inny sposób nie wywiązał się z umowy? Najlepszym rozwiązaniem będzie napisanie reklamacji, która skutecznie rozwiąże twój problem i rozwieje twoje wątpliwości. Możesz ja także złożyć, gdy uważasz, że należy Ci się zwrot prowizji za spłatę kredytu gotówkowego przed terminem. Reklamacja w banku w przypadku oszustwa czy innego sytuacji najczęściej wymaga pisemnego wniosku.

Reklamacja do banku. Jak napisać skargę do banku lub skuteczną reklamację?

Kiedy zakładasz rachunek, bank ma obowiązek umożliwić Ci dostęp do swoich środków. Jeśli na przykład w wyniku awarii ze strony banku nie możesz zalogować się do bankowości elektronicznej, aby np. zrobić przelew ze swojego konta bankowego, to jest to podstawa do złożenia reklamacji. Nie dotyczy to sytuacji, gdy bank wcześniej to zapowiedział. Jak jednak napisać reklamację w banku?

Nie ma żadnego wzoru, jak powinno wyglądać pismo do banku w sprawie reklamacji. Możesz złożyć je poprzez formularz dostępny na stronie banku lub w twojej bankowości internetowej, sam sporządzić skargę do banku i wysłać ją do instytucji (mailem lub tradycyjnym listem), zadzwonić na infolinię lub porozmawiać z pracownikiem w oddziale banku. W przypadku złożenia reklamacji przez telefon lub w placówce konsultant musi w twoim imieniu spisać ją i przedłożyć ci do akceptacji. 

Podstawę prawną złożenia reklamacji do banku stanowi Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym z 2015 roku. Przykładową reklamację do banku bez większych problemów znajdziesz w sieci. Każdy bank na swojej stronie także umieszcza przydatne informacje w tej kwestii. 

Dowiedz się też, jak zrezygnować z pożyczki. Poznaj swoje prawa!

Jak napisać reklamację do banku o zwrot pieniędzy?

Bank niesłusznie naliczył ci opłatę za konto bankowe? Bankomat nie wypłacił ci gotówki, a pieniądze zostały ściągnięte? Przelew został zrealizowany w błędnej kwocie lub na zły rachunek? To tylko przykłady sytuacji, kiedy masz prawo złożyć reklamację do banku. Jak to zrobić, aby bank uznał twoje racje?

Pamiętaj, że także w twoim interesie leży, aby reklamacja do banku o zwrot pieniędzy była jasna, konkretna i rzeczowa. Nie opisuj w niej zbędnych emocji, ale skup się na faktach, które będą świadczyły na twoją korzyść. Wtedy zespołowi reklamacyjnemu łatwiej będzie uwierzyć w twoją wiarygodność.

  1. Podaj swoje dane osobowe i kontaktowe. W piśmie musisz zawrzeć swoje: imię i nazwisko, adres zamieszkania i ewentualnie adres mailowy i telefon.
  2. Wskaż dane banku. Pamiętaj, aby podać pełną nazwę i adres instytucji. Jeśli reklamujesz obsługę na infolinii, to podaj nazwisko konsultanta, a jeżeli w placówce, to jej adres oraz nazwisko osoby, która cię obsługiwała.
  3. Szczegółowo opisz sprawę. Nie skupiaj się na emocjach, nie pisz, jak źle się czujesz z tym, że zostałeś nieprofesjonalnie potraktowany. Połóż nacisk na fakty:
  • kiedy dzwoniłeś na infolinię lub byłeś w oddziale banku,
  • o jaki produkt chodzi (warto podać numer umowy np. kredytu, o otwarcie konta bankowego),
  • jakie informacje uzyskałeś od pracownika banku lub były zawarte w umowie,
  • jakie szkody poniosłeś (np. bank niesłusznie pobrał Ci opłatę).

Zdefiniuj swoje oczekiwania. Reklamacja będzie niepełna, jeżeli nie napiszesz, czego chcesz od banku. W tym przypadku powinien to być zwrot niesłusznie poniesionych kosztów. Pismo do banku o zwrot pieniędzy oczywiście musisz podpisać.

Reklamacja w banku w przypadku oszustwa

Do oszustwa dochodzi, gdy bank świadczy usługi niezgodnie z zapisami umowy. Dotyczy to głównie sytuacji, gdy pobrał opłaty, których nie powinien (np. spełniłeś warunki uniknięcia opłaty za teoretycznie darmowe konto bankowe, a mimo to, musiałeś za nie zapłacić). Możesz się powoływać na ten punkt także, jeśli bank nie wywiązał się z promocji (np. nie wypłacił ci premii za otwarcie konta bankowego) albo nie zamknął produktu, o co wnioskowałeś w uzgodnionym terminie. 

