Wniosek o wykreślenie hipoteki – jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

  • 12 Lip 2024 | 00:00
  • 7 min. czytania
  • Komentarze(20)
Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej może złożyć właściciel nieruchomości, ale tylko w sytuacji, gdy wierzytelność zabezpieczona hipoteką została całkowicie spłacona. Formalności z tym związane są proste, jednak wymagają uzyskania zgody wierzyciela. Sprawdź, jak i gdzie złożyć wniosek oraz ile kosztuje wykreślenie hipoteki.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Z tego artykułu dowiesz się:

Więcej

Hipoteka jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wierzytelności i najczęściej spotkasz się z nią, zaciągając kredyt hipoteczny. Wówczas bank zostanie wpisany jako wierzyciel hipoteczny w księdze wieczystej nieruchomości, która będzie stanowić zabezpieczenie kredytu.

Dzięki temu będzie miał prawo do egzekwowania swojej należności bezpośrednio z nieruchomości, nawet, jeśli zmieni ona właściciela. Przez cały okres spłaty zobowiązania hipoteka stanowi więc obciążenie na nieruchomości, dlatego po uregulowaniu kredytu warto jak najszybciej ją wykreślić.

Wniosek o wykreślenie hipoteki – kiedy można wypełnić?

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej możliwe jest po spłacie kredytu hipotecznego lub innego zobowiązania, które było podstawą jej ustanowienia. Aby można było złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki do wierzyciela hipotecznego (np. banku), muszą być spełnione dwa podstawowe warunki:

  • wierzytelność musi być całkowicie spłacona,
  • wierzyciel musi wyrazić zgodę na usunięcie wpisu z ksiąg wieczystych.

Zasada ta obowiązuje zarówno w przypadku hipoteki umownej, z jaką mamy do czynienia w przypadku kredytu hipotecznego, jak i hipoteki przymusowej, która jest stosowana głównie przy egzekucji długów wobec skarbu państwa np. z tytułu zaległych podatków.

Wniosek do ksiąg wieczystych o wykreślenie hipoteki przymusowej i umownej musi być złożony, aby doszło do fizycznego usunięcia wpisu. Samo spłacenie wierzytelności co prawda powoduje wygaśnięcie hipoteki (zgodnie z art. 94 ustawy o księgach wieczystych i hipotece), jednak nie skutkuje automatycznym jej wykreśleniem z ksiąg wieczystych.

Wniosek o wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu – jak otrzymać zgodę banku?

Wniosek o wykreślenie hipoteki z KW jest możliwy wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody wierzyciela hipotecznego. Powinien on po spłacie wierzytelności wystawić stosowne zaświadczenie, w którym potwierdzi uregulowanie należności oraz wyrazi zgodę na usunięcie wpisu z księgi wieczystej długu hipotecznego.

Zgoda banku nosi nazwę listu mazalnego. Trzeba go dołączyć do formularza KW-WPIS składanego w sądzie w wydziale ksiąg wieczystych.

Zaświadczenie ze zgodą powinno być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania wierzyciela. Jeśli jest nim bank, ZUS lub urząd skarbowy, podpisy reprezentujących te podmioty osób nie muszą być potwierdzone u notariusza. Może być to jednak wymagane przez sąd prowadzący wydział ksiąg wieczystych w przypadku, gdy wierzycielem hipotecznym była osoba prywatna.

Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece: „W razie wygaśnięcia hipoteki wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej”. W praktyce oznacza to, że wierzyciel ma obowiązek wystawić taką pisemną zgodę na usunięcie wpisu, ponieważ jest ona niezbędna do dopełnienia formalności w wydziale ksiąg wieczystych.

Warto wiedzieć: Ile wynoszą opłaty sądowe związane z ustanowieniem zabezpieczenia?

Kwit mazalny – czym jest i jakie informacje zawiera? Jak go otrzymać?

Kwit mazalny jest oficjalnym zaświadczeniem banku, w którym znajdują się następujące informacje:

  • data i miejsce wystawienia dokumentu,
  • dane kredytobiorcy,
  • dane umowy kredytowej,
  • potwierdzenie całkowitej spłaty kredytu,
  • zgoda na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości,
  • numer księgi wieczystej,
  • podpisy osób upoważnionych do reprezentowania banku.

Większość banków wystawia list mazalny automatycznie po zaksięgowaniu ostatniej raty kredytu i przesyła go klientowi pocztą. W niektórych instytucjach należy jednak wnioskować o takie zaświadczenie, a nawet uiścić opłatę za jego wystawienie.

Taki wniosek do banku o zgodę na wykreślenie hipoteki można zazwyczaj złożyć ustnie – wystarczy zadzwonić na infolinię lub zgłosić się do oddziału.

