Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i kiedy będzie nam potrzebny?

  • 15 Wrz 2023 | 10:44
  • 6 min. czytania
  • Komentarze(0)
Wypis i wyrys z rejestru gruntów online zawiera ważne informacje o nieruchomości oraz jej właścicielach. Czasem jest niezbędny do dokonania wpisu w księdze wieczystej, ale nie tylko. Czym jest wypis i wyrys gruntów? Kiedy jest potrzebny, jak go uzyskać i ile kosztuje? Wszystkiego dowiesz się z poniższego materiału.
Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i kiedy będzie nam potrzebny?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Wypis i wyrys z ewidencji gruntów jest wykorzystywany przez rzeczoznawców do sporządzania operatów szacunkowych. Oprócz tego przydaje się podczas procesu kupna i sprzedaży nieruchomości. Dokumenty te są ważne do kredytu hipotecznego. Jednak to tylko kilka sytuacji, w których są potrzebne. Jeśli zastanawiasz się, ile może wynieść Cię rata kredytu, skorzystaj ze specjalnego kalkulatora kredytowego.

Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów to oficjalne dokumenty, które zawierają istotne informacje związane z konkretną nieruchomością. Co zawiera wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków? W wypisie znajdują się szczegóły dotyczące nieruchomości, takie jak jej przeznaczenie, powierzchnia i dokładne położenie. Właściciele gruntów mogą korzystać z tych danych przy sprzedaży nieruchomości, podziale działki lub w przypadku konieczności wpisu do księgi wieczystej. Osoby zainteresowane zakupem mogą znaleźć informacje takie jak numer działki, jej typ (np. budowlana, rolna) oraz dane aktualnego właściciela.

Natomiast wyrys z rejestru gruntów to graficzna reprezentacja informacji z ewidencji gruntów. Na tej mapie przedstawione są kontury działki, inne działki, granice, drogi publiczne i nazwy ulic. To wizualne przedstawienie pozwala lepiej zrozumieć układ nieruchomości. Wypis i wyrys z rejestru gruntów są również istotne, gdy potrzebujesz oszacować wartość swojej nieruchomości i zamierzasz zlecić sporządzenie ekspertyzy szacunkowej przez rzeczoznawcę.

Szczegóły dotyczące wypisu i wyrysu z rejestru ewidencji gruntów, można znaleźć w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Przykładowy, również uproszczony wypis z rejestru gruntów dostępny jest w internecie.

Koniecznie przeczytaj: Kredyt hipoteczny krok po kroku. Opisujemy cały proces

Czym różni się wypis od wyrysu?

Wypis z rejestru gruntów jest przedstawiony w formie tabeli, co ułatwia szybkie znalezienie istotnych informacji. Ten dokument może mieć różne wersje, z pełnym wypisem służącym do celów związanych z księgą wieczystą. Wszystkie kopie dokumentu muszą być oficjalnie potwierdzone pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika urzędu.

Wyrys z mapy ewidencyjnej to z kolei wybrany fragment mapy, który prezentuje określoną działkę lub działki objęte konkretnym wnioskiem. Na tym wyrysie znajdziesz istotne szczegóły, takie jak numer ewidencyjny działki i jej położenie względem innych działek. Zobaczysz również opisy oraz kontury obszarów użytków gruntowych i klasy gleboznawcze, a także usytuowanie budynków wraz z numerami porządkowymi i punkty graniczne. Mapa będzie także oznaczać nazwy ulic oraz oznaczenia dróg publicznych.

Mapy ewidencyjne to dokumenty zawierające podstawowe informacje dotyczące danej działki, jednak nie zawierają informacji o jej infrastrukturze technicznej ani szczegółach dotyczących terenu.

Kiedy potrzebny jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów?

Baza danych ewidencji gruntów i budynków stanowi zbiór informacji, który ma zastosowanie zarówno wśród właścicieli nieruchomości, jak i różnych instytucji oraz urzędów. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne określa zakres zastosowania tej ewidencji.

Informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków dotyczących określonej działki lub kilku działek mają szerokie zastosowanie. Przykładowo, są one podstawą do obliczania podatku od nieruchomości przez Urzędy Gmin. Dane z tej bazy są wykorzystywane przez Urzędy Gmin w procesie planowania przestrzennego, co ma wpływ na wytyczanie celów zagospodarowania przestrzennego, w tym możliwości budowy i zagospodarowania terenu.

Posiadacze nieruchomości korzystają z informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków podczas różnych procedur prawnych, takich jak:

W kontekście zakupu działki pod budowę domu niezbędnym dokumentem w procesie zawierania umowy kupna działki jest właśnie wypis i wyrys z bazy ewidencji gruntów i budynków. Dokumenty te dostarczają istotnych informacji, które są istotne dla notariusza i właścicieli nieruchomości.

Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów krok po kroku?

Wniosek o wypis możesz złożyć drogą tradycyjną lub online. W pierwszym przypadku wystarczy, że wyślesz go pocztą lub dostarczysz do odpowiedniego starostwa. Dla wielu osób wygodniejszą opcją jest jednak złożenie wniosku online.

Gdzie uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów można uzyskać w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta. Wystarczy, że osobiście się tam udać i poprosić o odpowiedni formularz, lub możesz dostarczyć już wypełniony wniosek, który możesz wydrukować z internetu. Jednak nie jest konieczne osobiste odwiedzanie urzędu. Możesz także wypełnić wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP, co pozwoli na załatwienie sprawy online.

Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Chcąc złożyć wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów przez internet:

  • Wejdź na stronę internetową Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
  • Wybierz rozwijaną listę i kliknij hasło „geodeci powiatowi”.
  • Wybierz też województwo.
  • Następnie kliknij „portal mapowy”.

Musisz wiedzieć, że nie wszystkie powiaty oferują możliwość złożenia wniosku online. Wzór wniosku jest dla całego kraju jednakowy.  Wniosek możesz złożyć również poprzez ePUAP. Jednak w tym przypadku musisz posiadać profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Wniosek możesz złożyć również listownie lub osobiście. W tym celu:

  • Pobierz odpowiedni wniosek ze strony internetowej lub uzyskaj go w urzędzie.
  • Wypełnij go.
  • Zanieś lub wyślij dokument pocztą do urzędu miasta, lub odpowiedniego starostwa powiatowego.

Polecamy także artykuł: Kto dokonuje wyceny nieruchomości?

Wniosek o wypis z rejestru gruntów

Jeśli jesteś właścicielem działki lub nieruchomości, to w każdym momencie możesz złożyć wniosek o jego wydanie. W zależności od sytuacji może wystarczyć krótsza wersja wypisu, ale czasem może się okazać, że będziesz potrzebować dostępu do pełnego wypisu z rejestru gruntów.

Ile kosztuje wypis i wyrys z ewidencji gruntów?

Całość zależy od naszego wyboru, czy ubiegaliśmy się o wypis w formie uproszczonej (bez danych osobowych) lub pełnej, oraz czy zadowoli nas forma cyfrowa. W przypadku pełnej wersji wypisu i wyrysu z rejestru gruntów obowiązują następujące opłaty:

  • 140 zł za uzyskanie elektronicznej wersji wypisu i wyrysu,
  • 150 zł za wydrukowane kopie wypisu i wyrysu.

Powyższe wartości odnoszą się do pojedynczej nieruchomości ograniczonej do jednego obszaru ewidencyjnego. Pozostałe koszty znajdują się w tabeli nr 11, będącej załącznikiem do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z 17 maja 1989 roku. Przykładowe stawki z tej tabeli przedstawiają się w następujący sposób:

  • 40 zł za elektroniczną formę wypisu z rejestru gruntów,
  • 50 zł za wersję wydrukowaną wypisu z rejestru gruntów,
  • 24 zł za elektroniczny wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych,
  • 30 zł za wydrukowany wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych,
  • 105 zł za uzyskanie elektronicznego wyrysu z mapy ewidencyjnej,
  • 110 zł za wydrukowany wyrys z mapy ewidencyjnej.

Jaki jest czas oczekiwania na wydanie wypisu z rejestru gruntów?

Proces uzyskania wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów nie odbywa się natychmiast po złożeniu wniosku, ponieważ wymaga czasu na przygotowanie dokumentów. Czas oczekiwania zależy od różnych czynników, takich jak obciążenie pracą w konkretnym urzędzie, rozmiar jednostki administracyjnej oraz stopień zautomatyzowania ich systemu baz danych. W zależności od tych okoliczności organ administracji publicznej, w którym złożyłeś wniosek, będzie w stanie poinformować Cię, ile czasu będzie potrzebne na przygotowanie i wydanie odpowiednich dokumentów.

Ile się czeka na wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Czas oczekiwania na otrzymanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów zazwyczaj wynosi od 2 do 7 dni roboczych.

Czy wypis z rejestru gruntów trzeba odebrać osobiście?

Gotowy dokument możesz uzyskać pocztą lub mailem, lub stawić się po niego osobiście.

Ile ważny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Otrzymane dokumenty mają okres ważności trwający 3 miesiące. Jednakże jest to warunkowe, ponieważ w tym okresie nie mogły zajść żadne zmiany dotyczące danej nieruchomości. Jeśli jednak pojawiły się jakiekolwiek modyfikacje w informacjach, dokument automatycznie traci swoją ważność.

Data publikacji:
15 Wrz 2023

0 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

Podobne artykuły