Reklamacja w banku w przypadku oszustwa przyjmuje postać skargi do banku. I w tym przypadku wzór reklamacji do banku będzie taki sam jak powyżej, z tym że opis sytuacji będzie się nieco różnił.

Zobacz też: Kradzież pieniędzy z konta i karty. Gdzie ją zgłosić? Jak odzyskać pieniądze?

Reklamacja do banku o zwrot przelewu

Jak odzyskać środki z błędnego przelewu? Musisz złożyć reklamację do banku w sprawie przelewu. Co w niej zawrzeć? Podaj jak najwięcej szczegółów, w tym przede wszystkim numer rachunku odbiorcy, numer Twojego konta, kwotę oraz datę realizacji. Po otrzymaniu tych informacji bank ma 3 dni na poinformowanie odbiorcy przelewu, że ma on obowiązek zwrotu omyłkowo przesłanych środków.

A co, gdy to bank niesłusznie pobierze od Ciebie pieniądze? Niezbędna będzie reklamacja do banku o zwrot przelewu. 

To również powinno być pomocne: Jak odwołać przelew? Sprawdzamy, jak to zrobić w 12 największych bankach!

Reklamacja do banku – wypłata z bankomatu

Bankomat nie wydał pieniędzy, a bank mimo to pobrał je z konta? Błędy w systemie się zdarzają i każdą taką sytuację należy zgłosić. Chodzi przecież o Twoje pieniądze. Nie musisz szukać specjalnego wzoru reklamacji do banku. Pamiętaj jednak, że to pismo o charakterze urzędowym. Zawrzyj więc datę, dane osobowe i opisz sprawę. Reklamację złożysz też telefonicznie. 

A jak odzyskać niewypłacone pieniądze z bankomatu, kiedy bank odrzuci reklamację? Możesz zgłosić się o pomoc do Rzecznika Finansowego lub wystąpić z powództwem do właściwego miejscowo sądu powszechnego.

Przeczytaj też: Co zrobić gdy bankomat zatrzymał moją kartę?

Reklamacja kredytu – jak napisać pismo do banku w tej sprawie?

Reklamacja kredytu zdarza się rzadko. W końcu zaciągamy go świadomie i znamy jego warunki. Może się jednak zdarzyć, że bank wprowadzi Cię w błąd i np. nie otrzymasz preferencyjnych warunków, które były Ci obiecane. Nie zwlekaj i złóż pismo do banku w sprawie reklamacji kredytu. Najlepiej, gdy dołączysz także dowody, które potwierdzą, że zostałeś oszukany. Mogłeś przecież wynegocjować z bankiem warunki kredytu.

Jak napisać reklamację do banku o zwrot prowizji?

Prowizja za udzielenie kredytu ma znaczący wpływ na wydatki ponoszone przez kredytobiorcę. Jeśli spłacisz kredyt przed terminem, masz jednak prawo do uzyskania częściowego zwrotu prowizji. W tej sytuacji przepisy są po Twojej stronie. Zazwyczaj wystarczy wystąpić z wnioskiem o zwrot prowizji. Banki najczęściej mają wzór takiego dokumentu na swojej stronie internetowej. Jeśli jednak mimo złożenia wniosku, nie otrzymasz odpowiedzi, to konieczne będzie złożenie skargi do banku.

Reklamacja do banku w sprawie kredytu we frankach

W przypadku kredytu indeksowanego kredytobiorca w reklamacji musi wskazać, jakich konkretnych zapisów domaga się usunięcia z umowy. Nie może po prostu zareklamować wzięcia kredytu. Niemniej, ma prawo do złożenia reklamacji pisemnie lub elektronicznie. Niektóre banki dopuszczają też złożenie reklamacji w formie ustnej. Ta forma jest jednak odradzana. Dlaczego?

Reklamacja do banku w sprawie kredytu we frankach bywa odrzucana, a wówczas pozostaje jedynie droga sądowa. Jest o co walczyć, bo coraz więcej osób sprawy tego rodzaju wygrywa. Wzór reklamacji do banku dot. kredytu frankowego można znaleźć w sieci. Lepiej jednak sporządzić go pod okiem prawnika.

Co zrobić, jeśli spotkaliśmy się z odmową? Odwołanie od decyzji banku w sprawie reklamacji

W 2015 roku weszła w życie Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym. Zgodnie z jej zapisami bank ma 30 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli tego nie zrobi, to pismo uznaje się na korzyść klienta. Brak odpowiedzi jest zatem dobrą wiadomością. 