Kiedy bank odmówi udzielania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Bank może odmówić udzielenia zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej w zasadzie tylko w sytuacji, gdy kredyt nie został całkowicie spłacony. Najczęściej chodzi o prozaiczny problem niedopłaty wynikającej np. z odsetek za opóźnienie. Bywa jednak, że kredytobiorca podważa zasadność jakichś opłat i wchodzi z bankiem w spór.

Dopóki nie dojdzie do porozumienia w tej kwestii, albo nie uzyska się sądowego potwierdzenia swoich racji, bank będzie mógł odmówić wystawienia listu mazalnego.

Sprawdź także: Czy można przenieść hipotekę na inną nieruchomość?

Wniosek o wykreślenie hipoteki – kto może złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?

Zastanawiasz się, kto może złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej? Z punktu widzenia przepisów, prawo do tego ma zarówno właściciel nieruchomości, jak i wierzyciel hipoteczny. W praktyce leży to w gestii właściciela nieruchomości, na której było ustanowione zabezpieczenie hipoteczne.

Zatem na pytanie, kto składa wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po spłacie kredytu hipotecznego, odpowiedź brzmi: właściciel nieruchomości, którym najczęściej jest sam kredytobiorca. Bank ma obowiązek jedynie mu to ułatwić poprzez wydanie zgody na usunięcie wpisu.

Wniosek o wykreślenie hipoteki – wymagane dokumenty

Chcąc usunąć wpis o hipotece w księdze wieczystej nieruchomości, należy w sądzie rejonowym, w którym jest ona prowadzona, złożyć następujące dokumenty:

  • wypełniony formularz wniosku KW-WPIS (wniosek o wykreślenie hipoteki – wzór PDF – znajdziesz w internecie),
  • oświadczenie wierzyciela hipotecznego o uregulowaniu zobowiązania i zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
  • pełnomocnictwa potwierdzające upoważnienie osób podpisanych pod powyższym oświadczeniem do reprezentowania wierzyciela,
  • dowód uiszczenia opłaty sądowej.

Wniosek o wykreślenie hipoteki – wzór

Wniosek należy wypełnić na formularzu KW-WPIS (wykreślenie hipoteki). Wzór takiego wniosku można pobrać w formie pliku PDF lub doc. ze strony internetowej sądu, lub ministerstwa sprawiedliwości, albo wypełnić papierowy druk na miejscu w wydziale ksiąg wieczystych.

Poniżej przedstawiamy instrukcję, jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki. Wzór prawidłowego wypełnienia formularza znajdziesz także na stronach niektórych sądów rejonowych.

Na stronie 1. formularza KW-WPIS należy wpisać:

  • dane Sądu Rejonowego i Wydziału Ksiąg Wieczystych,
  • numer księgi wieczystej nieruchomości,
  • pozostałe rubryki na stronie należy przekreślić.

Na stronie 2. formularza należy:

  • przekreślić rubryki 5. i 6. oraz 8.,
  • zaznaczyć krzyżykiem „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki”,
  • w punkcie 7 zamieścić treść żądania: „Wnoszę o wykreślenie hipoteki z działu IV księgi wieczystej o numerze… hipoteki na kwotę… która była ustanowiona na rzecz banku …..”.

Na stronie 3. wpisać należy:

  • swoje dane jako wnioskodawcy,
  • dane uczestnika postępowania, czyli banku,
  • ewentualne dane dodatkowego wnioskodawcy – jest to konieczne, jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli, wówczas wniosek o wykreślenie hipoteki musi złożyć także współwłaściciel.

Na stronie 4 formularza konieczne jest wypisanie wszystkich załączników, wpisanie w odpowiednie rubryki swojego imienia i nazwiska oraz daty złożenia wniosku, a także złożenie odręcznego podpisu.

Co w przypadku, gdy nieruchomość jest wspólna? Wniosek o wykreślenie hipoteki podpisuje dwóch właścicieli. Wystarczy złożyć jeden dokument wspólnie i razem go podpisać.

Jak i gdzie złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?

Wniosek o wykreślenie hipoteki najlepiej złożyć osobiście w Sądzie Rejonowym w biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych – właściwym miejscowo dla położenia nieruchomości lub wysłać go pocztą. Formularz należy dostarczyć w dwóch kopiach, ponieważ na drugiej sąd potwierdzi jego przyjęcie.

W przypadku wysłania dokumentów pocztą należy pamiętać, by wcześniej uiścić opłatę sądową i dowód wpłaty dołączyć do formularza wraz z pozostałymi załącznikami.

