Hipoteka jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wierzytelności i najczęściej spotkasz się z nią, zaciągając kredyt hipoteczny. Wówczas bank zostanie wpisany jako wierzyciel hipoteczny w księdze wieczystej nieruchomości, która będzie stanowić zabezpieczenie kredytu.
Dzięki temu będzie miał prawo do egzekwowania swojej należności bezpośrednio z nieruchomości, nawet, jeśli zmieni ona właściciela. Przez cały okres spłaty zobowiązania hipoteka stanowi więc obciążenie na nieruchomości, dlatego po uregulowaniu kredytu warto jak najszybciej ją wykreślić.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – kiedy można wypełnić?
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej możliwe jest po spłacie kredytu hipotecznego lub innego zobowiązania, które było podstawą jej ustanowienia. Aby można było złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki do wierzyciela hipotecznego (np. banku), muszą być spełnione dwa podstawowe warunki:
- wierzytelność musi być całkowicie spłacona,
- wierzyciel musi wyrazić zgodę na usunięcie wpisu z ksiąg wieczystych.
Zasada ta obowiązuje zarówno w przypadku hipoteki umownej, z jaką mamy do czynienia w przypadku kredytu hipotecznego, jak i hipoteki przymusowej, która jest stosowana głównie przy egzekucji długów wobec skarbu państwa np. z tytułu zaległych podatków.
Wniosek do ksiąg wieczystych o wykreślenie hipoteki przymusowej i umownej musi być złożony, aby doszło do fizycznego usunięcia wpisu. Samo spłacenie wierzytelności co prawda powoduje wygaśnięcie hipoteki (zgodnie z art. 94 ustawy o księgach wieczystych i hipotece), jednak nie skutkuje automatycznym jej wykreśleniem z ksiąg wieczystych.
Wniosek o wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu – jak otrzymać zgodę banku?
Wniosek o wykreślenie hipoteki z KW jest możliwy wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody wierzyciela hipotecznego. Powinien on po spłacie wierzytelności wystawić stosowne zaświadczenie, w którym potwierdzi uregulowanie należności oraz wyrazi zgodę na usunięcie wpisu z księgi wieczystej długu hipotecznego.
Zgoda banku nosi nazwę listu mazalnego. Trzeba go dołączyć do formularza KW-WPIS składanego w sądzie w wydziale ksiąg wieczystych.
Zaświadczenie ze zgodą powinno być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania wierzyciela. Jeśli jest nim bank, ZUS lub urząd skarbowy, podpisy reprezentujących te podmioty osób nie muszą być potwierdzone u notariusza. Może być to jednak wymagane przez sąd prowadzący wydział ksiąg wieczystych w przypadku, gdy wierzycielem hipotecznym była osoba prywatna.
Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece: „W razie wygaśnięcia hipoteki wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej”. W praktyce oznacza to, że wierzyciel ma obowiązek wystawić taką pisemną zgodę na usunięcie wpisu, ponieważ jest ona niezbędna do dopełnienia formalności w wydziale ksiąg wieczystych.
Warto wiedzieć: Ile wynoszą opłaty sądowe związane z ustanowieniem zabezpieczenia?
Kwit mazalny – czym jest i jakie informacje zawiera? Jak go otrzymać?
Kwit mazalny jest oficjalnym zaświadczeniem banku, w którym znajdują się następujące informacje:
- data i miejsce wystawienia dokumentu,
- dane kredytobiorcy,
- dane umowy kredytowej,
- potwierdzenie całkowitej spłaty kredytu,
- zgoda na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości,
- numer księgi wieczystej,
- podpisy osób upoważnionych do reprezentowania banku.
Większość banków wystawia list mazalny automatycznie po zaksięgowaniu ostatniej raty kredytu i przesyła go klientowi pocztą. W niektórych instytucjach należy jednak wnioskować o takie zaświadczenie, a nawet uiścić opłatę za jego wystawienie.
Taki wniosek do banku o zgodę na wykreślenie hipoteki można zazwyczaj złożyć ustnie – wystarczy zadzwonić na infolinię lub zgłosić się do oddziału.
Kiedy bank odmówi udzielania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Bank może odmówić udzielenia zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej w zasadzie tylko w sytuacji, gdy kredyt nie został całkowicie spłacony. Najczęściej chodzi o prozaiczny problem niedopłaty wynikającej np. z odsetek za opóźnienie. Bywa jednak, że kredytobiorca podważa zasadność jakichś opłat i wchodzi z bankiem w spór.
Dopóki nie dojdzie do porozumienia w tej kwestii, albo nie uzyska się sądowego potwierdzenia swoich racji, bank będzie mógł odmówić wystawienia listu mazalnego.
Sprawdź także: Czy można przenieść hipotekę na inną nieruchomość?
Wniosek o wykreślenie hipoteki – kto może złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?
Zastanawiasz się, kto może złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej? Z punktu widzenia przepisów, prawo do tego ma zarówno właściciel nieruchomości, jak i wierzyciel hipoteczny. W praktyce leży to w gestii właściciela nieruchomości, na której było ustanowione zabezpieczenie hipoteczne.
