Ze względu na to, że kredyt hipoteczny zaciągany jest na wysoką kwotę i długi okres spłaty, banki przy jego udzielaniu dość wnikliwie badają sytuację finansową kredytobiorcy. Zwracają uwagę nie tylko na wysokość dochodów, ale także ich źródło. Najlepiej, by zapewniało ono regularne wpływy na konto w tej samej lub zbliżonej wysokości. Takie stałe dochody zapewnia umowa o pracę, dlatego właśnie ona jest preferowana przez banki.
Niektóre instytucje jednak są skłonne udzielić kredytu na zakup mieszkania osobom zatrudnionym na umowie zlecenie. Czy w takim razie dostaniesz kredyt hipoteczny w mBanku, gdy umowa zlecenie jest Twoim źródłem dochodów?
Czy kredyt hipoteczny z umową zlecenia jest dostępny dla klientów mBanku?
Kredyt hipoteczny z umową zlecenie jest w mBanku jak najbardziej dostępny. Możliwość ubiegania się o niego dla osób uzyskujących dochody na podstawie takiej umowy bank wprowadził całkiem niedawno, bo w 2020 roku.
O kredyt hipoteczny w mBank na umowę zlecenie mogą się ubiegać zarówno obecni, jak i nowi klienci tej instytucji, jednak otrzymanie finansowania zależy od spełnienia przez nich określonych warunków. W ramach oferty można wnioskować o taki kredyt na zakup mieszkania, domu lub działki, a także na remont nieruchomości i budowę domu jednorodzinnego.
Kwota zobowiązania może wynieść od 100 000 do 2000 000 zł, a jego spłatę można rozłożyć na okres nawet 35 lat.
Jakie trzeba spełnić warunki w mBank, by otrzymać kredyt hipoteczny na umowę zlecenie? Oprócz tych standardowych dotyczących posiadania odpowiedniego wkładu własnego i zdolności kredytowej kredytobiorca powinien wykazać, że ma zawartą umowę zlecenie obowiązującą od co najmniej 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku. Niezbędne jest także odpowiednie udokumentowanie dochodów oraz zatrudnienia.
Ile czeka się na kredyt hipoteczny w mBanku? Wstępną decyzję można uzyskać nawet w ciągu kilku dni od złożenia kompletnego wniosku, natomiast na tę ostateczną trzeba czekać od 1,5 do 3 miesięcy.
Choć kredyt hipoteczny w mBank a umowa zlecenie nie są pojęciami wykluczającymi się nawzajem, należy mieć świadomość, że zaciągnięcie zobowiązania na podstawie tej formy zatrudnienia może być nieco trudniejsze niż w przypadku osób mających umowę o pracę.
Bank będzie wymagał odpowiednio wysokich dochodów, a także zbada perspektywy zatrudnienia, które w przypadku zleceniobiorcy nie zawsze są pewne. Może też sugerować konieczność przedstawienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty zobowiązania np. w postaci wykupienia ubezpieczenia na życie.
Ubezpieczenie na życie przy kredycie hipotecznym na umowę zlecenie
Podobnie jak w innych instytucjach także w mBanku można wykupić ubezpieczenie na życie do kredytu hipotecznego. Można, ale nie trzeba, ponieważ zgodnie z przepisami bank nie ma prawa warunkować udzielenia kredytu od jego wykupienia. Jedynym obowiązkowym ubezpieczeniem przy kredycie hipotecznym jest ubezpieczenie nieruchomości.
Od wykupienia dobrowolnej polisy na życie zależą jednak warunki kredytowania. Klienci mBanku, którzy zdecydują się na takie ubezpieczenie, mogą liczyć na preferencyjne stawki marży kredytu hipotecznego. Ma ona duży wpływ na koszty zaciągnięcia zobowiązania, a w konsekwencji także na ocenę zdolności kredytowej.
Przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny na umowę zlecenie, gdy ta zdolność może być niewystarczająca, warto więc rozważyć wykupienie polisy na życie. Może to zasugerować sam bank, gdy stwierdzi, że na standardową ofertę bez ubezpieczenia po prostu kredytobiorcy nie stać.
Jak kredyt z umową zleceniem wpływa na marżę i wysokość innych opłat?
Do najważniejszych kosztów kredytu hipotecznego należy oprocentowanie oraz prowizja. Aktualnie mBank proponuje kredyt hipoteczny z prowizją 0%. Natomiast na wysokość oprocentowania wpływa stawka referencyjna WIBOR (R) oraz marża, która jest określana przez bank.