Jak złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki online? Niestety nie funkcjonuje jeszcze elektroniczny wniosek o wykreślenie hipoteki online. Można za to uiścić opłatę sądową przez internet.

Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – ile kosztuje?

Czy trzeba płacić za wniosek o wykreślenie hipoteki? Opłata sądowa za jego złożenie wynosi 100 zł. Można ją uiścić w kasie sądu lub przelewem na rachunek wydziału ksiąg wieczystych albo na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Wniosek o wykreślenie hipoteki – jak długo trwa wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Zanim dojdzie do usunięcia wpisu o hipotece, najpierw sąd musi rozpatrzyć wniosek o wykreślenie banku z hipoteki. Ile to trwa? Wszystko zależy od sposobu pracy danego sądu i ilości rozpatrywanych przez niego wniosków.

Nie ma niestety ustawowych terminów, które obowiązywałyby urzędników przy takich sprawach. Na wykreślenie hipoteki trzeba więc czekać kilka dni, a czasami nawet kilka miesięcy.

Chcąc sprawdzić, czy sąd wykreślił hipotekę z księgi wieczystej, wystarczy skorzystać z internetowego systemu Elektroniczne Księgi Wieczyste. W serwisie należy wpisać numer KW nieruchomości, aby móc ją bezpłatnie przejrzeć online.

Wniosek o wykreślenie hipoteki – o czym jeszcze warto pamiętać?

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej jest konieczne nie tylko po całkowitej spłacie kredytu hipotecznego. Podobnych formalności należy dopilnować np. przy zaciąganiu kredytu refinansowego, czyli przenoszeniu kredytu hipotecznego do innego banku. Ponieważ zmienia się wierzyciel hipoteczny, konieczny będzie wniosek o wykreślenie starej hipoteki i wpisanie nowej na rzecz drugiego banku.

Hipotekę trzeba także wykreślić przy sprzedaży nieruchomości kupionej na kredyt – wówczas bank najpierw wydaje promesę zgody na jej wykreślenie. Dopiero po przeniesieniu własności mieszkania i przelaniu na rachunek banku kwoty pokrywającej wierzytelność hipoteczną nowy właściciel otrzymuje właściwe zaświadczenie ze zgodą na usunięcie wpisu.

Wykreślenie hipoteki z KW – co dalej?

Gdy w księdze wieczystej Twojej nieruchomości nie ma już wpisów o hipotece, możesz bez przeszkód np. sprzedać mieszkanie. Od tego momentu jesteś jego pełnoprawnym właścicielem i możesz zarządzać nim tak, jak chcesz.

Data publikacji:
12 Lip 2024

20 Komentarze

Wpisz komentarz (od 5 do 5000 znaków)

Dziękujemy!

Twój komentarz został dodany. Po akceptacji, zostanie wyświetlony na stronie.