Pamiętaj, że gdy dostaniesz decyzję odmowną, to nie oznacza, że sprawa jest zamknięta. Masz jeszcze kilka możliwości. Jedna z nich to odwołanie od decyzji banku. I w tym przypadku konieczne jest pismo do banku. Jeśli jednak uznasz to za nieskuteczne, możesz od razu napisać do Rzecznika Klienta. Musisz jednak wiedzieć, że działa on w wybranych bankach. Na tej liście znajdują się: PKO BP, Getin Bank, Credit Agricole, Santander Bank Citi Handlowy, Pekao SA i BNP Paribas.

Inna droga to zwrócenie się o pomoc do Rzecznika Finansowego. Może on zapewnić wsparcie w trakcie postępowania sądowego, ale i przeprowadzić poreklamacyjne postępowanie polubowne.

Możesz również zgłosić sprawę do UOKiK i DOK, o ile masz podejrzenia, że zostały złamane prawa konsumenta.

Jak napisać reklamację do banku? Podsumowanie

Reklamacja w banku jest jak najbardziej możliwa i nie zawsze dotyczy oszustwa. Zdarza się, że omyłkowo wpiszesz zły adres do przelewu czy nie otrzymasz pieniędzy z bankomatu, a mimo to zostaną pobrane z konta. Wszystkie są sytuacjami uprawniającymi nas do wystosowania odpowiedniego pisma.

Skarga do banku nie musi być jednak pisemna. Możesz po prostu chwycić za słuchawkę. Jeśli jednak chcesz złożyć ją pisemnie, to skorzystaj z gotowego wzoru reklamacji do banku. Nierzadko znajdziesz go po prostu na stronie danej instytucji. Pamiętaj, że bank ma 30 na odpowiedź, a odmowna nie oznacza, że musisz ją od razu zaakceptować. 

Nie przegap: Gdzie zgłosić zgubienie dowodu osobistego?

Data publikacji:
14 Sty 2022

6 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • Papuga Mietek Ekspert 03 lipca 2023
    Kłamstwo. 30 dni, a nie 30 dni roboczych. Patrz: art. 6 Ustawy.
  • Jolanta Ekspert 09 stycznia 2023
    Dzień dobry.Mam prośbę o pomoc mam problem który polega na tym że 4dni temu w czwartek byłam w banku bo zablokowałam sobie kartę i przy okazji zaoferowano mi kredyt wiedząc że już mam kredyty ale po przeanalizowaniu i połoczeniu dostałam zdolność.Problem jest taki że ubezpieczenie kredytu przed tym kredytem miałam ubezpieczony na cały okres kredytowania podpisując tą swiezą umowę kredytową pytałam dwa razy panią na ile jest ubezpieczony pani stanowczo mnie zapewniła że na 5lat a w domu dopiero dostrzegłam bo nie miałam okularów do czytania bo nie spodziewałam się wogóle jakiegoś kredytu, że w umowie jest zapis że ubezpieczenie kredytu jest na 36miesiecy.Nie wiem czy jest możliwość korekty umowy czy poprostu będę zmuszona do złożenia Oświadczenia Odstąpienia od umowy.Nie wiem co mam robić nie stać mnie na prywatną poradę prawną gdyż jestem schorowaną emerytką z najniższą emeryturą,a dziś muszę jechać do banku.Proszę o jakieś info co powinnam zrobić w takiej sytuacji za co z góry dziękuję.Z poważaniem.Jolanta
    Serafin Anna Ekspert 09 stycznia 2023
    Jolanto, warto z tej sytuacji wyciągnąć wnioski na przyszłość. Zawsze czytać dokumenty samemu. A co do tego, co można zrobić, no to trzeba w banku zapytać o dostępne możliwości.
  • Prawie były klient jednego z banku Ekspert 08 lipca 2020
    Bardzo dziękuje za artykuł .Jutro biorę się za złożenie reklamacji na obsługę moich kredytów a raczej za wyciągnięcie spłat zaległości do max 60 dni a dopiero na prawie końcu uruchomieniu jakiś technicznych kont żeby inaczej księgować - doszło do windykacji a aktualnie do wypowiedzenia 4 umów. I będę składał do skutku
    Serafin Anna Ekspert 10 lipca 2020
    Trzymam kciuki za pozytywne rozpatrzenie sprawy ;) Daj znać, jaka była odpowiedź banku.
  • Szymon z OOE.pl Ekspert 10 stycznia 2020
    chodziło o zwiększenie raty kredytu o raptem 50 zł, potrzebowali 3 miesiące aby to zmienić
  • Serafin Anna Ekspert 10 stycznia 2020
    Cześć Szymon,a zdradzisz, czym zawinił Ci bank?
  • Szymon z OOE.pl Ekspert 10 stycznia 2020
    przydatny artykuł, ja pisałem ale niestety dostałem z banku odpowiedź negatywną, nie chciało mi się później walczyć o parę złotych, ale opinię jako klient mam...

Podobne artykuły