W mBank marża kredytu hipotecznego może wynieść od 1,76% do 4,56%. Jej wysokość zależy od kilku czynników m.in.:
- wysokości wkładu własnego – im jest on wyższy, tym niższa jest marża,
- wysokości dochodów – najniższe stawki marży mają klienci osiągający dochód powyżej 5000 zł miesięcznie,
- posiadania konta osobistego w mBanku – klienci mający takie konto, na które wpływa ich wynagrodzenie, mogą liczyć na niższą marżę,
- wykupienia polisy na życie – dzięki temu też można obniżyć wysokość marży.
Źródło dochodów, czyli rodzaj umowy z pracodawcą, może mieć również wpływ na wysokość marży. W mBank umowa zlecenie nie jest co prawda przeszkodą do uzyskania kredytu hipotecznego, ale może być różnie oceniona np. pod względem okresu trwania. Jeśli będzie on zbyt krótki, bank może uznać, że podejmuje większe ryzyko przy udzieleniu kredytu i aby go zrekompensować, może zaproponować wyższą marżę.
To również interesujące: Jak otrzymać kredyt przy nieregularnych dochodach?
Chcąc się przekonać, jaka będzie marża i oprocentowanie kredytu, najlepiej złożyć do mBanku wniosek kredytowy i zaczekać na wstępną decyzję kredytową oraz wstępne warunki umowy.
Dokumenty niezbędne do uzyskania kredytu hipotecznego na umowie zleceniu w mBanku
Jeśli zdecydujesz się złożyć w mBanku wniosek o kredyt hipoteczny, musisz najpierw przygotować kilka dokumentów. Jako osoba uzyskująca dochody z tytułu umowy zlecenia obowiązuje Cię nieco inna lista formularzy niż pozostałych wnioskodawców. Oto, jakie są w mBank wymagane dokumenty do kredytu hipotecznego dla zleceniobiorców:
- wniosek o zawarcie umowy kredytowej – na druku mBanku,
- wniosek o kredyt hipoteczny,
- oświadczenie zbywcy nieruchomości zawierające m.in. numer księgi wieczystej nieruchomości,
- formularz z danymi wnioskodawcy – na druku mBanku,
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu przy umowie zlecenie – musi go wypełnić pracodawca na druku mBanku,
- potwierdzenia wpływów wynagrodzenia za 6 ostatnich miesięcy np. na wyciągach bankowych.
Warto zwrócić uwagę, że wiele dokumentów należy dostarczyć na formularzach bankowych. Są one do pobrania w formacie pdf na stronie mBanku.
Jakim wkładem własnym trzeba dysponować, biorąc kredyt hipoteczny na umowę zlecenie?
Chcąc ubiegać się o kredyt hipoteczny w mBanku, każdy klient (bez względu na formę zatrudnienia) powinien dysponować wkładem własnym na poziomie minimum 10% wartości proponowanej na zabezpieczenie kredytu. Warto tutaj wiedzieć, że hipoteka w mBank może być ustanowiona nie tylko na kupowanej nieruchomości, ale też na innej – należącej do kredytobiorcy lub osoby trzeciej.
Jednocześnie mBank zastrzega, że minimalną wysokość wkładu własnego określa indywidualnie dla każdego klienta w zależności od jego zdolności kredytowej. Przy wnioskowaniu w mBank o kredyt hipoteczny umowa zlecenie może więc być dość istotnym czynnikiem, który spowoduje większe wymagania w zakresie wkładu własnego. Należy też pamiętać, że od jego wysokości zależy w mBanku marża kredytu hipotecznego.
Zobacz też: Jak obliczyć wkład własny 2022? Wymagania banków przy kredycie hipotecznym
Teoretycznie warunki udzielenie kredytu hipotecznego w mBanku dla osób mających umowę zlecenie nie różnią się od warunków stawianych pozostałym kredytobiorcom. Mimo to ta forma zatrudnienia może wpłynąć na ocenę zdolności kredytowej oraz koszt zaciągnięcia zobowiązania.
Jak zwiększyć swoje szanse na uzyskanie kredytu hipotecznego w mBanku i otrzymania go na korzystnych warunkach? W tym celu zleceniobiorcy powinni rozważyć m.in.:
- zgromadzenie jak największego wkładu własnego – najlepiej powyżej 20%;
- zadbania o odpowiednio długi okres trwania umowy zlecenia – powinna ona obowiązywać od minimum 6 miesięcy, ale dobrze, jeśli też będzie trwała jak najdłużej (np. przez kolejne 12 miesięcy);
- otwarcie konta osobistego w mBanku i zapewnienia na nim regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia – najlepiej, jeśli wpływy do mBank będą w wysokości minimum 5000 zł;
- wykupienia ubezpieczenia na życie.
Warto też skontaktować się z doradcą kredytowym mBanku, ponieważ on najlepiej oceni szanse na uzyskanie kredytu hipotecznego na umowę zlecenie, a także wyjaśni, na jakie warunki finansowania można liczyć.
0 Komentarze