  • kostek Ekspert 30 grudnia 2024
    mam pytanie o wniosek o wykreślenie wierzytelności banku, bo jest mieszkanie z garażem na umówię kredytowej, są dwie wymienione księgi, czy tez oddzielne wnioski składam w Sądzie i płace 2 x 100 płn?
    Serafin Anna Ekspert 31 grudnia 2024
    Kostku, skoro są dwie księgi, to zapłacić trzeba dwa razy.
  • Marcin Ekspert 12 listopada 2024
    Dzień dobry. Co w przypadku jeżeli hipoteka obejmuje nieruchomość i grunty z nią związane. Czy wypełniamy osobne formularze? Czy oplata za wykreślenie obejmuje każdą z KW? Kredyt hipoteczny jest na dwie osoby. Czy każda z osób sklada oddzielnie wniosek i czy każda osoba ponosi oddzielne koszty?
    Serafin Anna Ekspert 13 listopada 2024
    Cześć Marcin :) Jeśli chodzi o grunt, to masz na myśli działkę, na której stoi nieruchomość czy coś jeszcze? Natomiast jeśli chodzi o współwłaścicieli, to wniosek składa się jeden, płaci się raz, tylko we wniosku dla tej drugiej osoby wypełnia się dane jako "uczestnika postępowania". Ta pierwsza osoba jest wnioskodawcą.
    Marcin Ekspert 13 listopada 2024
    Dotyczy gruntu na którym nieruchomosc sie znajduje ale dodatkowo jeszcze drogi dojazdowe. Posiadam tylko 2 wypisy z banku. Czy do każdego wniosku muszę dołączyć oryginalny dokument banku?
    Serafin Anna Ekspert 14 listopada 2024
    Nie mam pewności co do tego, więc najlepiej zapytać w sądzie wieczystoksięgowym, w którym będziesz składać wniosek.
  • Jacek Ekspert 29 lutego 2024
    Jesli kredyt zabezpieczony był dwoma mieszkaniami to musze zlożyc dwa wnioski i wniesc dwie opłaty?
    Kazimierski Maciej Ekspert 21 maja 2024
    Dzień dobry, jeżeli zabezpieczeniem kredytu były dwie hipoteki, wpisane do ksiąg wieczystych prowadzonych dla dwóch mieszkań, to trzeba będzie złożyć dwa odrębne wnioski o wykreślenie hipotek.
  • Ania Ekspert 31 stycznia 2024
    Czy w momencie złożenia wniosku o wykreślenie wpisu hipotecznego w księdze wieczystej, w dziale IV pojawi się wzmianka, że taki wniosek został złożony? Jeśli tak, to jak szybko od złożenia tego wniosku taka wzmianka zostanie umieszczona w KW?
    Kazimierski Maciej Ekspert 05 lutego 2024
    Dzień dobry, wzmianka w księdze wieczystej pojawia się w chwili złożenia wniosku o dodanie nowego wpisu, zmianę istniejącego lub wykreślenie wpisu z księgi wieczystej. Wzmianka w KW informuje, że stan widniejący w księdze wieczystej nie odzwierciedla stanu faktycznego. Sąd może uwzględnić wniosek i dokonać wpisu w księdze wieczystej. Wtedy wzmianka znika z chwilą wpisu. Sąd może również wniosek odrzucić, oddalić i wtedy również wzmianka zostaje wykreślona.
  • Paula Ekspert 20 grudnia 2023
    Otrzymałam z banku list mazalny, ale przekazane mi przez bank pełnomocnictwa są kserokopiami potwierdzonymi przez pracownika banku czy do wniosku o wykreślenie hipoteki nie muszę mieć oryginałów? Drugie pytanie: czy mogę na jednym wniosku wnioskować o wykreślenie hipoteki oraz zmianę nazwiska w księdze wieczystej? Czy powinnam złożyć dwa odrębne wnioski?
    Kazimierski Maciej Ekspert 21 grudnia 2023
    Dzień dobry, skontaktuj się proszę w tej sprawie z notariuszem.
  • Sylwia Ekspert 14 czerwca 2023
    Witam, co w sytuacji jeżeli jeden z właścicieli zmarł? Sprawa spadkowa jest w trakcie i kto w takiej sytuacji podpisuje wniosek o wykreślenie hipoteki?
    Kazimierski Maciej Ekspert 15 czerwca 2023
    Dzień dobry Sylwio, wydaje mi się, że w takim przypadku trzeba czekać za zakończenie sprawy spadkowej.
    Kazimierski Maciej Ekspert 15 czerwca 2023
    Dzień dobry Sylwio, wydaje mi się, że w takim przypadku trzeba czekać za zakończenie sprawy spadkowej.
    Sylwia Ekspert 16 czerwca 2023
    Dziękuję za informację.
  • Michał Ekspert 31 maja 2023
    Witam, miałem kredyt, którego hipoteka obejmowała dwie księgi wieczyste (mieszkanie i garaż), czy składając wniosek o wypis w księdze wieczystej mogę wpisać dwie hipoteki na jednym wniosku i zrobić jedną opłatę? Czy może dla każdej hipoteki muszę złożyć osoby wniosek?
    Serafin Anna Ekspert 31 maja 2023
    Michał, trzeba złożyć dwa wnioski i zapłacić dwa razy, bo to dwie odrębne księgi wieczyste.
  • Dorota Ekspert 09 maja 2023
    Miesiąc temu kupiłam z narzeczonym nieruchomość (forma współwłasności), dziś dostałam list mazalny od poprzedniej właścicielki (jako część rozliczenia spłaciliśmy ich kredyt). Notariusz złożył wniosek o zmianę właścicieli nieruchomości w KW, ale w naszym sądzie trwa to minimum pół roku, a często nawet dłużej. Czy czekać aż nasze dane pojawią się w KW, czy już teraz złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?
    Serafin Anna Ekspert 12 maja 2023
    Doroto, a masz już dokument z banku, gdzie potwierdzona jest spłata zadłużenia i zgoda na wykreślenie hipoteki?
  • Ira Ekspert 04 listopada 2022
    Czy mąż musi wypełnić swój wniosek, czy wystarczy jak ja wypełnię i podpiszę? W rubryce 33 wpiszę dane męża dodatkowo tak?
    Serafin Anna Ekspert 07 listopada 2022
    Ira, wniosek składacie oboje i także mąż musi go podpisać, o ile wspólnie jesteście właścicielami nieruchomości.
  • Monika Ekspert 23 sierpnia 2022
    Bardzo pomocna informacja

Podobne artykuły