Zatem na pytanie, kto składa wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po spłacie kredytu hipotecznego, odpowiedź brzmi: właściciel nieruchomości, którym najczęściej jest sam kredytobiorca. Bank ma obowiązek jedynie mu to ułatwić poprzez wydanie zgody na usunięcie wpisu.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – wymagane dokumenty
Chcąc usunąć wpis o hipotece w księdze wieczystej nieruchomości, należy w sądzie rejonowym, w którym jest ona prowadzona, złożyć następujące dokumenty:
- wypełniony formularz wniosku KW-WPIS (wniosek o wykreślenie hipoteki – wzór PDF – znajdziesz w internecie),
- oświadczenie wierzyciela hipotecznego o uregulowaniu zobowiązania i zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
- pełnomocnictwa potwierdzające upoważnienie osób podpisanych pod powyższym oświadczeniem do reprezentowania wierzyciela,
- dowód uiszczenia opłaty sądowej.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – wzór
Wniosek należy wypełnić na formularzu KW-WPIS (wykreślenie hipoteki). Wzór takiego wniosku można pobrać w formie pliku PDF lub doc. ze strony internetowej sądu, lub ministerstwa sprawiedliwości, albo wypełnić papierowy druk na miejscu w wydziale ksiąg wieczystych.
Poniżej przedstawiamy instrukcję, jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki. Wzór prawidłowego wypełnienia formularza znajdziesz także na stronach niektórych sądów rejonowych.
Na stronie 1. formularza KW-WPIS należy wpisać:
- dane Sądu Rejonowego i Wydziału Ksiąg Wieczystych,
- numer księgi wieczystej nieruchomości,
- pozostałe rubryki na stronie należy przekreślić.
Na stronie 2. formularza należy:
- przekreślić rubryki 5. i 6. oraz 8.,
- zaznaczyć krzyżykiem „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki”,
- w punkcie 7 zamieścić treść żądania: „Wnoszę o wykreślenie hipoteki z działu IV księgi wieczystej o numerze… hipoteki na kwotę… która była ustanowiona na rzecz banku …..”.
Na stronie 3. wpisać należy:
- swoje dane jako wnioskodawcy,
- dane uczestnika postępowania, czyli banku,
- ewentualne dane dodatkowego wnioskodawcy – jest to konieczne, jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli, wówczas wniosek o wykreślenie hipoteki musi złożyć także współwłaściciel.
Na stronie 4 formularza konieczne jest wypisanie wszystkich załączników, wpisanie w odpowiednie rubryki swojego imienia i nazwiska oraz daty złożenia wniosku, a także złożenie odręcznego podpisu.
Co w przypadku, gdy nieruchomość jest wspólna? Wniosek o wykreślenie hipoteki podpisuje dwóch właścicieli. Wystarczy złożyć jeden dokument wspólnie i razem go podpisać.
Jak i gdzie złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?
Wniosek o wykreślenie hipoteki najlepiej złożyć osobiście w Sądzie Rejonowym w biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych – właściwym miejscowo dla położenia nieruchomości lub wysłać go pocztą. Formularz należy dostarczyć w dwóch kopiach, ponieważ na drugiej sąd potwierdzi jego przyjęcie.
W przypadku wysłania dokumentów pocztą należy pamiętać, by wcześniej uiścić opłatę sądową i dowód wpłaty dołączyć do formularza wraz z pozostałymi załącznikami.
Jak złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki online? Niestety nie funkcjonuje jeszcze elektroniczny wniosek o wykreślenie hipoteki online. Można za to uiścić opłatę sądową przez internet.
Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – ile kosztuje?
Czy trzeba płacić za wniosek o wykreślenie hipoteki? Opłata sądowa za jego złożenie wynosi 100 zł. Można ją uiścić w kasie sądu lub przelewem na rachunek wydziału ksiąg wieczystych albo na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – jak długo trwa wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Zanim dojdzie do usunięcia wpisu o hipotece, najpierw sąd musi rozpatrzyć wniosek o wykreślenie banku z hipoteki. Ile to trwa? Wszystko zależy od sposobu pracy danego sądu i ilości rozpatrywanych przez niego wniosków.
Nie ma niestety ustawowych terminów, które obowiązywałyby urzędników przy takich sprawach. Na wykreślenie hipoteki trzeba więc czekać kilka dni, a czasami nawet kilka miesięcy.
Chcąc sprawdzić, czy sąd wykreślił hipotekę z księgi wieczystej, wystarczy skorzystać z internetowego systemu Elektroniczne Księgi Wieczyste. W serwisie należy wpisać numer KW nieruchomości, aby móc ją bezpłatnie przejrzeć online.
Wniosek o wykreślenie hipoteki – o czym jeszcze warto pamiętać?
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej jest konieczne nie tylko po całkowitej spłacie kredytu hipotecznego. Podobnych formalności należy dopilnować np. przy zaciąganiu kredytu refinansowego, czyli przenoszeniu kredytu hipotecznego do innego banku. Ponieważ zmienia się wierzyciel hipoteczny, konieczny będzie wniosek o wykreślenie starej hipoteki i wpisanie nowej na rzecz drugiego banku.
Hipotekę trzeba także wykreślić przy sprzedaży nieruchomości kupionej na kredyt – wówczas bank najpierw wydaje promesę zgody na jej wykreślenie. Dopiero po przeniesieniu własności mieszkania i przelaniu na rachunek banku kwoty pokrywającej wierzytelność hipoteczną nowy właściciel otrzymuje właściwe zaświadczenie ze zgodą na usunięcie wpisu.
Wykreślenie hipoteki z KW – co dalej?
Gdy w księdze wieczystej Twojej nieruchomości nie ma już wpisów o hipotece, możesz bez przeszkód np. sprzedać mieszkanie. Od tego momentu jesteś jego pełnoprawnym właścicielem i możesz zarządzać nim tak, jak chcesz.
20 Komentarze